Η πιο αχόρταγη μαύρη τρύπα στο σύμπαν

Βρέθηκε η πιο αχόρταγη μαύρη τρύπα στο σύμπαν, η οποία «καταπίνει» μάζα ισοδύναμη με τον ήλιο κάθε δύο μέρες και ανακάλυψαν αστρονόμοι στην Αυστραλία.

Οι ερευνητές «κοίταξαν» πολύ πίσω στον χρόνο, πάνω από 12 δισ. έτη φωτός, στις απαρχές του σύμπαντος, όταν η υπερμεγέθης μαύρη τρύπα είχε ήδη μέγεθος όσο περίπου 20 δισ. ήλιοι. Η ταχύτητα μεγέθυνσής της είχε ρυθμό που έφτανε το 1% κάθε ένα εκατομμύριο έτη. Οι αστρονόμοι, με επικεφαλής τον δρα Κρίστιαν Γουλφ της Σχολής Αστρονομίας και Αστροφυσικής του Αυστραλιανού Εθνικού Πανεπιστημίου στην Καμπέρα, έκαναν την ανακάλυψη με το τηλεσκόπιο SkyMapper του πανεπιστημιακού Αστεροσκοπείου Siding Spring, με τη βοήθεια και του ευρωπαϊκού διαστημικού τηλεσκοπίου Gaia.

Οπως επισημαίνουν οι ερευνητές, «αυτή η μαύρη τρύπα μεγαλώνει τόσο γρήγορα, που λάμπει χιλιάδες φορές πιο φωτεινά από έναν ολόκληρο γαλαξία, εξαιτίας όλων των αερίων που ρουφά καθημερινά». Οπως υποστηρίζει ο Γουλφ, «αν είχαμε αυτό το τέρας θρονιασμένο στο κέντρο του δικού μας γαλαξία, θα φαινόταν δέκα φορές πιο φωτεινό από μια πανσέληνο, σαν ένα απίστευτα λαμπρό άστρο που σχεδόν θα έσβηνε όλα τα άλλα στον ουρανό». Η ενέργεια η οποία εκπέμπεται από αυτή την υπέρλαμπρη μαύρη τρύπα, η οποία είναι γνωστή και ως κβάζαρ, είναι κυρίως με τη μορφή υπεριώδους ακτινοβολίας και ακτινοβολίας-Χ. Τα πράγματα, ωστόσο, είναι δύσκολα, καθώς σύμφωνα με τους ερευνητές, «αν αυτή η μαύρη τρύπα υπήρχε στο κέντρο του γαλαξία μας, πιθανότατα θα είχε καταστήσει αδύνατη τη ζωή στη Γη εξαιτίας των τεράστιων ποσοτήτων ακτίνων-Χ που εκπηγάζουν από αυτήν». Ωστόσο, παραμένει ένα σημαντικό αίνιγμα για τους αστρονόμους, πώς είναι δυνατό η εν λόγω μαύρη τρύπα να μεγάλωσε τόσο πολύ μέσα στις πρώτες κιόλας «μέρες» του σύμπαντος.

Τα μελλοντικά μεγάλα επίγεια τηλεσκόπια πρόκειται να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πολύ φωτεινές και νεαρές σε ηλικία μαύρες τρύπες προκειμένου να μετρήσουν καλύτερα τον ρυθμό επέκτασης του σύμπαντος.