«Οι ειδήσεις και τα links που δημοσιεύουν οι φίλοι σου στα
κοινωνικά δίκτυα είναι αυτά που έχουν περισσότερο ενδιαφέρον και
για σένα, είναι σαν να επιλέγουν εκείνοι αυτά που σου αρέσουν να
διαβάζεις», επισημαίνει ο Τσάρλς Μίλερ, διοικητικό στέλεχος της
DirecTV στο Λος Άντζελες, συνοψίζοντας την αλλαγή στη συμπεριφορά
των χρηστών που συμπίπτει με την ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων
του web.
Η αλλαγή αυτή έχει υποχρεώσει πολλούς παρόχους περιεχομένου να
προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, και μάλιστα γρήγορα. Αντί να
υποθέτουν ότι οι χρήστες θα αναζητήσουν το περιεχόμενο που
δημοσιεύουν, οι οργανισμοί ενημέρωσης προωθούν ενεργά το
περιεχόμενο τους στα κοινωνικά δίκτυα, ενθαρρύνοντας τους
αναγνώστες τους να προωθήσουν τα σχετικά links στους online φίλους
τους. Μια νέα τάση που διαμορφώνεται, αποτέλεσμα αυτών των
εξελίξεων, θέλει τις ιστοσελίδες ενημέρωσης και ειδήσεων να έχουν
ενσωματωμένους μηχανισμούς που δημοσιεύουν αυτόματα άρθρα σε
κοινωνικά δίκτυα, πρώτιστα στο Facebook, το Twitter, το Digg ή το
StumbleUpon.
“Πρέπει να είμαστε εκεί που οι άνθρωποι συζητούν για το
περιεχόμενο μας και το καταναλώνουν», δήλωσε η
Τζένιφερ Πρέστον, υπεύθυνη κοινωνικής δικτύωσης
στους New York Times. «Είναι ξεπερασμένη πλέον η αντίληψη να
περιμένεις ότι οι αναγνώστες σου θα διαβάσουν όλο το περιεχόμενο
σου στην ιστοσελίδα σου και ότι θα έρθουν σε εσένα».
Οι New York Times προωθούν συστηματικά το περιεχόμενο τους στις
υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης του web. Ο
βασικός τους λογαριασμός στο Twitter
παρακολουθείται από περισσότερους από 1,7 εκατομμύρια χρήστες, η
σελίδα τους στο Facebook έχει περισσότερους από 460.000 φίλους, ενώ
έχουν δημιουργήσει λογαριασμούς στο Twitter για όλα τα επιμέρους
blogs τους.
Ακριβή στατιστικά που να παρουσιάζουν την αύξηση στο διαμοιρασμό
της πληροφορίας στα κοινωνικά δίκτυα δεν συγκεντρώνονται εύκολα,
επειδή τα links διανέμονται και μοιράζονται σε πολλές διαφορετικές
πλατφόρμες, ενώ οι υπηρεσίες που μικραίνουν τα links περιπλέκουν
τις προσπάθειες παρακολούθησης της ροής της πληροφορίας.
Η γενική τάση ωστόσο είναι ξεκάθαρη. Οι προσπάθειες προσαρμογής
των μέσων ενημέρωσης στα νέα δεδομένα, σε συνδυασμό με την αύξηση
του περιεχομένου που διακινείται στο Ίντερνετ, έχουν μετατρέψει τα
κοινωνικά δίκτυα του web σε τεράστιες μηχανές προτάσεων και
επιλογών, υπεύθυνων για την κίνηση ενός ολοένα αυξανόμενου
πληθυσμού χρηστών.
Στο Facebook, ο αριθμός των links που κινούνται μεταξύ των
χρηστών έχει διπλασιαστεί τους τελευταίους τέσσερις μήνες,
φτάνοντας τα 18 εκατομμύρια για το μήνα Αύγουστο. Τα links στο
Facebook αναλογούν στο 19% των συνολικών επισκέψεων στην ιστοσελίδα
της Huffington Post, ενώ είναι η υπ’ αριθμόν ένα πηγή
επισκεψιμότητας για τη γνωστή ιστοσελίδα κοινωνικού περιεχομένου,
Perez Hilton.
