ΑΠΟΨΕΙΣ

Στον θαυμαστό νέο κόσμο των εστιατορίων

Ας απλοποιήσουμε τα πράγματα. Οι μεγάλες επιχειρήσεις διαθέτουν ένα σημαντικό όπλο, καθώς μπορούν να μεταφέρουν στους πελάτες την άνοδο του κόστους. Η αλήθεια είναι ότι οι μεγαλύτερες εταιρείες που έχουν κυρίαρχη θέση στην αγορά διαθέτουν ένα υπερόπλο. Μετακυλούν την όποια άνοδο κόστους πολύ πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά και σε περιόδους ανόδου του πληθωρισμού κερδίζουν περισσότερα. Μεγάλο πλεονέκτημα.

Τι μπορούν να κάνουν σχετικά μικρές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν αύξηση κόστους από διάφορες αιτίες; Στη νέα ελληνική αγορά κάνουν συνδικαλισμό. Οπως επιχειρεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) που ανακοίνωσε ότι τα εστιατόρια των μελών της θα είναι κλειστά την ερχόμενη Τρίτη, 16 Νοεμβρίου.

Ενα παμπάλαιο, αλλά ουσιαστικό πρόβλημα των επιχειρήσεων είναι αν και κατά πόσον μπορούν να αυξήσουν τις τιμές των προϊόντων χωρίς να περιοριστούν οι πωλήσεις τους. Αυτή η «τιμολογιακή ισχύς» θεωρείται σημαντικό πλεονέκτημα που έχουν κλάδοι όπως πολυτελών προϊόντων αλλά και καταναλωτικών ειδών, ίσως και ακινήτων.

Ειδικά επιχειρήσεις που έχουν σημαντικό μερίδιο αγοράς όπως μια μεγάλη διεθνής αλυσίδα μπέργκερ, γνωστή εταιρεία ανθρακούχου αναψυκτικού, αύξησαν το τελευταίο διάστημα τις τιμές τους έως και 15% σε διάφορες χώρες. Αυτό είχε ως συνέπεια ειδικά η μετοχή του ταχυφαγείου να ανέβει πάνω από 6% γρήγορα.

Οι επενδυτές επιδοκίμασαν την ισχύ της εταιρείας να επιβάλει μεγαλύτερες τιμές. Αμερικανική πολυεθνική καταναλωτικών προϊόντων, κυρίως απορρυπαντικών, αύξησε τις τιμές στα περισσότερα προϊόντα της, ταυτόχρονα με ενίσχυση διαφημιστικών κινήσεων και η επίπτωση στις πωλήσεις ήταν ανεπαίσθητη. Οι πελάτες δέχθηκαν να πληρώνουν περισσότερα για να είναι καθαροί.

Οι δικοί μας εστιάτορες δεν σκοπεύουν να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεών τους, δεν δέχονται να περιορίσουν το περιθώριο κέρδους, κυρίως επειδή καλόμαθαν στα χρόνια της πανδημίας με επιδοτήσεις, χαμηλότοκη χρηματοδότηση, επιδότηση μισθών των υπαλλήλων, αναστολή πληρωμής φόρων και τελών. Η περίοδος που ήταν κλειστά τα καταστήματά τους ήταν ίσως η πιο κερδοφόρα. Εισέπρατταν επιδοτήσεις χωρίς κόστος ενοικίου και λειτουργίας! Τι θέλουν; Να συνεχιστούν αυτά και τώρα που τα καταστήματα λειτουργούν.

Την Τρίτη υποτίθεται ότι θα είναι κλειστά τα εστιατόρια, επειδή διεκδικούν:

Η ζήτηση είναι ισχυρή, ο κλάδος έχει επανέλθει δυναμικά, οι πελάτες δείχνουν να ανέχονται μια λογική άνοδο τιμών.

– Αναπροσαρμογή προστίμων και μετατόπισή τους στον πελάτη.

– Η επιστρεπτέα προκαταβολή να χαριστεί πλήρως.

– Επιδότηση ενεργειακού κόστους ενοικίου και της εργοδοτικής εισφοράς.

– Απαλλαγή από την καταβολή δημοτικών τελών και μείωση του ΦΠΑ στο 6%.

– Συνέχιση της επιδότησης των δόσεων δανείων και νέα χαριστικά δάνεια όπως στην αρχή της πανδημίας.

Εχουν όμως κι άλλα αιτήματα που τα χαρακτηρίζουν «θεσμικά», εννοώντας ότι δεν φέρνουν προσωρινά οφέλη, αλλά μόνιμα. Να μειωθεί το εργατικό κόστος με ειδικές ρυθμίσεις, καταργώντας κόστος όπως το μεροκάματο που πληρώνουν για νυχτερινά, βραδινά, αργίες, Σαββατοκύριακα.

Διαβάζοντας και μόνο τον κατάλογο αιτημάτων, φαίνεται να είναι δίκαιο αλλά και λιγότερο οδυνηρό για τους νεαρούς συνήθως υπαλλήλους του κλάδου και τους φορολογουμένους να αυξηθούν οι τιμές τα εστιατόρια!

Η ζήτηση είναι ισχυρή, ο κλάδος έχει επανέλθει δυναμικά, οι πελάτες δείχνουν να ανέχονται μια λογική άνοδο τιμών. Σίγουρα αυτή η επιλογή είναι προτιμότερη από τη μόνιμη στρέβλωση κάθε έννοιας κοινωνικής δικαιοσύνης με επιδότηση εστιατορίων με δημόσιο χρήμα, άτοκα τραπεζικά δάνεια και καταβολή μέρους του ενοικίου που πληρώνουν από το κράτος. Η επιβράβευση του θράσους δεν θεωρείται στοιχείο οικονομικής πολιτικής. Ούτε στον καινούργιο κόσμο.