ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Καλύτερη άσκηση στο… βάθος του γυμναστηρίου

kalyteri-askisi-sto-amp-8230-vathos-toy-gymnastirioy-2064338

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Οι ρέκτες της σωματικής άσκησης σε γυμναστήρια, οι οποίοι επιθυμούν να ενισχύσουν την ένταση των ασκήσεων, θα έκαναν καλά να αποφεύγουν τα πολυσύχναστα κέντρα άθλησης και τα πολυχρησιμοποιημένα μηχανήματα των εγκαταστάσεών τους, όπως τους διαδρόμους τρεξίματος και τις ελλειπτικές συσκευές, επιλέγοντας μηχανές στο πίσω μέρος του γυμναστηρίου.

Αυτό υποστηρίζουν ειδικοί της άσκησης. Τη στιγμή που οι συσκευές κωπηλασίας και οι μηχανικές σκάλες είναι συνήθως ελεύθερες, καθώς οι περισσότεροι πελάτες γυμναστηρίων τις περιφρονούν, αυτές είναι ικανές να προσφέρουν πιο εντατική άσκηση, εφόσον κάποιος είναι πρόθυμος να αυτοσχεδιάσει.

«Ποια είναι η καλύτερη συσκευή καρδιοαναπνευστικής άσκησης; Η σύντομη απάντηση θα ήταν “αυτή που κανείς δεν χρησιμοποιεί”», λέει ο ειδικός της άσκησης Τομ Χόλαντ, συγγραφέας σχετικού δημοφιλούς πονήματος.

Οι πελάτες τείνουν να επιλέγουν ασκήσεις στις οποίες είναι καλοί, αλλά και να ακολουθούν το πλήθος στο γυμναστήριο. Η αγαπημένη και πιο αγνοημένη συσκευή του Χόλαντ είναι οι μηχανικές σκάλες. «Είναι πιο δύσκολες από το γνωστό και εμπορικά επιτυχημένο StairMaster, σχεδόν αδύνατο να “κλέψεις” πάνω του και συνήθως κρυμμένο σε σκοτεινή γωνιά του γυμναστηρίου», εξηγεί ο Αμερικανός ειδικός.

Ο διάδρομος τρεξίματος είναι η δημοφιλέστερη συσκευή στα σύγχρονα γυμναστήρια, σύμφωνα με την έγκριτη αμερικανική ένωση ιδιοκτητών γυμναστηρίων IHRSA, με τους πάγκους αντίστασης και βαρών (συσκευές πλήρους εκγύμνασης με βάρη, σχοινιά και λαβές για έλξεις) να ακολουθούν. Στην τρίτη θέση βρίσκονται τα ελλειπτικά μηχανήματα, που επιτρέπουν την ταυτόχρονη άσκηση χεριών, ποδιών και γλουτών.

Αντίθετα, οι μηχανικές σκάλες και τα ποδήλατα ανάκλησης μοιάζουν να εξασφαλίζουν την παγερή αδιαφορία των επισκεπτών στα αμερικανικά γυμναστήρια.

Η Χέιλι Ζαβάτσκι, στη διάσημη αλυσίδα γυμναστηρίων της Νέας Υόρκης New York Health and Racket Club, εξηγεί: «Προτιμώ τις μηχανές κωπηλασίας. Επιτρέπουν τη μεγαλύτερη καύση θερμίδων σε ελάχιστο χρόνο, ενεργοποιούν τη μεγαλύτερη δυνατή ποικιλία μυών, ενώ είναι άριστα για τη συντήρηση του καρδιοαναπνευστικού συστήματος για μαραθωνοδρόμους και τριαθλητές».

Οι συσκευές αυτές, όμως, δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς, καθώς η ορθή χρήση τους απαιτεί σχετική εκπαίδευση. «Είναι ιδανικές για απελευθέρωση των μυών και ζέσταμα», λέει η κ. Ζαβάτσκι.

Ο βετεράνος γυμναστής Νασάριο Μέιχα ρίχνει την ψήφο του υπέρ των ποδηλάτων ανάκλησης: «Απαιτούν λιγότερες κινήσεις από ό,τι οι μηχανές κωπηλασίας και οι διάδρομοι. Παρ’ όλα αυτά, αποτελούν ιδανικό σημείο εκκίνησης για σταδιακά ενισχυόμενη καρδιοαναπνευστική άσκηση ή για ανθρώπους που υποφέρουν από πόνους στη μέση ή τα γόνατα, καθώς διακρίνονται για την ικανότητά τους να μην καταπονούν τις κλειδώσεις».

Σειρά χρήσης

Ο Τομ Χόλαντ εξηγεί, όμως, ότι όσοι ακολουθούν πιστά μια ρουτίνα στην άσκηση διαπράττουν σφάλμα. «Πρέπει να αλλάζουμε τη σειρά χρήσης των συσκευών. Να αρχίζουμε κάθε φορά με την άσκηση που αγαπούμε λιγότερο ή με μηχάνημα που δεν έχουμε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν. Το σώμα θα αντιδράσει θετικά σε αυτό».