ΑΠΟΨΕΙΣ

Θα περάσει την τάξη η αξιολόγηση;

Η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών έχει εξαγγελθεί ουκ ολίγες φορές κατά τη Μεταπολίτευση, ενώ αποτελεί μία από τις εμβληματικές προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τον χώρο της εκπαίδευσης. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει ήδη νομοθετήσει, το 2020, την εσωτερική και την εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Πλέον η κ. Κεραμέως διακηρύσσει ότι θα προχωρήσει στη νομοθέτηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών εντός του καλοκαιριού, για να αρχίσει από τον Σεπτέμβριο. 

«Το στοίχημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα κερδηθεί τούτη τη φορά; Καίριο το ερώτημα, καθώς εδώ και τέσσερις δεκαετίες η ελληνική κοινωνία έχει ακούσει ουκ ολίγες διακηρύξεις περί αξιολόγησης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά, φευ, αυτή ποτέ δεν έγινε», έγραφε η «Κ» στο πρώτο κυριακάτικο φύλλο του 2021 (στις 3 Ιανουαρίου) παρουσιάζοντας το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα του υπ. Παιδείας για φέτος. 
Εξι μήνες μετά, είναι σαφές πως η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων δεν πραγματοποιήθηκε όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ αρνήθηκαν να προχωρήσουν, είναι και η πανδημία που ορίζει ένα νέο πλαίσιο καθημερινότητας, με αποτέλεσμα πολύ λίγοι σύλλογοι διδασκόντων να προχωρήσουν σε αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου τους. Βεβαίως, υπήρξαν εκπαιδευτικοί οι οποίοι θέλησαν να συμμετάσχουν στη διαδικασία, όπως λέει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Και ενδεχομένως, το ποσοστό της αποχής να ήταν μικρότερο εάν δεν υπήρχε η πίεση των συνδικαλιστών, σε συνδυασμό με τη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία εκπαιδευτικών για τον φόβο της (όποιας) αξιολόγησης και του ξεβολέματος. Το αποτέλεσμα όμως είναι πως ακόμη και η εσωτερική αξιολόγηση, που γίνεται από τα ίδια τα σχολεία, δεν πραγματοποιήθηκε. Η αποχή των εκπαιδευτικών έφθασε το 75%.

Το υπουργείο Παιδείας έχει προετοιμαστεί για το επόμενο, πιο δύσκολο βήμα, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών; Ωραιοποιώντας την έως τώρα κατάσταση, τα στελέχη του υπουργείου ουσιαστικά δείχνουν πως αρκούνται με την –κοινοβουλευτικά εξασφαλισμένη– νομοθέτηση της αξιολόγησης των 160.000 εκπαιδευτικών… 

Τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες δεν έλειψαν οι νόμοι για την αξιολόγηση – αυτό που έλειψε είναι η εφαρμογή τους. Αυτό ζητούν οι γονείς και η κοινωνία από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, αυτή είναι η ουσιαστική μεταρρύθμιση στο θέμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος.