ΑΠΟΨΕΙΣ

ΑΕΙ, e-αντιγραφές και απειλές

Οι πανεπιστημιακοί έχουν ξεκινήσει την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου στα ΑΕΙ, χωρίς δυστυχώς να λάβουν υπόψη τους τα όσα καταγγέλθηκαν περί διαδικτυακών αντιγραφών στις εξετάσεις του Ιουνίου. Συγκεκριμένα, σε ΑΕΙ παρατηρήθηκε εκτεταμένη αντιγραφή, κυρίως από το Διαδίκτυο, από φοιτητές που εξετάζονταν εξ αποστάσεως. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις ήταν και χοντροκομμένη, αφού σε θεωρητικά μαθήματα οι αντιγραφείς αναζήτησαν, μέσω Google, πληροφορίες που αφορούσαν το θέμα μιας ερώτησης και τις αντέγραψαν στην κόλλα χωρίς να σκέφτονται εάν οι πληροφορίες που βρήκαν απαντούν και στο συγκεκριμένο ερώτημα! Ας πούμε, ερωτήθηκαν για την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ το 1979 και απάντησαν για την ένταξη στην Ευρωζώνη το 2001!

Υπήρξαν σχετικές καταγγελίες από καθηγητές προς την ηγεσία του ΑΕΙ τους, ότι ουκ ολίγοι αντιγραφείς τούς άσκησαν πίεση για να τους «περάσουν», χωρίς να λείψουν οι απειλές. Ενδεικτικά, προ ημερών σε περιφερειακό πανεπιστήμιο, από ομάδα φοιτητών  στοχοποιήθηκαν καθηγητές διότι αρνήθηκαν να οργανώσουν τις εξετάσεις τους χωρίς ταυτοποίηση των προσώπων. Δηλαδή, κάποιος φοιτητής θα μπορούσε να εξεταστεί στη θέση κάποιου άλλου! Οταν έγινε γνωστό το γεγονός οι… μάγκες εξαπέλυσαν απειλές και ύβρεις κατά του καθηγητών που το κατήγγειλαν. Η ατιμωρησία στις εκτεταμένες αντιγραφές αποτελεί ένα «μέτρο» από την πλευρά των ΑΕΙ, για να πέσουν οι τόνοι υπό την πίεση μερίδας φοιτητών. Ωστόσο, οι υπόλοιποι που δεν αντέγραψαν μπορεί να βρεθούν στο μέλλον (π.χ. κατά την αξιολόγηση για μία θέση μεταπτυχιακού προγράμματος) σε δυσμενή θέση έναντι ενός επιτήδειου ή τσαμπουκαλή αντιγραφέα. Με δεδομένη την εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία, η εκπαίδευση οφείλει να αλλάξει εκ βάθρων, αλλά με τήρηση των ακαδημαϊκών όρων.

Αντίστοιχα φιλολαϊκής κοπής επιλογή είναι η μετατροπή των ΑΕΙ ουσιαστικά σε εξεταστικά κέντρα. Ο λόγος για τις αποφάσεις των ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας που τα προηγούμενα χρόνια ρύθμιζαν νομοθετικά το θέμα, ώστε να οργανώνονται διπλές εξεταστικές σε κάθε περίοδο (δηλαδή, στις εξετάσεις των χειμερινών εξαμήνων τον Φεβρουάριο εξετάζονται τα μαθήματα και των εαρινών  εξαμήνων, και το αντίστοιχο στις εξετάσεις των εαρινών εξαμήνων τον Ιούνιο). Ενα μέτρο το οποίο έχει στόχο οι λιμνάζοντες φοιτητές να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Ετσι ωστόσο  οδηγούμαστε στην υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων, που δίνονται σωρηδόν.

Οσο κι αν θέλουμε να αναδεικνύουμε το σημαντικό έργο που επιτελείται στα ελληνικά πανεπιστήμια, δεν είναι δυνατόν να προβάλλουμε μόνο τις εξαιρέσεις των πολύ καλών πτυχιούχων, και να κάνουμε τα στραβά μάτια σε χρόνιες στρεβλώσεις που προκαλούν «φιλολαϊκά» μέτρα, όπως είναι η κατάντια των εξεταστικών περιόδων και οι ατιμώρητες μαζικές αντιγραφές.