ΑΠΟΨΕΙΣ

Αντόνιο Μπαντέρας: Χάντρες και καθρεφτάκια

antonio-mpanteras-chantres-kai-kathreftakia0Ο νεαρός με το κίτρινο φωσφορίζον γιλέκο μιλούσε σε γλώσσα που δεν καταλάβαινα. Moυ έδειχνε την κορδέλα στο πεζοδρόμιο και, κρίνοντας από τον τόνο της φωνής και τις χειρονομίες του, με έβριζε. Του εξηγούσα στα αγγλικά ότι ελάχιστα μέτρα με χώριζαν από τον προορισμό μου, αλλά μάταια. «Είναι Βούλγαρος, δεν ξέρει αγγλικά και, δυστυχώς, δεν μπορείτε να περάσετε», παρενέβη ένας Ελληνας με το ίδιο γιλέκο. «Ερχεται ο Αντόνιο Μπαντέρας!».

Σάββατο μεσημέρι στη Θεσσαλονίκη, ζέστη αφόρητη. Η οδός Εθνικής Αμύνης είχε γεμίσει με πανύψηλους φοίνικες (σε γλάστρες) και κάμερες, μια λιμουζίνα ήταν μπροστά στο κινηματοθέατρο «Αλέξανδρος» και το όνομα του Ισπανού σταρ –ψίθυρος που ολοένα δυνάμωνε– ακουγόταν από τα δεκάδες άτομα κάθε ηλικίας που είχαν πιάσει «στασίδι» στα απέναντι καφέ για να τον δουν.

Η πόλη ζούσε στους ρυθμούς της ταινίας «Τhe enforcer». Τμήμα του κέντρου είχε κλείσει από το πρωί για τη διευκόλυνση των γυρισμάτων, όπως ο περιφερειακός την προηγούμενη ημέρα, για μια σκηνή φρενήρους καταδίωξης, με συνέπεια ένα απίστευτο μποτιλιάρισμα σχεδόν σε όλους τους δρόμους.

Ας ξεκινήσουμε από το αυτονόητο: είναι καλό και για την οικονομία μας και για την τουριστική προβολή μας να πραγματοποιούνται μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές στη χώρα μας. Επιτυγχάνονται, όμως, αυτοί οι στόχοι με το «Τhe enforcer»; Η εταιρεία παραγωγής, Nu Boyana Film Studios, είναι βουλγαρική. Σχεδόν όλες οι θέσεις εξειδικευμένου προσωπικού έχουν στελεχωθεί με χαμηλά αμειβόμενους εργαζομένους από χώρες των Βαλκανίων. Πολλοί Ελληνες που εξέφρασαν ενδιαφέρον να εργαστούν στα γυρίσματα πήραν ως απάντηση: «Ελάτε χωρίς αμοιβή, αν θέλετε, για την εμπειρία».

Η Θεσσαλονίκη και καθετί ελληνικό θα απουσιάζουν από την ταινία, αφού η πλοκή διαδραματίζεται στο Μαϊάμι – εξ ου και η… μεταμφίεση με τους φοίνικες. Παρ’ όλα αυτά, οι Βούλγαροι παραγωγοί, μέσω του επενδυτικού κινήτρου (cash rebate) που παρέχει η χώρα μας (από τα υψηλότερα στην Ευρώπη), θα λάβουν ως χρηματοδότηση από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας τα 4 από τα 20 εκατ. του προϋπολογισμού του φιλμ. Σημειωτέον ότι μετά την πρόσφατη τροποποίηση του σχετικού νόμου, στις δαπάνες μπορούν να συνυπολογίζονται και τιμολόγια άλλων χωρών.

Ο Αντόνιο Μπαντέρας κάνει αυτό που ξέρει καλά: υποδύεται έναν γκάνγκστερ που τα βάζει με το σινάφι του για να σώσει μια γυναίκα. Η Nu Boyana Film Studios κάνει αυτό που ξέρει καλά: επιλέγει τον πιο σύντομο και επωφελή δρόμο προς το κέρδος. Εμείς τι ακριβώς κάνουμε; Χαιρόμαστε με χάντρες και καθρεφτάκια;