Αναζητούν το νέο Ελντοράντο στο YouTube

Αναζητούν το νέο Ελντοράντο στο YouTube

Πολλοί προσπαθούν, αλλά λίγοι είναι εκείνοι που τα καταφέρνουν

9' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ιδέα του 33χρονου Μίτσελ προέκυψε πέρυσι βλέποντας κάποια βίντεο που προωθούσαν μαθήματα για το πώς να δημιουργήσει κανείς τα λεγόμενα κανάλια «χρυσωρυχεία» (cash cow), τα οποία συχνά φτιάχνονται μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται YouTube automation.

Ετσι, γράφτηκε σε ένα μάθημα, στη συνέχεια σε ένα άλλο και σε ένα άλλο. Πλήρωσε επίσης για υπηρεσίες καθοδήγησης. Ο Μίτσελ ξόδεψε περίπου 15.000 δολάρια για το εγχείρημά του στο YouTube, συναντώντας εμπόδια σε κάθε στάδιο: μαθήματα που του δίδαξαν ελάχιστα, freelancers που έκλεβαν περιεχόμενο και τακτικές αύξησης του κοινού που τον έφεραν σε μπελάδες με το YouTube.

«Αδειο πορτοφόλι»

«Εκανα μια προσπάθεια με τρία μαθήματα και με έναν ειδικό παράλληλα, και το μόνο που κέρδισα ήταν ένα άδειο πορτοφόλι», λέει ο Μίτσελ.

Το YouTube automation έχει οδηγήσει σε μια βιομηχανία με online influencers που προσφέρουν σεμινάρια και ευκαιρίες για γρήγορο χρήμα. Ομως, όπως συμβαίνει συχνά με τις υποσχέσεις για γρήγορο κέρδος σε διαδικτυακές επιχειρήσεις, η διαδικασία του YouTube automation μπορεί να αποδειχθεί οικονομική αιμορραγία για τους επίδοξους επιχειρηματίες του Διαδικτύου και μαγνήτης για τους ποζεράδες που πωλούν μη χρήσιμες υπηρεσίες.

Δεν είναι δύσκολο να βρει κανείς ένα βίντεο που ταιριάζει στο μοντέλο του YouTube automation, αν και είναι δύσκολο να πει κανείς με βεβαιότητα πόσα από αυτά υπάρχουν. Συνήθως έχουν έναν αόρατο αφηγητή και έναν πιασάρικο τίτλο. Μοιράζονται ειδήσεις, εξηγούν ένα θέμα ή προσφέρουν μια λίστα Top 10 για διασημότητες ή αθλητές. Συχνά συγκεντρώνουν υλικό όπως βιντεοκλίπ και φωτογραφίες από άλλες πηγές. Μερικές φορές αντιμετωπίζουν προβλήματα με τους κανόνες περί πνευματικών δικαιωμάτων.

Ο όρος «You Tube automation» είναι λίγο αδόκιμος. Συνήθως σημαίνει την ανάθεση εργασιών σε freelancers και όχι τη στήριξη σε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία. Δεν είναι καθόλου καινούργια ιδέα αλλά τελευταία έχει γίνει ολοένα και πιο δημοφιλής. Η ανάθεση εργασιών επιτρέπει στους χρήστες να διαχειρίζονται πολλαπλά κανάλια, χωρίς τα χρονοβόρα καθήκοντα της συγγραφής σεναρίων, της ηχογράφησης voice-overs ή της επεξεργασίας βίντεο. Και η διαδικασία συχνά προβάλλεται ως ένας ασφαλής τρόπος για να βγάλει κανείς χρήματα. Για να ξεκινήσει κάποιος χρειάζεται απλώς χρήματα – για μαθήματα καθοδήγησης και παραγωγούς βίντεο.

