ΑΝΑΛΥΣΗ

Η ειλικρίνεια ως μέθοδος εταιρικής διακυβέρνησης

Η διάσωση της οικονομίας είναι θέμα πόρων και λειτουργίας των θεσμών. Η σωτηρία εταιρειών είναι πιο απλή. Χρειάζονται αρετές όπως η ειλικρίνεια και προσόντα όπως η αξιολόγηση των παλαιότερων επιλογών. Είναι εύκολο;

Οι πραγματικές επιπτώσεις της πανδημίας καλύφθηκαν με τη διανομή χρήματος ως επιστρεπτέας(;) προκαταβολής, επιδόματα σε εργαζομένους ή επαγγελματίες, αναστολή πληρωμών σε δανειοδοτούμενους, μείωση ενοικίου ή άλλων δαπανών σε καταστηματάρχες. Με την αξιοποίηση και της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, υλοποιήθηκε γρήγορα το πιο αποτελεσματικό πρόγραμμα κοινωνικής προστασίας που έχει εφαρμοστεί ποτέ.

Οι άμεσες επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης περιορίστηκαν, αλλά η επόμενη μέρα δεν μπορεί να είναι το ίδιο ανέφελη. Καθώς τα μέτρα προστασίας θα αποσύρονται, θα φαίνεται η καταστροφή που έχει συμβεί. Υπάρχουν εταιρείες που σχεδόν ένα χρόνο δεν λειτουργούν, έχουν υποχρεώσεις και ζημίες, ενώ οι καταναλωτές αλλάζουν συμπεριφορά. Δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα επιστρέψουν στις συνήθειές τους πριν από την κρίση. Η πραγματικότητα είναι διαφορετική παντού. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έλαβαν κοινοπρακτικά δάνεια ύψους πάνω από 400 δισ. το πρώτο εξάμηνο του 2020, ενώ το σύνολο των χρεών του 2019 ήταν 289 δισ. ευρώ.

Κάποιες από τις επιπτώσεις της κρίσης θα μείνουν, όμως δεν χρειάζεται να μας παρασύρουν οι εντυπώσεις. Η τελευταία επανάσταση στο λιανικό εμπόριο έγινε πριν από 30 χρόνια με τη δημιουργία των mall, άνετων χώρων που οι επισκέπτες μπορούσαν να επισκέπτονται και μαζί με τις αγορές να ψυχαγωγούνται σε εστιατόρια, μπαρ, κινηματογράφους. Τώρα έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν από το σπίτι, ωστόσο είναι λάθος να νομίζουμε ότι θα πάψουν να υπάρχουν καταστήματα. Παρά την άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα καταστήματα θα υπάρχουν, αλλά ίσως προσφέρουν νέες υπηρεσίες. Ο πωλητής μπορεί να δείχνει στυλίστας, ο σερβιτόρος ίσως να μοιάζει σύμβουλος διατροφής. Οι καταναλωτές πάντως δεν θα είναι απομονωμένοι στο σπίτι. Η ανάπτυξη πολλαπλών καναλιών πωλήσεων θα φέρει νέες εμπειρίες στους καταναλωτές, ίσως αφήσει πεδίο σε μικρές εταιρείες λιανικής να αναπτυχθούν χωρίς εμπόδια εισόδου στις αγορές, υιοθετώντας καινοτομίες.

Η εξέλιξη που μπορούμε να προβλέψουμε είναι ότι θα αποδειχθεί ισχυρή η ανάγκη για μετασχηματισμό και αναμόρφωση επιχειρήσεων. Ορισμένες δεν θα ξεπεράσουν τις επιπτώσεις της κρίσης, ενώ άλλες είχαν προβλήματα πριν από αυτήν.

Συνήθως όσοι βρίσκονται στη φάση αυτή έχουν να αντιμετωπίσουν έναν ισχυρό αντίπαλο: τον εαυτό τους ή, καλύτερα, την άρνηση να προσαρμοστούν. Είναι δύσκολο να αποδειχθεί κάποιος τη δύσκολη πραγματικότητα και να συνεργαστεί με όσους πρέπει προκειμένου να βρεθούν οι σωστές λύσεις. Απαιτείται ισχυρή δόση εμπιστοσύνης και ευθύτητας, ώστε να αποδεχθούν όλοι ρεαλιστικές προσδοκίες και βιώσιμα σχέδια.

Παράλληλα όμως με τον ρεαλισμό στις προσδοκίες, χρειάζονται και μέτρα διατήρησης ρευστότητας ως μια σταθερή επιδίωξη. Η διακράτηση ρευστότητας με διάφορους τρόπους διευκολύνει τις μελλοντικές επενδύσεις.

Η ειλικρίνεια και η ρευστότητα είναι αναγκαίες τώρα περισσότερο από ποτέ, προκειμένου να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την αλλαγή, τον μετασχηματισμό της εταιρικής δράσης. Ακόμη και αν δεν υπήρχαν προβλήματα που την επιβάλλουν, η επαναξιολόγηση της πρακτικής θα έπρεπε να γίνεται. Να αναρωτηθούν πώς λειτουργούν, με ποιον τρόπο περιμένουν την ανάπτυξη, ποιοι είναι. Και να σκεφθούν αν πρέπει και πώς να επανεφεύρουν τα προϊόντα τους, την αγορά στην οποία κινούνται, τον τρόπο που δρουν. Να αναζητήσουν τρόπους για να απλοποιήσουν τις δομές τους και να βελτιώσουν την ταχύτητα υλοποίησης αποφάσεων. Πολλοί θα αναγκαστούν να μην παρακάμπτουν προβλήματα.