«Τον Ιούλιο του 2022, εφόσον είμαστε στη διακυβέρνηση του τόπου, θα ανοίξει ένα παράλληλο μηχανογραφικό ώστε οι υποψήφιοι του 2021 που δεν εισήχθησαν σε τμήμα που ήθελαν, να πάρουν μεταγραφή σε ομοειδές τμήμα, ενώ θα γεμίσουν όλες οι θέσεις των ΑΕΙ». Αυτά δήλωσε χθες στη Βουλή ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας. Με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια! Και οι κομμένοι υποψήφιοι θα πάνε εκεί που θέλουν, και οι ιδιοκτήτες σπιτιών και φαστφουντάδικων στην περιφέρεια θα ρεφάρουν τις φετινές απώλειες! Πρόκειται βέβαια για λαϊκίστικα φύκια, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ πολιτεύεται πατώντας πάνω σε ανεδαφικές προεκλογικές δεσμεύσεις. Υπόσχεται σήμερα ότι, αδιακρίτως, όσοι φοιτητές δεν εισαχθούν φέτος σε τμήμα που επιθυμούν, θα πάρουν μετεγγραφή σε ομοειδές τμήμα το 2022.
Παράλληλα, ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε στην περίπτωση υποψήφιας η οποία συγκέντρωσε 19.987 μόρια αλλά δεν εισάγεται στη σχολή επιλογής της διότι δεν πέρασε την ειδική βάση εισαγωγής στα Γαλλικά, τα οποία δεν διδάχτηκε στο σχολείο αλλά με τηλεκπαίδευση σε φροντιστήριο. Κατ’ αρχάς την τηλεκπαίδευση «υπέστησαν» όλοι οι υποψήφιοι, άρα δεν υπάρχει νόθευση του ανταγωνισμού. Εξάλλου, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως τονίζει ότι τα ειδικά μαθήματα διδάχθηκαν για πρώτη φορά φέτος στους υποψηφίους, ενώ τι μπορεί να υποστηρίξει ο ΣΥΡΙΖΑ για τη διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων επί των ημερών του;
Είναι ευάλωτο το επιχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ ότι οι υποψήφιοι που έχουν γράψει μέσο όρο 5 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις μπορεί να γίνουν και καλοί επιστήμονες. Οσοι έχουν όνειρα και το μεράκι για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά έγραψαν μέσο όρο κάτω από 8,27 (ο χαμηλότερος μέσος βαθμός εισαγωγής στα τμήματα οικονομίας και πληροφορικής) ή 8,94 (στις κοινωνικές επιστήμες) ή 9,5 (θετικές επιστήμες) και 9,7 (υγείας), δεν αποκλείονται άκαρδα (όπως υποστηρίζει ο κ. Τσίπρας), αλλά απλώς απέτυχαν στον στόχο τους και φυσικά οφείλουν στον εαυτό τους να ξαναπροσπαθήσουν. Οι υπόλοιποι υποψήφιοι γράφοντας μέσο όρο 3, 4, 5 ή 6 λέτε πως έχουν μεράκι να γίνουν επιστήμονες; Εγώ λέω πως μοιάζουν κάπως σαν εκείνους τους ποδοσφαιριστές της γειτονιάς που νομίζουν ότι μπορεί να γίνουν Μέσι, μην έχοντας επίγνωση των… κλίσεών τους.
Και γι’ αυτούς πρέπει να μεριμνήσει η πολιτεία. Οχι ισοπεδώνοντας το τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ιδρύοντας άχρηστα τμήματα ΑΕΙ που παρέχουν πληθωριστικά πτυχία, χωρίς αξία στην αγορά εργασίας, αλλά προσφέροντας μια στιβαρή μεταλυκειακή επαγγελματική εκπαίδευση.
Ο δρόμος των ΙΕΚ είναι δοκιμασμένος και μάλλον χωρίς μεγάλη αξιοπιστία στη μέση ελληνική οικογένεια. Μακάρι το νέο εγχείρημα του υπουργείου Παιδείας στο πεδίο της μεταλυκειακής κατάρτισης να πείσει. Ομως, από την άλλη, η ηγεσία του υπ. Παιδείας επικρίνεται πως δεν επιχείρησε να αξιολογήσει τα ιδιωτικά κολέγια που προσελκύουν 18χρονους από μικρομεσαία βαλάντια. Αντίθετα, με νυχτερινές τροπολογίες διευκόλυνε τον δρόμο της επαγγελματικής αναγνώρισης των κολεγίων, παρά τις αντιδράσεις του Τεχνικού και του Οικονομικού Επιμελητηρίου.
Η συζήτηση επί της ουσίας, και όχι προς άγραν μικροπολιτικών εντυπώσεων, για μία ακόμη φορά απουσιάζει.