Ηθική επιλογή

3' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 2011, η H&M παρουσίασε την πρώτη της συλλογή με την ετικέτα Conscious Exclusive, δηλώνοντας ξεκάθαρα την πρόθεση να εξισορροπήσει τη φρενίτιδα της μαζικής παραγωγής και κατανάλωσης ρούχων με την επιδίωξη μιας πιο «συνειδητής» προσέγγισης στη μόδα. «Στην H&M, έχουμε θέσει στον εαυτό μας την πρόκληση να κάνουμε τελικά τη μόδα βιώσιμη και τη βιωσιμότητα μόδα», έχει δηλώσει ο CEO της αλυσίδας, Karl-Johan Persson. Με αυτό το ζητούμενο έχει θεσπιστεί μια δέσμη δεσμεύσεων-δράσεων, που καλύπτουν όλο το φάσμα της παραγωγής, με βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Mολονότι η αντοχή ενός ρούχου στο χρόνο θα μπορούσε να πει κανείς ότι ουσιαστικά αντιβαίνει τη λογική που καθιέρωσαν οι αλυσίδες «fast fashion», η συλλογή H&M Conscious Exclusive 2016 εστιάζει ακριβώς σε αυτό, αντλώντας έμπνευση από τα αρχεία του Musée des Arts Décoratifs, στο Παρίσι, για ρούχα που απηχούν κάτι από «την απτή γοητεία και την αισθητική κληρονομιά της ιστορίας». «Με αυτήν τη συλλογή ανεβάσαμε την ιδέα της βιωσιμότητας σε νέα επίπεδα», λέει η Ann-Sofie Johansson, καλλιτεχνική σύμβουλος στην H&M. «Δουλεύοντας με νέα καινοτόμα υλικά, όπως χάντρες και στρας από ανακυκλωμένο γυαλί και Denimite, ένα υλικό φτιαγμένο από ανακυκλωμένο φθαρμένο denim, έχουμε δημιουργήσει σύγχρονα στυλ εμποτισμένα με μια εξεζητημένη γοητεία». Τα ρούχα θα είναι διαθέσιμα από τις 7 Απριλίου, την ημέρα που το μουσείο εγκαινιάζει την έκθεση Fashion Forward, Trois siècles de mode (1715-2015), ανατρέχοντας σε τρεις αιώνες μόδας μέσα από 300 εκθέματα. Πρέσβειρα της συλλογής, ένα κορίτσι που συνδυάζει το στυλ με την ευαισθησία σε ζητήματα αειφορίας: η Julia Restoin Roitfeld, κόρη της γκουρού των fashion editors, Carine Roitfeld. «Νομίζω ότι η ιδέα να δημιουργηθεί μια συλλογή εμπνευσμένη από την ιστορία της τέχνης και της μόδας είναι ευφυέστατη», λέει η Julia. «Τα καινοτόμα, βιώσιμα υλικά είναι το μέλλον της μόδας».

Όλο και περισσότεροι φαίνεται να συμφωνούν ότι κάτι τέτοιο είναι μονόδρομος. «Δεν ασχολούμαστε με την αειφορία για να ικανοποιήσουμε τους καταναλωτές και να πουλήσουμε περισσότερες τσάντες», έχει πει ο François-Henri Pinault, CEO του ομίλου Kering, που ελέγχει οίκους όπως οι Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Alexander McQueen, Balenciaga και Stella McCartney. «Απλούστατα, δεν υπάρχει εναλλακτική επιλογή». Ανάλογη είναι η θέση του Carlo Mazzi, προέδρου του ομίλου Prada, που λάνσαρε πριν λίγους μήνες μια ιστοσελίδα αφιερωμένη σε ό,τι αφορά τις κοινωνικές, πολιτιστικές και περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της φίρμας: «Το να θελήσεις να χρησιμοποιήσεις αυτά τα θέματα κοινωνικής ευθύνης απλώς και μόνο ως μια ευκαιρία για να διαφημίσεις τα προϊόντα ή, εν προκειμένω, τη φίρμα σου, είναι κατά τη γνώμη μου απόλυτα λανθασμένο και άχρηστο». Αν για τους μεγάλους παίκτες η βιωσιμότητα είναι κάτι που ανακάλυψαν ή συστηματοποίησαν στην πορεία, οι νέοι ανερχόμενοι σχεδιαστές την αντιμετωπίζουν ως ακρογωνιαίο λίθο σε κάθε τους εγχείρημα. «Ως άτομο και ως καταναλώτρια, η αειφορία δεν με είχε απασχολήσει ποτέ ιδιαίτερα», παραδέχεται η Faustine Steinmetz, που δημιούργησε τις πρώτες της περίτεχνες συλλογές χρησιμοποιώντας ανακυκλωμένα τζιν και τον αργαλειό της, το 2013. «Όμως τη μέρα που αποφάσισα να ξεκινήσω την προσωπική μου φίρμα, αισθάνθηκα ότι είχα υποχρέωση να κάνω τα πράγματα σωστά». Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, η ετικέτα Reformation είχε ξεκινήσει τη δική της μικρή επανάσταση στο Λος Άντζελες, εφαρμόζοντας «πράσινες» πρακτικές σε κάθε στάδιο της παραγωγής των ρούχων της, από την προμήθεια των πρώτων υλών μέχρι το ενεργειακό προφίλ του ιδιόκτητου εργαστηρίου όπου ράβονται τα πάντα. Στον αντίποδα αυτού του συγκεντρωτισμού κινείται η Everlane, με έδρα το Σαν Φρανσίσκο: οι βιοτεχνίες με τις οποίες συνεργάζεται βρίσκονται σε διάφορα σημεία του κόσμου, από τη Βιτσέντζα και την Μπρέσια στην Ιταλία μέχρι τη Λίμα στο Περού, κι από τη Σκοτία μέχρι το Βιετνάμ ή ακόμα και την Κίνα, όμως καθεμία από αυτές έχει περάσει από εξονυχιστικό έλεγχο και η ιστορία της παρουσιάζεται αναλυτικά στην ιστοσελίδα της φίρμας.

Ηθική επιλογή-1

Ένδυμα από τα αρχεία του Musée des Arts décoratifs.

 
Ηθική επιλογή-2

 

Ηθική επιλογή-3

 

Ηθική επιλογή-4

 

Ηθική επιλογή-5

H Julia Restoin Roitfeld με φόρεμα Η&Μ Conscious Exclusive, και ρούχα και αξεσουάρ από τη συλλογή. 

 

Ηθική επιλογή-6

Everlane

 

Ένας «οδικός χάρτης» συνοδεύει τα ρούχα, αξεσουάρ, προϊόντα περιποίησης και είδη σπιτιού που διατίθενται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Zady, στο σάιτ της οποίας υπάρχει μια τολμηρή καταγραφή όλων των τοξικών – κυριολεκτικά και μεταφορικά – παραγόντων της σύγχρονης μόδας, υπό τον τίτλο The New Standard. «Ανακαλύπταμε τόσες παραμέτρους σχετικά με τη μόδα και το κλίμα, τη μόδα και τη ρύπανση, τη μόδα και πώς καταλήγει στο νερό μας, τη μόδα και πώς επηρεάζει μέχρι και τους ωκεανούς μας, τη μόδα σε σχέση με τα δάση μας, αλλά δεν υπήρχε ένα σημείο αναφοράς στο οποίο να μπορούμε να τα βρούμε όλα αυτά συγκεντρωμένα», εξηγεί η Maxine Bédat, συνιδρύτρια μαζί με τη Soraya Darabi του zady.com. «Ήταν διάσπαρτες πληροφορίες, με αποτέλεσμα κανείς να μην μπορεί να σχηματίσει μια πλήρη εικόνα τού τι αντίκτυπο έχει ένα ρούχο σε όλα τα επιμέρους συστήματα». Τώρα όλα τα δεδομένα είναι εκεί, μαζί με στυλιστικές προτάσεις που αποδεικνύουν ότι στην επιδίωξη της αειφορίας δεν χρειάζεται να είναι κανείς κακοντυμένος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή