H αναστάτωση που προκλήθηκε από την πρόσφατη τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης για τις περιοχές προς πολεοδόμηση στο Ελληνικό δεν ήρθε από το πουθενά. Μπορεί (και δικαίως) η Lamda Development να ισχυρίζεται στην ανακοίνωσή της ότι «ο ενιαίος ποδηλατόδρομος μήκους 22 χλμ. παραμένει στη θέση που έχει διακηρυχθεί» και να υποστηρίζει σε όλους τους τόνους ότι με τις προωθούμενες αλλαγές και την αύξηση των χώρων πρασίνου διευκολύνεται η πεζή μετακίνηση προς την παραλία, αλλά αξίζει να σκεφτούμε γιατί οι πολίτες είναι τόσο καχύποπτοι στο άκουσμα κάθε είδους τροποποιήσεων. Σε αυτό το σημείο έχει ενδιαφέρον να επισημανθεί ότι οι πιο έντονες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σημειώθηκαν από ένθερμους υποστηρικτές του πρότζεκτ της αστικής ανάπλασης στο παλιό μας αεροδρόμιο.
Για παράδειγμα, χάρη στον θόρυβο που προκάλεσε το δημοσίευμα της «Κ» πληροφορηθήκαμε ότι ο περίφημος «παραθαλάσσιος» πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος, που εξήγγειλε τον περασμένο Ιούνιο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν θα είναι κατά ένα μεγάλο τμήμα του τόσο «παραθαλάσσιος» όσο είχαμε αρχικά πιστέψει. Χοντρικά, θα ακολουθεί τη χάραξη του τραμ, που σημαίνει ότι στο ύψος του Ελληνικού δεν θα υπάρχει πιθανότατα οπτική επαφή με τη θάλασσα. Το ίδιο πιθανότατα θα ισχύει και στη Γλυφάδα, στο σημείο που θα αναβιώσουν τα «Αστέρια» κάτω από τη σκέπη της διεθνούς αλυσίδας φιλοξενίας One & Only. Διαβάζουμε σε σχετικό αφιέρωμα του CNN ότι το νέο ξενοδοχειακό συγκρότημα πολυτελείας «θα εμπνέει την αρμονία και τη γαλήνη ενός παραθαλάσσιου προορισμού» και «θα δίνει την αίσθηση ενός ιδιωτικού νησιού».
Και δεν διαθέτουμε λίγα «ιδιωτικά νησιά» στα κατά τεκμήριο πιο προικισμένα από φυσική ομορφιά κομμάτια της περίφημης Αθηναϊκής Ριβιέρας. Ενα μεγάλο τμήμα της Βουλιαγμένης ανήκει σε αυτή την κατηγορία· όπως φυσικά και διαφορετικά σημεία της ακτογραμμής μέχρι το Σούνιο. Ιδιωτικές κατοικίες, συγκροτήματα, beach bar, κέντρα διασκέδασης, ουζερί «πάνω στο κύμα» καθιστούν την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα πρακτικά αδύνατη. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που η κοινή γνώμη είναι τόσο καχύποπτη: η Αττική είναι γεμάτη «ιδιωτικά νησιά». Στην περίπτωση του Ελληνικού, η ανακοίνωση της Lamda Development μάς καθησυχάζει ότι πεζοί και ποδηλάτες θα έχουν απόλυτα ελεύθερη πρόσβαση σε όλο το μήκος της παραλίας, ακόμα και στην παράκτια ζώνη κατοικιών ανάμεσα στον κεντρικό πεζόδρομο και στο παραλιακό μέτωπο. Εχουμε μεγάλη ανάγκη μια τόσο μεγάλη επένδυση να εμπνέεται από αξίες που τσαλαπατήθηκαν τόσο βάναυσα σε άλλους, πιο δύσκολους καιρούς.