Προοπτική πρόβλεψης του καιρού στον Αρη

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ. Την ύπαρξη εποχικών καταιγίδων σκόνης στην επιφάνεια του Αρη παρατήρησε η NASA, δημιουργώντας προοπτική επιτυχημένης πρόβλεψης των επικίνδυνων αυτών καιρικών φαινομένων, ενόψει μελλοντικών ρομποτικών ή ακόμη και επανδρωμένων αποστολών στον Κόκκινο Πλανήτη. Υστερα από δεκαετίες μελετών, που επικεντρώθηκαν πρωτίστως σε εικόνες της επιφάνειας του Αρη, επιστημονική ομάδα του εργαστηρίου Jet Propulsion Laboratory της NASA στην Καλιφόρνια, άρχισε να αντιλαμβάνεται τον εποχικό χαρακτήρα του φαινομένου της αμμοθύελλας στον Αρη. «Οταν παρατηρούμε τη δομή των θερμοκρασιών, αντί της ορατής σκόνης, αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε ότι οι μεγάλες καταιγίδες σκόνης εμφανίζουν περιοδικότητα», λέει ο επικεφαλής της μελέτης, Ντέιβιντ Κας. Σύμφωνα με την έρευνα του εργαστηρίου, που δημοσιεύθηκε σε πρόσφατο τεύχος της επιθεώρησης Geophysical Research Letters, η καταγραφή των θερμοκρασιών από το διαστημικό όχημα Mars Orbiter της NASA αποκάλυψε την ύπαρξη τριών ειδών μεγάλης τοπικής αμμοθύελλας. Τα «είδη» αυτά ξεσπούν διαδοχικά περίπου την ίδια εποχή κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια της άνοιξης και του καλοκαιριού του νοτίου ημισφαιρίου του Αρη. Κάθε έτος στον Αρη αντιστοιχεί με δύο γήινα έτη.

«Η αναγνώριση περιοδικότητας στις τοπικές αμμοθύελλες αποτελεί σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση των ατμοσφαιρικών συνθηκών, που τις ελέγχουν. Εχουμε ακόμη πολλά να μάθουμε, αλλά αυτό μας δίνει ένα κρίσιμο άνοιγμα», λέει ο δρ Κας. Οι ερευνητές της NASA αξιοποίησαν στοιχεία από τον «κλιματικό αισθητήρα» του διαστημικού οχήματος Mars Orbiter, καθώς και από τον θερμικό φασματογράφο του Mars Global Surveyor, που βρίσκεται και αυτός σε τροχιά γύρω από τον Κόκκινο Πλανήτη. Χάρη στις καταγραφές των οργάνων αυτών, οι επιστήμονες ανέλυσαν θερμοκρασιακά δεδομένα μεγάλης ζώνης της ατμόσφαιρας, σε ύψος 25 χιλιομέτρων πάνω από την επιφάνεια του πλανήτη. Η μελέτη των στοιχείων έδειξε ότι οι περισσότερες αμμοθύελλες έχουν τοπικό χαρακτήρα, η διάμετρός τους δεν ξεπερνά τα 2.000 χλμ. και διαλύονται σε λίγες ημέρες.