ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Στόχος, η «γυναικεία» e-ξοικείωση

stochos-i-gynaikeia-e-xoikeiosi-2106533

Ανδρική υπόθεση εξακολουθεί να θεωρείται η ενασχόληση με την πληροφορική, καθώς οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόλις το 30% όσων απασχολούνται πανευρωπαϊκά στον κλάδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε. Μια ομάδα γυναικών (κι ενός άνδρα) επιχειρεί να περιορίσει το ψηφιακό χάσμα μεταξύ ανδρών και γυναικών, δίνοντας έμφαση στις πολύ νεαρές ηλικίες. Ονόμασαν την ομάδα τους «Girls go Coding» (κορίτσια πηγαίνουν κώδικα), που στόχο έχει την εκπαίδευση και την ανάδειξη γυναικών που ασχολούνται με τις νέες τεχνολογίες.

Τα πρότυπα που συντηρούν τις γυναίκες εκτός θετικών επιστημών είναι δύσκολο να αποβληθούν. Οπως εκτιμούν τα μέλη της ομάδας, τα κορίτσια αισθάνονται την Πληροφορική ξένη ακόμη και στις μικρές ηλικίες του δημοτικού, γεγονός το οποίο μπορεί να σχετίζεται με τα περιορισμένα πρότυπα γυναικών που ασχολούνται με το αντικείμενο. «Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σχολείο οι καθηγητές αποκαλούνται από τους μαθητές με συγκεκριμένο φύλο ανάλογα με το αντικείμενο που διδάσκουν. Λένε για παράδειγμα «η φιλόλογος», «η αγγλικού», αλλά «ο μαθηματικός» ή «ο φυσικός», περιγράφει η Πόλα Μισθού, καθηγήτρια Πληροφορικής και μία εκ των συνιδρυτών της ομάδας.

«Δεν υπάρχει καμία απολύτως διαφορά στην ταχύτητα εξοικείωσης με την πληροφορική μεταξύ αγοριών και κοριτσιών», διαβεβαιώνει η Ελενα Ελληνιάδου, διευθύντρια του 6ου Δημοτικού Αρτέμιδας. «Αυτό σχετίζεται περισσότερο με τις παραστάσεις που έχει κάθε παιδί από την προσχολική του ηλικία και όχι με δεξιότητες ή ικανότητές του», μας εξηγεί παραπέμποντάς μας στα βιβλιοπωλεία. «Στο τμήμα των παιδικών βιβλίων, θα δείτε βιβλιοθήκες ολόκληρες με βιβλία για πριγκίπισσες, νεράιδες, μοντέλα και σχεδιάστριες μόδας, ενώ οι τίτλοι που απευθύνονται στα αγόρια περιγράφουν οδηγούς αγώνων, ποδοσφαιριστές, πιλότους αεροσκαφών και μηχανικούς. Το ίδιο συμβαίνει και με τα παιχνίδια. Ετσι, πολλά κορίτσια θεωρούν ότι δεν είναι “φυσιολογικό” γι’ αυτές να ασχοληθούν με τους υπολογιστές και την τεχνολογία, επειδή δεν έχουν κάποια σχετικά πρότυπα στον κύκλο τους ή στα βιβλία που έχουν διαβάσει», αναλύει η κ. Ελληνιάδου.

Οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται σε κάθε επίπεδο του κλάδου και ιδιαίτερα στις θέσεις ευθύνης και λήψης αποφάσεων του τομέα. Την ίδια στιγμή, ο κλάδος γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη καθώς, παρά τη δυσχερή οικονομική συγκυρία, δημιουργεί περίπου 120.000 νέες θέσεις εργασίας κάθε χρόνο.

Στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι μόνο οι 29 στις 1.000 γυναίκες πτυχιούχους έχουν πτυχίο Πληροφορικής και τελικώς μόνο οι 4 απασχολούνται σε σχετικές εργασίες.

Ο προγραμματισμός έχει ήδη μπει στα σχολεία σε αρκετές χώρες του εξωτερικού και μάλιστα από τις μικρές ηλικίες, αφού, όπως σημειώνει η Μπέτυ Τσακαρέστου, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου, θεωρείται εξίσου σημαντικό προσόν για την ανεύρεση εργασίας με μια ξένη γλώσσα. Η Αυστραλία ξεκινάει τα μαθήματα προγραμματισμού από το Δημοτικό, ενώ η Βρετανία τα έχει ήδη ενσωματώσει στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση από τον περυσινό Σεπτέμβριο. Η Φινλανδία θα κάνει το μάθημα υποχρεωτικό για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το φθινόπωρο του 2016, ενώ μέσα στα επόμενα χρόνια όλα τα δημόσια σχολεία της Νέας Υόρκης θα παρέχουν μαθήματα προγραμματισμού.

Εργαστήρια

Η ομάδα οργανώνει εκπαιδευτικά εργαστήρια στα οποία συμμετέχουν γυναίκες από 6 έως και 76 ετών. «Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού, έχουμε “τρέξει” μια σειρά από εργαστήρια για παιδιά και γονείς σε σχολεία και στο Innovathens στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, τα οποία υποστηρίχθηκαν από την Google και την Εκπαιδευτική Τηλεόραση. Συμμετέχουμε επίσης στο πρόγραμμα των “έξυπνων τάξεων” της Samsung και του British Council», περιγράφει η Ελένη Μανδηλαρά, ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός ηλεκτρονικών υπολογιστών. Μέσα στον Νοέμβριο διοργανώνουν ανοικτή εκδήλωση στο Innovathens, ενώ ετοιμάζουν κι ένα σχολικό διαγωνισμό δημιουργίας εφαρμογών και ιστοσελίδων, σε συνεργασία με το British Council.