Σχεδιάζουν ένα καθολικό και ισόβιο αντιγριπικό εμβόλιο

Πολύ πιο κοντά στην παρασκευή ενός καθολικού αντιγριπικού εμβολίου που θα παρέχει ισόβια προστασία έναντι οποιουδήποτε στελέχους της γρίπης βρίσκονται οι ερευνητές, οι οποίοι, μάλιστα, έχουν ήδη πραγματοποιήσει ενθαρρυντικές έρευνες σε ζώα.

Δύο ξεχωριστές ομάδες Αμερικανών επιστημόνων κατέγραψαν αξιοσημείωτη επιτυχία εφαρμόζοντας μία προσέγγιση η οποία στοχεύει στο σταθερό κομμάτι του ιού της γρίπης. Αυτό ουσιαστικά επιλύει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα με τα αντιγριπικά εμβόλια, τα οποία ως γνωστόν πρέπει να επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο. Αυτό συμβαίνει επειδή έχουν στο στόχαστρο το τμήμα του ιού που διαρκώς μεταλλάσσεται.

Η απόδειξη επί της αρχής δημοσιεύτηκε πριν από λίγο καιρό στα επιστημονικά περιοδικά Science και Nature Medicine. Παρά τον ενθουσιασμό τους οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι επιβάλλεται να γίνουν περισσότερες έρευνες σε ανθρώπους προκειμένου να αποδειχθεί ότι η μέθοδος είναι αποτελεσματική και στον άνθρωπο. Επί του παρόντος, οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι ο αντιγριπικός εμβολιασμός πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, διότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος προστασίας από τη μεταδοτική νόσο.

Τα συμβατικά αντιγριπικά εμβόλια στοχεύουν κάποια μόρια στην επιφάνεια του ιού της γρίπης που διαρκώς μεταλλάσσονται και αλλάζουν. Ο ιός της γρίπης είναι σαν μία μπάλα, στην επιφάνεια της οποίας είναι καρφωμένα γλειφιτζούρια. Ομως αυτές οι δομές, τα γλειφιτζούρια, μεταβάλλονται κάθε χρόνο, ενώ τα ξυλάκια πάνω στα οποία είναι τοποθετημένα παραμένουν αμετάβλητα. Αυτές ακριβώς τις αμετάβλητες ακίδες έχουν βάλει στο στόχαστρο οι επιστήμονες προκειμένου να παρασκευάσουν ένα καθολικό αντιγριπικό εμβόλιο.

Πολλές διαφορετικές ερευνητικές ομάδες μελετούν και πειραματίζονται με κάποιους πιθανούς υποψηφίους. Ωστόσο, η δυσκολία του εγχειρήματος είναι μεγάλη και όπως ομολογούν οι ερευνητές, είναι η παρασκευή ενός μορίου που μπορεί να περιληφθεί στο αντιγριπικό εμβόλιο και το οποίο δεν θα περιλαμβάνει την κεφαλή των «γλειφιτζουριών», το μόριο της αιμαγλουτινίνης είναι αναμφίβολα μία πολύ μεγάλη τεχνική πρόκληση.

Η τελευταία εργασία μοιάζει πολύ ελπιδοφόρα, σύμφωνα με τον καθηγητή Τζον Οξφορντ του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, o οποίος επισήμανε ότι τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα των ερευνών έχουν τεράστια σημασία για την ιστορία των επιστημών. «Αυτό που έγινε είναι ένα πραγματικό άλμα συγκριτικά με οτιδήποτε άλλο πετύχαμε τα τελευταία χρόνια. Οι ερευνητές διαθέτουν πολύ καλά και αξιόπιστα στοιχεία όχι μόνο από πειράματα σε ποντίκια αλλά και σε νυφίτσες και πιθήκους, ενώ κατάφεραν να έχουν καλά αποτελέσματα και με το στέλεχος του ιού της γρίπης των πτηνών Η5Ν1. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό εφαλτήριο. Πιστεύουμε ότι τελικά θα καταφέρουμε να παρασκευάσουμε ένα εμβόλιο που θα καλύπτει όλα τα είδη του ιού της γρίπης».

Η καθηγήτρια Σάρα Γκίλμπερτ του τμήματος Λοιμωξιολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, χαρακτήρισε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την εξέλιξη των ερευνών, τονίζοντας ότι αυτό που μένει τώρα είναι να διαπιστωθεί κατά πόσο το εμβόλιο είναι αποτελεσματικό και στον άνθρωπο. Αυτό θα είναι το επόμενο στάδιο στην έρευνα και μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια.