ΑΠΟΨΕΙΣ

Αντιγραφές εξ αποστάσεως

Το υπουργείο Παιδείας έδωσε τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να οργανώσουν τις εξετάσεις του θερινού εξαμήνου είτε διά ζώσης είτε εξ αποστάσεως. Οι περισσότεροι καθηγητές επέλεξαν την εξ αποστάσεως διαδικασία, παρότι όλοι αναγνωρίζουν πως γίνεται εκτεταμένη αντιγραφή. 

Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με πληροφορίες από καθηγητές σε μεγάλα πανεπιστήμια, τα ποσοστά επιτυχίας σε θεωρητικά μαθήματα έφθασαν το 60%-70% (δηλαδή, οι δύο στους τρεις φοιτητές πέρασαν) την ίδια στιγμή που στην προ COVID το μέσο ποσοστό επιτυχίας ήταν περίπου στο 35% και ανέβαινε στο 40%-45% όταν οι διδάσκοντες ήταν επιεικείς με τα 4άρια όταν διαπίστωναν πως είχαν συσσωρευθεί πολλοί φοιτητές στο μάθημα. Λίγοι πανεπιστημιακοί επέλεξαν τις προφορικές εξετάσεις, αλλά κυρίως σε μαθήματα με μικρό φοιτητικό πληθυσμό.

Θα ξεκινήσουν, λοιπόν, για δεύτερη συνεχή χρονιά τα μαθήματα του επόμενου ακαδημαϊκού έτους τον Οκτώβριο εξ αποστάσεως; Ο εμβολιασμός στην ηλικιακή ομάδα των φοιτητών –δηλαδή 18-25 ετών– έχει προχωρήσει ελάχιστα. Αυτή τη στιγμή, μάλιστα, τα περισσότερα κρούσματα εντοπίζονται σε μικρότερες ηλικίες, ενώ στοιχεία από το εξωτερικό επιβεβαιώνουν ότι οι εστίες υπερμετάδοσης είναι τα πανεπιστήμια. Η Σύνοδος Πρυτάνεων έχει συζητήσει το θέμα, για να σταλεί μήνυμα-έκκληση προς την ακαδημαϊκή κοινότητα να εμβολιαστεί. 

Η διαδικασία όμως για να επιτύχει απαιτεί κρατική κινητοποίηση. Εάν λάβουμε υπόψη τις φωνές για έναρξη νέου κύματος έξαρσης της πανδημίας με επίκεντρο τους ανεμβολίαστους, η ολιγωρία του υπουργείου Παιδείας για την προετοιμασία της επόμενης ακαδημαϊκής χρονιάς είναι εμφανής. Η αρμόδια υπουργός Νίκη Κεραμέως έχει αφήσει και το τρέχον ακαδημαϊκό έτος να εκπνεύσει χωρίς να λάβει σαφή θέση υπέρ της υποχρεωτικότητας των εμβολιασμών στους φοιτητές προκειμένου να επαναλειτουργήσουν τα ΑΕΙ διά ζώσης. Παράλληλα, η υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι δεν έχει συζητηθεί ούτε η υποχρεωτικότητα εμβολισμού των εκπαιδευτικών. 

Η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού για φοιτητές και εκπαιδευτικούς θα προσέφερε πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο διότι ΑΕΙ και σχολεία είναι χώροι υπερμετάδοσης, αλλά και γιατί οι νέοι και το εκπαιδευτικό σύστημα πάντα λειτουργούσαν σαν μοχλοί ευαισθητοποίησης – κινητοποίησης της ελληνικής κοινωνίας, που τοποθετεί πάνω από όλα την εκπαίδευση των παιδιών. Στο κυνήγι του κορωνοϊού απαιτούνται γρήγορα αντανακλαστικά.