Και οι χιμπαντζήδες χρειάζονται γυαλιά

Στον άνθρωπο ένα από τα χαρακτηριστικά του γήρατος είναι η εμφάνιση προβλημάτων όρασης. Το εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι ότι η πρεσβυωπία φαίνεται ότι δεν είναι αποκλειστικότητα του ανθρώπου, αλλά και οι ηλικιωμένοι πίθηκοι μπονόμπο χρήζουν πρεσβυωπικών γυαλιών. Οι μπονόμπο, γνωστοί και ως πυγμαίοι χιμπαντζήδες, είναι ένα από τα πρωτεύοντα που βρίσκονται εγγύτερα στον άνθρωπο και ζουν κατά κύριο λόγο στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.

Μέχρι στιγμής, οι επιστήμονες υπολογίζουν ότι ζουν 50.000 ζώα, τα οποία, ωστόσο, κινδυνεύουν εξαιτίας της καταστροφής του οικοσυστήματός τους, της πληθυσμιακής αύξησης αλλά και εξαιτίας της συστηματικής λαθροθηρίας. Οι μπονόμπο, παρατηρήσαν οι επιστήμονες, αρχίζουν να εμφανίζουν συμπτώματα πρεσβυωπίας όταν φθάνουν στα 40 έτη ζωής. Αυτό, τουλάχιστον, διαπιστώνει μελέτη η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Current Biology.

Οπως επισημαίνει ο Χεουντζίν Ρίου, του ερευνητικού προγράμματος πρωτευόντων του Πανεπιστημίου του Κιότο, η έκπληξη των επιστημόνων ήταν πολύ μεγάλη όταν διαπίστωσαν ότι παρατηρούσαν στους μπονόμπο κάτι πολύ συνηθισμένο στον σύγχρονο άνθρωπο.

Προκειμένου να καταλήξουν σε συμπεράσματα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ψηφιακές φωτογραφίες για να βρουν σε ποιαν απόσταση στέκονταν τα ζώα όταν ξεψείριζαν το ένα το άλλο και διαπίστωσαν ότι η απόσταση αυτή αυξανόταν αναλόγως της ηλικίας, γεγονός που μαρτυρά ότι η όραση των ζώων αδυνάτιζε καθώς περνούσαν τα χρόνια. Ακριβώς όπως ένας ηλικιωμένος τοποθετεί την εφημερίδα του στη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση για να τη διαβάσει, έτσι οι μπονόμπο στέκονταν πιο μακριά από τον σύντροφό τους προκειμένου να καταφέρουν να δουν τα έντομα ή κάποια κλαράκια που είχε πάνω στο σώμα του. Ο Ρίου, μάλιστα, εξέφρασε την έκπληξη που ένιωσαν οι επιστήμονες όταν διαπίστωσαν ότι η ηλικία ήταν ο κομβικός παράγοντας για την εμφάνιση της πρεσβυωπίας και στους μπονόμπο.

Ουσιαστικά τα ευρήματα των Ιαπώνων επιστημόνων σημαίνουν ότι η πρεσβυωπία δεν είναι κάποια διαταραχή της όρασης που εμφανίστηκε στον σύγχρονο άνθρωπο επειδή προκλήθηκε από το υπερβολικό διάβασμα ή την εργασία μπροστά στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή, αλλά είναι πολύ βαθιά ριζωμένη γενετική συνέπεια της διαδικασίας γήρανσης.

Η έλευση των γηρατειών, ωστόσο, διαφέρει ανάμεσα στον άνθρωπο και τους μπονόμπο. Τα ανθρώπινα αυτιά γίνονται μακρύτερα, καθώς ο άνθρωπος μεγαλώνει, ενώ τα αυτιά των μπονόμπο παραμένουν αμετάβλητα.