ΑΠΟΨΕΙΣ

Επιμόρφωση στον βρόντο

«Με το επιμορφωτικό πρόγραμμα, το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει την προαγωγή της γνώσης σε θέματα που αφορούν φυσικούς κινδύνους και καταστροφές και την αντιμετώπισή τους με σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές της επιστήμης διαχείρισης των περιβαλλοντικών κινδύνων. Το επιμορφωτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει: Θεωρητική και πρακτική εμπέδωση των απαραίτητων εξειδικευμένων επιστημονικών γνώσεων, που συνδέονται άρρηκτα με την αντιμετώπιση των φυσικών κινδύνων και καταστροφών. Ανάπτυξη προηγμένων δεξιοτήτων και ικανοτήτων των εκπαιδευτικών στην πρόληψη και στη σωστή προετοιμασία για την αντιμετώπιση των φυσικών κινδύνων και καταστροφών. Προετοιμασία, σχεδιασμό και οργάνωση των σχολικών κοινοτήτων για τη βελτίωση της ανθεκτικότητάς τους στις καταστροφές». Η γραφειοκρατική γλώσσα με την οποία περιγράφεται το επιμορφωτικό πρόγραμμα είναι κάτι περισσότερο από μία φόρμα που υιοθετεί ένας δημόσιος υπάλληλος για να πει… τίποτα. Η γραφειοκρατική γλώσσα υποδηλώνει τη φιλοσοφία, το πνεύμα όλων αυτών των επιμορφώσεων που περνούν κατά καιρούς από το σώμα της εκπαίδευσης, χωρίς ουσιαστικά αποτέλεσμα. Να θυμίσω τα προγράμματα για την αγωγή υγείας που έχουν οργανωθεί στο ελληνικό σχολείο κατά τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά σήμερα η χώρα βολοδέρνει στις χαμηλές θέσεις της Ευρώπης ως προς το ποσοστό του εμβολιασθέντος πληθυσμού, ενώ οι 25χρονοι χρειάζονται «δώρα» 150 ευρώ ώστε να επιταχύνουν για το εμβόλιό τους.

Η ουσία είναι ότι ελάχιστα μένουν από τα επιμορφωτικά προγράμματα. Για παράδειγμα, η ταχύρρυθμη επιμόρφωση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτέλεσε, για την πλειονότητα των εκπαιδευτικών, μια απογοητευτική εμπειρία διάψευσης προσδοκιών και απώλειας πολύτιμου χρόνου. Το υπουργείο οργάνωσε «τοπ» πρόγραμμα με δεδομένο ότι αφενός ο «γερασμένος» κλάδος των εκπαιδευτικών διαθέτει ήδη συνολικά μεθοδολογικές γνώσεις και ψηφιακές δεξιότητες για την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Και τα δύο απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα. Επίσης, το Μητρώο Επιμορφωτών δημιουργήθηκε ad hoc και μπορούσε να εγγραφεί κυριολεκτικά οποιοσδήποτε χωρίς να διαθέτει κάποιο ειδικό προσόν. Ετσι, υπήρξαν οι επιμορφούμενοι που γνώριζαν περισσότερα και διόρθωναν τους επιμορφωτές. Οι επιμορφωτές, βέβαια, θα αμειφθούν για τις υπηρεσίες τους –το πρόγραμμα κόστισε 1.534.337,95 ευρώ– και, επιπλέον, θα πριμοδοτηθούν για την ανάληψη θέσεων ευθύνης. Διότι το ελληνικό δημόσιο σχολείο βασίζεται στη φόρμα, και όχι στην ουσία.