Τα μαθήματα καθοδηγούν τους χρήστες να βρουν θέματα που αποζητούν οι viewers. Τους λένε να προσλάβουν freelancers από διαδικτυακές αγορές όπως το Fiverr και το Upwork, όπου ανεξάρτητοι εργολάβοι προσφέρονται να διαχειριστούν τα κανάλια τους και να παράγουν βίντεο που κοστίζουν κάτω από 30 έως και πάνω από 100 δολάρια, ανάλογα με τις τιμές των freelancers. Και εκεί είναι που πολλοί αντιμετωπίζουν πρόβλημα.

Αναζητούν το νέο Ελντοράντο στο YouTube-1
Φωτ. Marko Dukic / The New York Times

Κανάλια – χρυσωρυχεία

Τα κανάλια – χρυσωρυχεία μπορούν να αποκομίσουν δεκάδες χιλιάδες δολάρια σε μηνιαία έσοδα από διαφημίσεις, ενώ τα μη δημοφιλή μπορεί να μη βγάλουν τίποτα. Το YouTube μοιράζεται τα διαφημιστικά έσοδα με τον ιδιοκτήτη ενός καναλιού εφόσον το κανάλι αποκτήσει 1.000 συνδρομητές και 4.000 ώρες προβολής. Τα κερδοφόρα κανάλια παίρνουν το 55% των χρημάτων που αποφέρουν τα βίντεό τους – εάν δηλαδή καταφέρουν να αποσπάσουν τόσο μεγάλο ενδιαφέρον. Το YouTube αρνήθηκε να σχολιάσει τη διαδικασία automation.

Το περασμένο καλοκαίρι, ο Μίτσελ πλήρωσε 500 δολάρια για ένα μάθημα με τίτλο «Tube Mastery and Monetization» του Ματ Παρ, ο οποίος έλεγε ότι έβγαζε 30.000 δολάρια τον μήνα στο YouTube. Ανέφερε ότι επιτυχημένοι μαθητές του κέρδιζαν 20.000 δολάρια τον μήνα.

Το YouTube automation έχει οδηγήσει σε μια βιομηχανία με online influencers που προσφέρουν σεμινάρια και ευκαιρίες για γρήγορο χρήμα.

Το μάθημα περιλάμβανε βίντεο σχετικά με διάφορες πτυχές του YouTube automation, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής του πιο προσοδοφόρου θέματος, της ανάθεσης της εργασίας σε τρίτους και της χρήσης λέξεων-κλειδιών για να είναι πιο εύκολο να βρεθούν τα βίντεο στο YouTube. Ο Παρ εξηγούσε επίσης πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι του YouTube.

Ομως ο Μίτσελ λέει ότι το μάθημα είχε κενά – έλειπαν πληροφορίες σχετικά με τη δημιουργία βίντεο υψηλής ποιότητας με καλά σενάρια. Αυτός και άλλοι μαθητές παραπονέθηκαν επίσης σε μια ιδιωτική ομάδα στο Facebook ότι το περιεχόμενο του μαθήματος του Παρ ήταν διαθέσιμο δωρεάν στη σελίδα του στο YouTube. «Ουσιαστικά πουλάει όνειρα», λέει ο Μίτσελ. Ο Παρ δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.

Πώς ξεκίνησε

Ο Μίτσελ, ο οποίος ζήτησε από τους New York Times να μην αποκαλύψουν τον τόπο διαμονής του, ξεκίνησε το πρώτο του κανάλι, το Bounty Lux, με θέμα τον πλούτο και τις διασημότητες, το περασμένο φθινόπωρο. Πλήρωσε έναν freelancer που βρήκε στο Fiverr 2.000 δολάρια για 20 βίντεο. Το YouTube κατέβασε ένα από αυτά τα βίντεο, που αφορούσε τον Ντουέιν Τζόνσον, το οποίο περιείχε περιεχόμενο κλεμμένο από άλλο κανάλι, προκαλώντας διαμάχη με τον freelancer. Το Bounty Lux δεν έβγαζε χρήματα και πάλευε για να βρει κοινό, οπότε ο Μίτσελ το εγκατέλειψε.

Αργότερα αγόρασε ένα μάθημα αξίας 1.500 δολαρίων και ξόδεψε περισσότερα από 3.000 δολάρια για να διδαχθεί από έναν influencer της Pivotal Media, τον Βίκτορ Κατρίνα. Πλήρωσε άλλα 3.000 δολάρια για να φτιάξει η ομάδα του Κατρίνα κάποια βίντεο, αλλά, όπως λέει, οι ιδέες και τα σενάρια ήταν παρμένα από άλλα κανάλια.

Αφού ο freelancer του εξαφανίστηκε για πέντε ημέρες, ο Μίτσελ αποφάσισε να σταματήσει να επενδύει στο κανάλι χωρίς κέρδος. Ο Κατρίνα δήλωσε ότι αν ανακάλυπτε ποτέ ότι κάποια από τις ομάδες του παραφράζει σενάρια άλλων ανθρώπων, θα την αντικαθιστούσε. «Δεν είμαι καθόλου τέλειος, ούτε και το πρόγραμμα», είπε ο Κατρίνα. «Και έχω επιστρέψει ευχαρίστως χρήματα σε όσους είτε είχαν οικονομικές δυσκολίες είτε θεώρησαν ότι το πρόγραμμα δεν ανταποκρινόταν στα στάνταρ τους».

Δεν υπάρχει μυστικό

Ο Γιούρι βαν Χοφβέγκεν, ένας 21χρονος Ολλανδός δημιουργός γνωστός στο Διαδίκτυο ως Youri Automation, λέει ότι ορισμένοι άνθρωποι είχαν μη ρεαλιστικές προσδοκίες σχετικά με την ανεύρεση επιτυχίας στο YouTube.

«Θέλουν να πληρώσουν 200 δολάρια και να βγάλουν 20.000 δολάρια μέχρι την επόμενη εβδομάδα», σημειώνει. «Δεν υπάρχει κανένα μυστικό, καμία μαγική στρατηγική. Αρκεί να καταβάλεις την απαιτούμενη προσπάθεια». Τα μαθήματα δημιούργησαν προβλήματα στον Μίτσελ. Ενας freelancer στην ομάδα ενός γκουρού στο Facebook του είπε να αγοράσει κερδοφόρα κανάλια από μια εταιρεία που συγκέντρωνε ψεύτικους viewers από bots. Ο Μίτσελ έδωσε στον freelancer 5.000 δολάρια για να παραγάγει περίπου 60 βίντεο, σχετικά με τα κρυπτονομίσματα και την online κερδοφορία.

Πνευματικά δικαιώματα

Το YouTube αφαίρεσε γρήγορα από ένα από τα κανάλια τη δυνατότητα να βγάζει χρήματα. Το άλλο πάλευε για μήνες να βρει κοινό πριν κάποιος ανεβάσει τρία πειρατικά βίντεο. Το YouTube διέγραψε το κανάλι για παραβιάσεις πνευματικών δικαιωμάτων. Ο freelancer ισχυρίστηκε ότι κάποιος άλλος είχε αναρτήσει τα βίντεο με σκοπό να υπονομεύσει το κανάλι.

Ο Μίτσελ εξακολουθεί να εξετάζει το ενδεχόμενο να πάρει δάνειο για να αγοράσει ένα κανάλι YouTube αξίας 30.000 δολαρίων. «Είναι η τελευταία άπελπις στρατηγική μου», λέει. «Απλώς χρειάζομαι λίγο περισσότερο χρόνο». Και ο Μίτσελ ίσως προσφέρει ένα μάθημα ή ένα δικό του εγχειρίδιο, όταν βρει τι να διδάξει.

Αναζητούν το νέο Ελντοράντο στο YouTube-2
Ο Ντέγιαν Νίκολιτς λέει ότι έβγαλε 1,4 εκατ. δολ. το 2021, συμπεριλαμβανομένων των δικών του μαθημάτων και υπηρεσιών καθοδήγησης. Φωτ. Marko Risovic / The New York Times

Αλλοι κερδίζουν και άλλοι όχι

Η Αλεξάνδρα Φασούλο από το Φορτ Μάγερς της Φλόριντα και ο ξάδελφός της ξόδεψαν 20.000 δολάρια για ένα πρόγραμμα YouTube automation από τον Κέιλεμπ Μποξ τον Μάρτιο του 2021. Σε αντάλλαγμα, η ομάδα του Μποξ διαχειρίστηκε ένα κανάλι με θέμα τις διασημότητες για την 29χρονη Φασούλο και παρήγε βίντεο για πάνω από έξι μήνες. 

Αλλά υπήρχαν προβλήματα ποιότητας, όπως λέει η ίδια, και τα βίντεο δεν κατάφεραν να κερδίσουν πολλούς viewers. Ο Μποξ δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα για σχολιασμό. Το κανάλι απέφερε λιγότερα από 10 δολάρια την ημέρα, οπότε όταν ήρθε η ώρα να πληρώσει για μια νέα παρτίδα βίντεο, το εγκατέλειψε. «Αυτό είναι που κάνει το automation να μην αξίζει τον κόπο – βάζεις πολλά χρήματα εκ των προτέρων», σημείωσε η Φασούλο.

Γρήγορα κλιπ

Ο Ντέιβ Νικ, ένας Σέρβος δημιουργός του οποίου το πραγματικό όνομα είναι Ντέγιαν Νίκολιτς, προωθεί το YouTube automation από το 2019. Ο 20χρονος Νίκολιτς εμφανίζεται σε τρία κανάλια και λέει ότι έχει τέσσερα κανάλια με αθέατους αφηγητές και 12 στο YouTube Shorts, έναν ανταγωνιστή του TikTok με γρήγορα κλιπ. Ο Νίκολιτς λέει ότι έβγαλε 1,4 εκατομμύριο δολάρια το 2021, συμπεριλαμβανομένων των δικών του μαθημάτων και υπηρεσιών καθοδήγησης, και ότι έχει ήδη συγκεντρώσει 1 εκατομμύριο δολάρια φέτος. Το κύριο έσοδο προήλθε από το μάθημά του, αξίας 995 δολαρίων, το οποίο συνέβαλε στο 70% του εισοδήματός του. «Δεν υπάρχουν πολλοί που έχουν βγάλει περισσότερα από δύο εκατομμύρια τον χρόνο με το YouTube automation», λέει. Οι διαδικτυακές επιχειρηματικές υπηρεσίες είναι «ο τρόπος με τον οποίο φτάνει κανείς σε οκταψήφια νούμερα».
15 ώρες την ημέρα

Ο Νίκολιτς υποστηρίζει ότι αρκετοί από τους μαθητές του έχουν καταφέρει να βγάλουν πενταψήφιο ποσό τον μήνα από το YouTube, αλλά δεν έχει ακριβή εικόνα για το πόσοι είναι αυτοί. Τα βίντεο του Νίκολιτς στο YouTube αναδεικνύουν τα χρήματα που έχει κερδίσει ο ίδιος και πόσα θα μπορούσαν να περιμένουν να βγάλουν οι viewers του. Στον λογαριασμό του στο Instagram παρουσιάζει ταξιδιωτικούς προορισμούς, Ρόλεξ και Πόρσε, καθώς και κείμενα σχετικά με την οικοδόμηση μιας επιχείρησης στο YouTube. Αλλά ο Νίκολιτς λέει ότι η ζωή του «δεν είναι μόνο λάμψη». «Περνάω σχεδόν 15 ώρες την ημέρα στον υπολογιστή μου», τονίζει.

Αναζητούν το νέο Ελντοράντο στο YouTube-3
Από την πόλη Ουρκ των Κάτω Χωρών ξεκίνησε το κανάλι Elon Musk Rewind η Τζελίν Μπραντς το περασμένο φθινόπωρο. Φωτ. Patrick Pleul / Pool Photo via A.P.

Πουλάνε ο Eλον Μασκ και η Tesla

Ενα σημαντικό μέσο για να βγάλει κάποιος χρήματα από βίντεο μέσω του YouTube automation είναι να τροφοδοτήσει την εμμονή του Διαδικτύου με τον Ελον Μασκ, τον δισεκατομμυριούχο της τεχνολογίας. Η Τζελίν Μπραντς από την πόλη Ουρκ των Κάτω Χωρών ξεκίνησε το κανάλι Elon Musk Rewind το περασμένο φθινόπωρο. Μέρος του περιεχομένου του είναι ανακριβές, όπως ένα πρόσφατο βίντεο που αναγγέλλει την κυκλοφορία ενός smart-phone της Tesla. 

Παρ’ όλα αυτά, η Μπραντς λέει ότι έχει βγάλει 250.000 δολάρια από τότε που ξεκίνησε. (Οι Times δεν μπόρεσαν να επαληθεύσουν το ποσό.) Το κανάλι της περιλαμβάνει, εκτός από ειδήσεις, και φήμες και εικασίες σχετικά με τα επερχόμενα προϊόντα της Tesla.

Προσφέρει επίσης ένα σεμινάριο καθοδήγησης και πολλοί μαθητές της έχουν ξεκινήσει και αυτοί κανάλια για τον Ελον Μασκ, παρόλο που η ίδια τους ζήτησε να μην το κάνουν. Ανταγωνίζεται ακόμη και την αδελφή της, η οποία έχει ένα κανάλι αφιερωμένο στον δισεκατομμυριούχο. 
Το επιχειρηματικό μοντέλο «παίρνει την κάτω βόλτα επειδή ο ανταγωνισμός είναι τόσο σκληρός», λέει ο Νόα Μόρις, εκπαιδευτής στο μάθημα της Μπραντς, Cash Cow Academy Netherlands.

Η Μπραντς άρχισε να προσφέρει μαθήματα τον Δεκέμβριο του 2020, μήνες αφότου πλήρωσε 1.000 δολάρια για ένα σεμινάριο στο YouTube που αργότερα έμαθε ότι ήταν απλώς ένα έγγραφο τεσσάρων σελίδων. Είχε 1.700 μαθητές, οι περισσότεροι από τους οποίους πλήρωσαν 1.000 ευρώ για το μάθημά της, όπως λέει. Περίπου 100 με 200 από αυτούς της είπαν ότι βγάζουν χρήματα από το YouTube. «Αγαπώ τη δουλειά μου», λέει η ίδια. «Δεν τη θεωρώ καν δουλειά. Είναι σαν χόμπι για εμένα. Είναι σαν παιχνίδι».

Ιδιοτροπίες αλγορίθμων

Η Μπραντς, ωστόσο, δεν είναι προστατευμένη από τις ιδιοτροπίες των αλγορίθμων του YouTube. Λέει ότι το κανάλι της για τον Μασκ αποδίδει 7.500 ευρώ τον μήνα, από 50.000 ευρώ ή περίπου 50.000 δολάρια τον Νοέμβριο. Οι πρώην μαθητές της είδαν επίσης πτώση στο εισόδημά τους, σημειώνει η ίδια. Πρόσφατα δημιούργησε 16 κανάλια σε μία μόνο εβδομάδα για να σταθεροποιήσει την επιχείρησή της. Το δύσκολο τοπίο ώθησε ακόμη και ορισμένους από τους μαθητές της Μπραντς να ξεκινήσουν να παρέχουν τα δικά τους μαθήματα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή