ΑΠΟΨΕΙΣ

Διχασμός πάνω σε μια λευκή κόλλα

«Εξακολουθεί να πιστεύει ότι πρέπει να εισάγονται στα ΑΕΙ της χώρας υποψήφιοι με βαθμολογία 1 ή 2 στα 20 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, όπως συνέβαινε στη βάση ρυθμίσεων που η κυβέρνησή του είχε νομοθετήσει;» ρωτάει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, μιλώντας για τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα. 

«Ακουσα τα περί λευκής κόλλας. Ως δημοσιογράφος, έχω υποστεί αυτή την banalité, την αργκό τη δημοσιογραφική: “Αίσχος, μπαίνουν με λευκή κόλλα”! Ακόμη κι έτσι να είναι, αυτό δεν αφορά τα πανεπιστήμια. Αφορά το επίπεδο της μέσης εκπαίδευσης», σχολιάζει ο κ. Νίκος Φίλης, υπουργός Παιδείας επί ΣΥΡΙΖΑ.

Οι δύο τοποθετήσεις παραβλέπουν το βασικό στοιχείο που διαμορφώνει τις χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής: τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ. Οσο ο αριθμός αυξάνεται και προσεγγίζει εκείνον των υποψηφίων, τόσο ο πήχυς των βάσεων εισαγωγής θα χαμηλώνει. Και είναι πρόβλημα και της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Το γεγονός ότι κάθε χρόνο ο ένας στους τρεις υποψηφίους έχει κάτω από 10 μέσο όρο επιδόσεων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελεί πρόβλημα ποιότητας, που, παρότι συνεχώς στιγματίζεται, έως τώρα δεν έχει αντιμετωπιστεί με στρατηγικό σχεδιασμό. Εχουμε δει υπουργούς να εξαγγέλλουν εθνικό διάλογο για αλλαγές από το δημοτικό έως το λύκειο και αμέσως να καταγγέλλονται από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, οι οποίοι θεωρούν τον διάλογο «προσχηματικό». Εχουμε δει πορίσματα εθνικών διαλόγων να σκονίζονται σε υπουργικά συρτάρια, ακόμη και από υπουργούς του ίδιου κόμματος και ύστερα από ανασχηματισμό.

Ωστόσο, οι χαμηλές επιδόσεις σχετίζονται και με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία είναι αυτόνομη βαθμίδα και βεβαίως δεν εντάσσεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Εχει συζητηθεί εάν ο υποψήφιος που συγκεντρώνει μέσο όρο 3 ή 4 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις μπορεί να γίνει επιστήμονας (π.χ. μαθηματικός, φιλόλογος ή φυσικός, όπως έχει καταγραφεί); Δεν πρέπει να προβληματίσει τους πανεπιστημιακούς ότι ο ένας στους τέσσερις σπουδαστές των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι άνεργος πτυχιούχος ΑΕΙ;

Είναι λαϊκίστικο το επιχείρημα πως όλοι πρέπει να σπουδάσουν και στην πορεία θα βρουν τον επαγγελματικό δρόμο τους, την ίδια στιγμή που χιλιάδες 20χρονοι εγκλωβίζονται σε τμήματα ΑΕΙ  «πληθωριστικά» και απολύτως εξειδικευμένα.

Η (όποια) λύση στα προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης δεν θα προκύψει με πολιτική ασυνέχεια, ρεβανσισμούς και μηδενισμούς του έργου των πολιτικών αντιπάλων.