ΑΠΟΨΕΙΣ

«Τα πλοία δεν είναι εργοστάσια»

Στην πρώτη κυβέρνηση του Ανδρ. Παπανδρέου το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ανέλαβε ο κ. Στάθης Γιώτας, ιδρυτικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και ένας έντιμος πολιτικός, όπως φάνηκε από τη μετέπειτα πορεία του. Κατά την εθιμοτυπία, έπρεπε να συναντηθεί και με το προεδρείο της Ενωσης Εφοπλιστών. Mέσα στο κλίμα των πρώτων ημερών της «Αλλαγής», ο υπουργός, σημειολογικά, άφησε τους εφοπλιστές να περιμένουν αρκετή ώρα στον προθάλαμο του υπουργείου του, προκαλώντας τη δυσφορία τους. Οταν ύστερα από λίγες ημέρες ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τον συνάντησε, τού είπε με το γνωστό θυμόσοφο ύφος του: «Τους εφοπλιστές να τους προσέχεις. Τα καράβια δεν είναι σαν τα εργοστάσια ριζωμένα κάπου. Τα παίρνουν και φεύγουν». Αυτό το περιστατικό θυμήθηκα με αφορμή μιαν, ομολογουμένως, ατυχή έκφραση του κ. Π. Λασκαρίδη για τον πρωθυπουργό και για το πολιτικό σύστημα της Ελλάδας. 

Μπορεί όντως η ρήση του Κωνσταντίνου Καραμανλή να αποτυπώνει μια πραγματικότητα, αλλά είναι η μία όψη της. Η άλλη είναι πως η ελληνική σημαία δίνει κύρος στις ναυτιλιακές εταιρείες που την έχουν υψωμένη στα καράβια τους. Δεν είναι σημαία ευκαιρίας. Συγχρόνως, δεν θα πρέπει να λησμονούμε πως η ελληνική ναυτιλία κτίστηκε ουσιαστικά το 1946 με την αγορά 98 Liberty, για την οποία εγγυήθηκε το ελληνικό Δημόσιο. Ηταν η βασική μαγιά της σύγχρονης ναυτιλίας της Ελλάδας. Ας σημειωθεί πως παρόμοια πλοία αγόρασαν και οι Νορβηγοί και οι Βρετανοί εφοπλιστές, αλλά μόνο στην περίπτωση του ελληνικού εφοπλισμού είχαν τόσο καθοριστική σημασία στη μετέπειτα πορεία του. Και αυτό επετεύχθη χάρη στην εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Κατά τα λοιπά, σαφώς και ισχύουν τα όσα είπε τότε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής στον κ. Στάθη Γιώτα. Και γι’ αυτό όλες οι κυβερνήσεις επιθυμούν να ικανοποιούν τα αιτήματα των Ελλήνων εφοπλιστών. Ο ανταγωνισμός είναι παγκόσμιος και προσφέρει στην ελληνική ναυτιλία και άλλες εναλλακτικές λύσεις. Δεν είναι τυχαίο που ο Αλ. Τσίπρας, το 2019, παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών, αναγγέλλει τη μόνιμη εθελοντική συμφωνία της κυβέρνησής του με τους εφοπλιστές για καταβολή 75 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, έναντι των 140 εκατ. που είχε νομοθετήσει η κυβέρνηση Σαμαρά ή των 2 δισ. που ο ίδιος υποσχόταν προεκλογικά, με τον υπολογισμό… 4.000 πλοία x 500.000 ευρώ έκαστον, ετησίως!