ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑΡΙΟ

4' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον πρώτο λόγο έχουν τα λουλούδια! Ολόκληρες αγκαλιές από πολύχρωμα μυρωδάτα άνθη σε συνθέσεις – «για το γραφείο που άλλαξε, για τον Τήλεφο που δεν αλλάζει», από φίλο της στήλης που κρατά ανωνυμία, κίτρινα ρόδα από τους οικογενειακούς φίλους, την Ελένη και τον Γιώργο Δαλακούρα «Καλώς ήρθατε στη γειτονιά μας» και ένα καλάθι εύθυμο, πολύχρωμο από το σεβαστό (και χρειαζούμενο!) ίδρυμα, το Γηροκομείο Πειραιώς, έτος ιδρύσεως 1891, και μία τούρτα «για να γλυκάνουμε την ατμόσφαιρα» από το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, που «εύχεται καλορίζικος ο νέος χώρος, καλοτάξιδη η νέα διαδρομή», τα καλωσορίσματα βρήκαν τη νέα μας διεύθυνση και ήρθαν να προσθέσουν τις δικές τους πινελιές στην εορταστική ατμόσφαιρα που επικρατεί, τώρα που πέρασε η πρώτη και δύσκολη, φάση της μετακόμισης κι έχουμε τη χαρά ν’ ανακαλύπτουμε τις ομορφιές του νέου παραθαλάσσιου τοπίου, όπου κοντά στα μοντέρνα γυάλινα έξυπνα κτίρια φωλιάζουν διώροφα αστικά παλαιά σπίτια με κρυμμένους κήπους και κεραμοσκεπές.

Βρήκαν τον δρόμο κι έφθασαν και τα γράμματα και τα παραπονάκια και τα δελτία Τύπου και τα πολιτιστικά και άλλα νέα. Που σημαίνει ότι συνεχίζουμε όπως γνωρίζουμε κι όπως συνηθίσαμε, με πρόσθετο στοιχείο την αγάπη των φίλων της εφημερίδας που εκφράζεται και με θερμά τηλεφωνήματα, στο νέο τηλέφωνο 48.08.000 και στο νέο fax 48.08.055. Τα φώτα και οι προβολείς στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας άναψαν, απέναντι και το Τσίρκο Μαδρίτης -όχι τίγρη δεν μας στείλανε- και στον λόφο της Καστέλλας άναψαν τα φώτα τους -σαν καντηλάκια- τα σκαλωμένα σπίτια.

Πάντα επίκαιρη – και πόσο διδακτική!- η λαϊκή πολιτική σάτιρα

Βρήκε τον δρόμο της και ήρθε στο νέο γραφείο το νέο εκδοτικό επίτευγμα από την «ΕΦΕΣΟ». Μέσα σε φάκελο – χαρτοφύλακα, το λεύκωμα «Η Λαϊκή Πολιτική Σάτιρα στο τέλος του 19ου αιώνα». Μέσα από τις εικόνες του «Νέου Αριστοφάνη», σε δίγλωσσο κείμενο -ελληνικό και αγγλικό- από τον Γιάννη Γιαννέλη – Θεοδοσιάδη, με μια σειρά από λαϊκές εικόνες σε μεγάλο σχήμα, έτοιμες να χρησιμοποιηθούν για διακόσμηση γραφείων και χώρων όπου πρυτανεύει το χιούμορ! Μόνον η αναφερόμενη στην Εθνική Τράπεζα λαϊκή εικόνα Νο 126 δεν νομίζω ότι θα βρει θέση στα γραφεία της Αlpha-Εθνικής, αν και οι δύο επικεφαλής είναι γνωστοί για το χιούμορ τους!

Πρωταγωνιστές του Γέλιου, οι πολιτικοί της εποχής, περιοδεύων θίασος προς άγραν θεατών οι υποψήφιοι βουλευτές, ο ρόλος του χρήματος και οι αυλητές «παίζει όποιος δύναται δυνατότερα για το άγιον Χρήμα», ο μικρός μπουρλοτιέρης στο πλοίο της Ευρώπης που προειδοποιεί, κρατώντας τον δαυλό κοντά στο μπαρούτι «Μη με εγκίξετε, γιατί θ’ ανάψω τη φωτιά και θα καούμε όλοι»… Και μόνον οι λιγόλογες λεζάντες δίνουν το κλίμα της εποχής που αναφέρονται οι λαϊκές εικόνες από το περιοδικό «Νέος Αριστοφάνης».

Οπως μας λέει ο συγγραφέας «ένας από τους σημαντικότερους τρόπους ενημέρωσης του λαού για τα επίκαιρα, πολιτικά, κοινωνικά και πολεμικά γεγονότα της ελεύθερης, πλέον, Ελλάδας, ήταν οι λαϊκές εικόνες. Εργα ζωγραφικά λαϊκών, κυρίως, και δευτερευόντως ακαδημαϊκών καλλιτεχνών, που απευθύνονταν στις πλατιές μάζες, για να ενημερώσουν και να διδάξουν και τα οποία αναπαράγονταν σε πολλαπλά αντίτυπα χαμηλού κόστους, με τη μέθοδο, βασικά, της λιθογραφίας, αλλά και της ξυλογραφίας και χαλκογραφίας… Ο λαός γελούσε, επιτέλους. Και έβγαζε τ’ απωθημένα του, μαζί με μια πικρή ειρωνεία για τους σφετεριστές των δικαιωμάτων του. Είχε μεταβάλει το γέλιο του σε μέσο άσκησης ελέγχου και όπλο αγωνιστικών διεκδικήσεων… Η λαϊκή σατιρική απεικόνιση είναι δείγμα υγείας της Δημοκρατίας. Στον έναν αιώνα ζωής της λαϊκής εικονογραφίας, δηλαδή από το 1840 έως το 1941, η λαϊκή πολιτική σάτιρα περιορίστηκε στην περίοδο των ετών 1885-1900 που κυκλοφορούσε το εβδομαδιαίο περιοδικό «Νέος Αριστοφάνης». Υπολογίζουμε ότι έχουν τυπωθεί συνολικά περισσότερες από 1.500 λαϊκές εικόνες ποικίλης θεματικής έκτασης και 504 εικόνες λαϊκής πολιτικής σάτιρας. Αυτά πληροφορηθήκαμε, ξεφυλλίζοντας τον πανόδετο με χρυσά γράμματα τόμο που ετοίμασε η «ΕΦΕΣΟΣ». Η σκωπτική διάθεση, το αμείλικτο χιούμορ της εποχής, οι παραποιημένες, συχνά προς το γελοίον, μορφές του κοινοβουλευτισμού παραπέμπουν στα νούμερα της επιθεώρησης, στις εκπομπές που διακωμωδούν πρόσωπα και καταστάσεις, με στόχο να ενημερώσουν, μέσα από κριτική ματιά και με στόχο το χοντρό γέλιο. Ουδέν καινόν υπό τον ήλιον άρα! Αλλά η συλλογή από τις λαϊκές εικόνες του «Νέου Αριστοφάνη», οπωσδήποτε, απόκτημα για κάθε βιβλιοθήκη, για κάθε αναγνώστη που θυμάται, βλέπει μακριά και κοντά, συγκρίνει. «ΕΦΕΣΟΣ» ένα ακόμη βήμα μπροστά!

Στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Εργα Ζωγραφικής 2001» με την υπογραφή Jerzy Skolimowski

Γέρζι Σκολιμόβσκι – ο Πολωνός σκηνοθέτης που στα 62 του χρόνια ζει μόνιμα στην Καλιφόρνια, έχει γίνει γνωστός με τις ταινίες «Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: ουδέν», «Εγκατάλειψη», «Ψηλά τα Χέρια», «Φερντντούρκε». Εκτός από τον κινηματογράφο ασχολείται με τη λογοτεχνία, τη συλλογή έργων τέχνης, την πυγμαχία και τη ζωγραφική. Εκθεσή του που φιλοξενεί το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα δείξει τη νέα του δουλειά με 28 αντιπροσωπευτικά έργα, ο οποίος -διαβάζουμε από το κατατοπιστικό δελτίο Τύπου- ζωγραφίζει σε μεγάλες επίπεδες επιφάνειες θέματα από τη Φύση και τον άνθρωπο, με δυναμική εξπρεσιονιστική γραφή. Η Εκθεση παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη με συνδιοργανωτή το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρώτος της σταθμός ήταν το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ενώ μετά τη Θεσσαλονίκη θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Ιστορίας και Τέχνης του Belfort, στο πλαίσιο του εκεί Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ενώ τελευταίος της σταθμός είναι το Πολωνικό Ινστιτούτο στο Παρίσι, στο πλαίσιο της Σινεματέκ Φρανσέζ. «Paintings 2001» ο τίτλος της Εκθεσης, που τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν αυτή την Κυριακή 11 Νοεμβρίου και ώρα 12.30.

Η Αθήνα ταξιδεύει στο Πεκίνο-με τον φακό του Θύμιου Τσικνή

Η Αθήνα μας, η κλασική, η ελληνιστική, η ρωμαϊκή, η βυζαντινή, η σύγχρονη – ταξίδεψε στο Διεθνές Πολιτιστικό και τουριστικό φεστιβάλ του Πεκίνου, μέσα στον Σεπτέμβρη που πέρασε, μέσα από τις φωτογραφίες του γνωστού φωτορεπόρτερ Θύμιου Τσικνή. Η έκθεση στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι 50 χωρών και από τις 4 Ηπείρους έγινε στο μεγαλοπρεπές Millenium Oriental Plaza. Στη φωτογραφία, βλέπουμε τον Θύμιο Τσικνή να ξεναγεί τον πρέσβη μας στο Πεκίνο κ. Γιώργο Θεοφανόπουλο στο τμήμα της έκθεσης με την Αθήνα την πολύμορφη και αιώνια γοητευτική, όπως την είδε ο φακός του φίλου Θύμιου.

Και στον Περισσό ως ιδανικότερος, με τις ίδιες προδιαγραφές, υποψήφιος προκρίνεται… η φίλη μου η Λιάνα…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή