Αρχαιολογικό Μουσείο με ανεπαρκείς χώρους

Αρχαιολογικό Μουσείο με ανεπαρκείς χώρους

1' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (ΕΑΜ) αποτελεί τη ναυαρχίδα του ελληνικού πολιτισμού και είναι ένα από τα σημαντικότερα του κόσμου. Ομως το κορυφαίο αυτό μουσείο της Ελλάδας, παρά τη θεαματική του ανακαίνιση ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ασφυκτιά από χώρους. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις αποθήκες του μουσείου «κρύβονται» 85.000 αρχαία αντικείμενα μεταξύ των οποίων και ορισμένα εκπληκτικά κομμάτια (π.χ. της συλλογής Βλαστού) τα οποία δεν έχουν εκτεθεί ποτέ. Το μουσείο στερείται ακόμη χώρους για τη λειτουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς και χώρους εξυπηρέτησης των επισκεπτών (αναψυκτήριο, πωλητήριο αναμνηστικών του μουσείου), οι οποίοι συνεχώς αυξάνονται και είχαν φτάσει, στην προ COVID εποχή, στις περίπου 500.000 τον χρόνο.

Πριν από σχεδόν δέκα χρόνια το Συμβούλιο Μουσείων ενέκρινε το κτιριολογικό πρόγραμμα της επέκτασης του μουσείου. Προβλέπει δύο υπόγεια 24.000 τ.μ. κάτω από τον κήπο του ΕΑΜ, εκ των οποίων τα μισά θα διατεθούν για τη δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ. Η λύση είναι προφανώς πολυδάπανη και ως εκ τούτου μη ρεαλιστική και έτσι δεν εφαρμόστηκε.

Από το 2000, και πολλές φορές στη συνέχεια με την αρθρογραφία μου προσπαθώ να προβάλω μια άμεση, ρεαλιστική και όχι ιδιαίτερα δαπανηρή λύση. Είναι η επέκταση του ΕΑΜ στα κτίρια στα οποία στεγάζεται η Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ, οι εγκαταστάσεις της οποίας πρέπει να μεταφερθούν στη Πολυτεχνειούπολη του Ζωγράφου όπου ήδη λειτουργούν οι υπόλοιπες σχολές του ΕΜΠ. Το επιχείρημα το οποίο ενδεχομένως θα προβληθεί είναι ότι η μεταφορά της αρχιτεκτονικής σχολής στην Πολυτεχνειούπολη είναι ανέφικτη λόγο ελλείψεως χώρων. Διερωτώμαι πώς πριν δημιουργηθεί η Πολυτεχνειούπολη, στον χώρο όπου σήμερα στεγάζεται μόνον η Αρχιτεκτονική Σχολή στεγάζονταν άλλες εννέα σχολές του ΕΜΠ.

Θα πρέπει ακόμη να αξιοποιηθεί ο δρόμος που χωρίζει τα δύο ιδρύματα, ο οποίος σήμερα έχει μεταβληθεί σε χώρο απορριμμάτων. Εκεί θα πρέπει να δημιουργηθεί υπόγεια διάβαση για να ενωθούν τα δύο κτίρια, και υπόγειοι χώροι σταθμεύσεως για τα τουριστικά λεωφορεία, που σήμερα σταθμεύουν στην οδό Πατησίων. Ο δε υπέργειος χώρος, αφού περιμανδρωθεί κατάλληλα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την έκθεση αντιγράφων μέσα σε καταπράσινο περιβάλλον. Δέχομαι ότι η λύση την οποία προτείνω δεν είναι η ιδανική. Είναι όμως άμεσα πραγματοποιήσιμη, το δε ύψος της δαπάνης της κινείται στα όρια των δυνατοτήτων του προϋπολογισμού.

Θέλω να ελπίζω ότι με την άξια υπουργό Πολιτισμού και πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, θα κινηθούν οι διαδικασίες για τη μελέτη της ιδέας αυτής.

* Ο κ. Ιωάννης Μ. Βαρβιτσιώτης είναι πρώην βουλευτής και υπουργός.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή