ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Πρόστιμο μαμούθ στην Google

Πρόστιμο μαμούθ στην Google

Πρόστιμο 22.5 εκατομμυρίων δολαρίων καλείται να πληρώσει ο
ιντερνετικός κολοσσός, μετά από μήνες παρακολούθησης και καταγραφής
του online ιστορικού των χρηστών του browser Safari, χωρίς την
άδειά τους.

Του Κώστα Δεληγιάννη

Σύμφωνα με το Associated Press, η Google είναι πρόθυμη να πληρώσει
πρόστιμο 22.5 εκατομμυρίων δολαρίων στην αμερικανική Ομοσπονδιακή
Επιτροπή Εμπορίου (FTC), στα πλαίσια της έρευνας που διεξάγει η FTC
για τις μεθόδους που ακολουθούσε ο ιντερνετικός κολοσσός για
αρκετούς μήνες, με συνέπεια να καταγράφει το online ιστορικό των
χρηστών του browser Safari, χωρίς την άδειά τους. Το Associated
Press επικαλείται τη μαρτυρία ενός ανθρώπου που παρακολουθεί από
κοντά τις διαπραγματεύσεις μεταξύ της FTC και της Google και ο
οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, καθώς η Επιτροπή δεν
έχει ακόμη αποφασίσει για το αν θα αποδεχθεί την πρόταση.

Πάντως, η πληροφορία του πρακτορείου συμφωνεί με τη διαρροή που
αποκάλυψε η εφημερίδα Wall Street Journal και η οποία τοποθετεί
επίσης το ποσό στα 22,5 εκατομμύρια δολάρια – ποσό που, αν τελικά
επικυρωθεί, θα είναι το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί από
την FTC.

Στην πραγματικότητα, τα 22,5 εκατομμύρια είναι το άθροισμα ενός
ημερήσιου πρόστιμου 16.000 δολαρίων, για όλο το χρονικό διάστημα
από τον Οκτώβριο του 2011 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2012, όταν η
Google άλλαξε τελικά τον κώδικα με τον οποίο οι σέρβερ της Google
επικοινωνούν με τον browser. Τον Οκτώβριο του 2011, ο ιντερνετικός
κολοσσός είχε έρθει σε συμφωνία με την FTC, δεσμευόμενος ότι δεν θα
παραπλανά τους καταναλωτές ως προς την προστασία του ιδιωτικού τους
απορρήτου.

Ο Safari είναι ο browser της Apple, ο οποίος χρησιμοποιείται κατ’
εξοχήν στους υπολογιστές και τις «έξυπνες» συσκευές της. Με βάση
τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις του, ο browser επιτρέπει την
αποθήκευση μόνο των cookies που προέρχονται από τους δημιουργούς
των ιστοσελίδων, και όχι τα cookies από τις διαφημιστικές
εταιρείες.

Όμως, όπως ανακάλυψε ο καθηγητής του Stanford Jonathan Mayer τον
Φεβρουάριο του 2012, η Google είχε βρει μία κερκόπορτα ώστε να
«φυτεύει» στον Safari και διαφημιστικά cookies, τα οποία κατέγραφαν
ποια σάιτ επισκέπτονταν οι χρήστες, με σκοπό να τους «σερβίρει»
προσωποποιημένες διαφημίσεις. Η ανακάλυψη δημοσιεύτηκε στη Wall
Street Journal και προξένησε σάλο, προκαλώντας την έρευνα της
FTC.

prostimo-mamoyth-stin-google0

Τα cookies

Τα cookies είναι μικρά αρχεία δεδομένων που αποθηκεύονται στον
φυλλομετρητή και, εκτός από διαφημιστικούς σκοπούς, έχουν σκοπό να
διευκολύνουν τον χρήστη στο «σερφάρισμα» – φυλάσσοντας, για
παράδειγμα, τους κωδικούς πρόσβασής του σε μία ιστοσελίδα, ώστε να
μην χρειάζεται να πληκτρολογεί το password του κάθε φορά που την
επισκέπτεται. Η Google χρησιμοποιεί τέτοια cookies για να
διευκολύνει τη χρήση πολλών υπηρεσιών της. Ωστόσο, όταν προσπάθησε
να βρει κάποιο τρόπο για την αποθήκευση τέτοιων «αθώων» αρχείων
δεδομένων στον Safari, όπως υποστηρίζει, «άθελά της» στον browser
«τρύπωσαν» και διαφημιστικά cookies.

Λίγες ημέρες μετά την αποκάλυψη, η Google απενεργοποίησε τον κώδικα
που αξιοποιούσε τη συγκεκριμένη «κερκόπορτα». Εντούτοις αυτή η
κίνηση, όπως και οι αιτιάσεις της εταιρείας για το ότι δεν είχε
σκοπό να παραπλανήσει τους χρήστες, φαίνεται πως δεν έπεισαν την
αμερικανική Επιτροπή.