Γαλαξίας νάνος με τεράστια μαύρη τρύπα

Ενας γαλαξίας «μια σταλιά», που όμως διαθέτει μαύρη τρύπα, εντοπίστηκε από Αμερικανούς ερευνητές. Πρόκειται για την πρώτη φορά που εντοπίζεται ένας τέτοιος γαλαξίας νάνος με μαύρη τρύπα, με μάζα που ισοδυναμεί με 21 εκατομμύρια ήλιους.

Πρόκειται για ένα ομολογουμένως εντυπωσιακό μέγεθος αν κανείς λάβει υπόψη ότι η μαύρη τρύπα του δικού μας πολύ μεγαλύτερου γαλαξία ισοδυναμεί με μόλις τέσσερις ήλιους.

Με τη βοήθεια του Χαμπλ

Σύμφωνα με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γιούτα, η ανακάλυψη αυτού του παράξενου ζεύγους σημαίνει πρακτικά ότι οι μαύρες τρύπες είναι πολύ πιο διαδεδομένες από ό,τι αρχικά πιστεύαμε, καθώς -όπως αποδείχθηκε- μπορεί να διαθέτουν μαύρες τρύπες ακόμα και μικροί γαλαξίες. Η μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature, έγινε με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου Χαμπλ και του οκτάμετρου οπτικού υπέρυθρου τηλεσκοπίου Gemini που βρίσκεται στη Χαβάη.

Απέχει 54 εκατ. έτη φωτός

Ετσι εντοπίστηκε ο γαλαξίας νάνος Μ60-UCD1 ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση 54 εκατομμυρίων ετών φωτός, αλλά ο γαλαξίας νάνος απέχει μόλις 22 χιλιάδες έτη φωτός από το κέντρο του γαλαξία Μ60 και περιφέρεται δορυφορικά γύρω από αυτόν.

Ο M60-UCD1 διαθέτει στο κέντρο του μία μαύρη τρύπα που καταλαμβάνει το 15 έως 18% της συνολικής μάζας του μικρού γαλαξία.

Στον δικό μας γαλαξία η μαύρη τρύπα δεν καλύπτει παρά το 0,01% της συνολικής μάζας. «Πρόκειται για ένα δεδομένο άκρως εντυπωσιακό αν σκεφτεί κανείς ότι ο γαλαξίας μας είναι 500 φορές μεγαλύτερος και πάνω από χίλιες φορές βαρύτερος από τον εν λόγω νάνο γαλαξία», λέει ο Ανιλ Σεθ, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας και επίκουρος καθηγητής Μετεωρολογίας και Φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα.

Οι νάνοι γαλαξίες στο σύμπαν είναι πολύ περισσότεροι από τους μεγάλους γαλαξίες.

Αγνωστη η δημιουργία

Ωστόσο, όπως παραδέχονται οι ερευνητές, κανείς δεν γνωρίζει πώς σχηματίζονται οι μαύρες τρύπες και πολύ περισσότερο πώς δημιουργούνται οι μαύρες τρύπες σε αυτούς τους μικρούς γαλαξίες.