Κληρονομικό το αίσθημα της μοναξιάς

Νιώθετε διαρκώς μόνος; Μπορείτε να κατηγορήσετε για την κατάστασή σας τα γονίδιά σας, διότι, σύμφωνα με μελέτη, η μοναξιά είναι κληρονομική, παρότι διαδραματίζουν κομβικό ρόλο για την εμφάνισή της οι περιβαλλοντικοί παράγοντες. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο μελέτησαν γιατί κάποιοι άνθρωποι νιώθουν εντονότερα τη μοναξιά. Διαπίστωσαν ότι το περιβάλλον έχει τεράστια σημασία στο πώς αντιλαμβανόμαστε την ανθρώπινη κατάσταση. Εντούτοις, βρήκαν ότι ορισμένα γονίδια καθιστούν κάποιους ανθρώπους πιο ευαίσθητους στις κοινωνικές σχέσεις και αυτοί μπορεί να εμφανίσουν κατάθλιψη.

Οι ειδικοί, για να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα, ανέλυσαν τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τη μελέτη για την υγεία και τη συνταξιοδότηση, στην οποία συμμετείχαν 10.760 άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών.

Επιπλέον προσπάθησαν να διαπιστώσουν το ποσοστό της μοναξιάς που ένιωθαν οι συμμετέχοντες, αποφεύγοντας, ωστόσο, να χρησιμοποιήσουν τον όρο «μοναξιά», γιατί πολλοί αρνούνται τέτοια συναισθήματα. Τα ερωτήματα που τους τέθηκαν αφορούσαν το πόσο συχνά ένιωθαν ότι δεν συμπεριλαμβάνονται σε κάποια δραστηριότητα, ότι ήταν απομονωμένοι.

Για να καταλήξουν σε συμπέρασμα, συσχέτισαν τις γενετικές πληροφορίες που είχαν και τις απαντήσεις του ερωτηματολογίου. Ετσι διαπίστωσαν ότι η γενετική προδιάθεση ευθύνεται για το 14% με 27% της τάσης μας να νιώθουμε μοναξιά, αλλά και ότι το συναίσθημα της μοναξιάς «κληροδοτείται» και αντιστοιχεί στα συμπτώματα της κατάθλιψης. Ο συντονιστής της έρευνας καθηγητής Ψυχιατρικής Αμπραχαμ Πάλμερ εξηγεί ότι συχνά βλέπουμε δύο ανθρώπους με τον ίδιο αριθμό φίλων και οικογένειας που ο ένας θεωρεί την κοινωνική δομή επαρκή και ο άλλος όχι. «Αυτό ακριβώς εννοούμε όταν μιλάμε για τη γενετική προδιάθεση στη μοναξιά», επισημαίνει ο καθηγητής Πάλμερ.