Ωστόσο, αν και οι οργανισμοί ενημέρωσης και οι πάροχοι
περιεχομένου χρησιμοποιούν όλο και περισσότερες πλατφόρμες για να
προβάλουν τα άρθρα τους, δεν είναι ακόμη σαφές κατά πόσο αυτές οι
«συστατικές μηχανές» διαμορφώνουν τις ειδήσεις που διαβάζουν οι
χρήστες. Οι πρώτες ενδείξεις πάντως δείχνουν ότι ενώ τα social
media μπορούν να αυξήσουν την επισκεψιμότητα στα ειδησεογραφικά και
ενημερωτικά sites, ο χαρακτήρας των ειδήσεων που προβάλλονται δεν
συμπίπτει με την συντακτική ατζέντα.
Αντί οι πολιτικές και διεθνείς ειδήσεις να συγκεντρώνουν την
περισσότερη προσοχή, οποιαδήποτε είδηση που αφορά από ένα δυστύχημα
μέχρι ένα αθλητικό γεγονός μπορεί να διαδίδεται ταχύτερα στα
κοινωνικά δίκτυα. «Οδεύουμε προς ένα κόσμο ‘ειδήσεων-σνακ’ που
μοιράζονται μεταξύ των χρηστών σαν γλυκά ή τσίχλες», εξήγησε ο Ρέι
Βαλντέζ, αναλυτής στην Gartner. «Δυστυχώς, διατρέχουμε τον κίνδυνο
να χάσουμε την ουσία και τη… διατροφική αξία των ειδήσεων».
Παράλληλα, δεν είναι ακόμη καθόλου ξεκάθαρος ο τρόπος που οι
πάροχοι περιεχομένου θα βγάλουν χρήματα από την αυξημένη
επισκεψιμότητα που δέχονται από τα social sites. Αν και η αύξηση
βοηθά τα στατιστικά στοιχεία, η ιντερνετική διαφήμιση δεν έχει
αντικαταστήσει τα έσοδα που τα έντυπα μέσα χάνουν από τη μείωση της
κυκλοφορίας τους.
Οι οργανισμοί των μέσων ενημέρωσης
αναζητούν νέους τρόπους δημιουργίας εσόδων από
την αυξημένη κυκλοφορία και την προβολή τους στις υπηρεσίες
κοινωνικής δικτύωσης. Στο πιο πρόσφατο παράδειγμα, μία ένωση
εφημερίδων στις ΗΠΑ αναπτύσσουν ένα μοντέλο ομαδικής συνδρομής,
ελπίζοντας να αυξήσουν τα έσοδα τους από το Διαδίκτυο. Ο Βαλντέζ
πάντως θεωρεί ότι «μέχρι ο Ιστός να αποκτήσει ένα ευρύ, συνολικό
μηχανισμό μικροπληρωμών, συνδυασμένο με αλλαγές στη στάση και τις
συνήθειες των χρηστών, οι παραδοσιακοί πάροχοι περιεχομένου θα
έχουν πρόβλημα εισοδηματικής αξιοποίησης του μέσου».
Στο μεταξύ, τα ίδια τα κοινωνικά δίκτυα
πασχίζουν να δημιουργήσουν έσοδα. Το Facebook από
τη μία δεν είναι ακόμη επικερδές, ελπίζοντας ότι σε ένα χρόνο
περίπου θα έχει να παρουσιάσει κερδοφορία, ενώ το Twitter δεν έχει
ακόμη παρουσιάσει προϊόντα που να φέρνουν έσοδα. Είναι ξεκάθαρο
ωστόσο ότι προκύπτει μια νέα δυναμική, που θέλει τα social media να
αλλάζουν τον τρόπο που οι χρήστες κινούνται στον ωκεανό πληροφοριών
και διαβάζουν τις ειδήσεις.
www.kathimerini.gr
με πληροφορίες Financial Times