«Υποστηρικτές Παρθενώνα 2004», οι αγγλικές τύψεις απέκτησαν όνομα

«Υποστηρικτές Παρθενώνα 2004», οι αγγλικές τύψεις απέκτησαν όνομα

5' 23" χρόνος ανάγνωσης

Οι τύψεις της σκεπτόμενης αγγλικής γνώμης θα δώσουν τη λύση; «Τα Μάρμαρα δεν φεύγουν από το Βρετανικό Μουσείο», λέει, υψώνοντας τόνο στις δηλώσεις του και αρθρογραφώντας στην εφημερίδα «The Times» (15/01/02) ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου κ. Ρόμπερτ Αντερσον. O λόγος που τον αναγκάζει να επαναλάβει, για πολλοστή φορά την… αμετακίνητη θέση του Βρετανικού Μουσείου, είναι ότι έχει διογκωθεί στην Αγγλία το κύμα εκείνων που ζητούν την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, στον τόπο από όπου ξηλώθηκαν βίαια το 1803 από τον μετέπειτα λόρδο Ελγιν, πρέσβη τότε στην Κωνσταντινούπολη, με την «εξουσία» που του έδινε ένα οθωμανικό φιρμάνι. Το 1806 τα Μάρμαρα, φορτωμένα ακόμη σε κάσες, περίμεναν στο Τελωνείο του Λονδίνου, στα αζήτητα, γιατί η κυβέρνηση αρνιόταν να τα αγοράσει και ζητούσε δασμό! Εκεί τα «ανακάλυψε» ξανά ο Ελγιν και άρχισε αγώνα για να βρει αγοραστή, να βγάλει τα έξοδά του από την πλέον κατάπτυστη βανδαλική ενέργεια των αιώνων – το ξήλωμα του μεγαλύτερου μέρους της ζωφόρου του Παρθενώνος, το κατέβασμα γλυπτών από τις μετόπες και τα αετώματα και τη λάθρα μεταφορά τους και το μπαρκάρισμα με πλοία, με κατεύθυνση την εξορία και την εκμετάλλευση.

Ως γνωστόν, το 1816 αποκτήθηκαν από το Βρετανικό Μουσείο και αποτελούν την καρδιά των κλασικών συλλογών του.

Η στήλη, μαζί με άλλες επώνυμες στήλες ελληνικών εφημερίδων, έχει ξιφουλκήσει στηλιτεύοντας το άσκοπο της συνέχισης μιας μεγάλης αδικίας από τη φίλη και σύμμαχο Αγγλία. Υστερα από τόσα χρόνια που είναι εκτεθειμένα στην παγερή μοναξιά της αίθουσας Duveeστο Βρετανικό Μουσείο, από όπου περνά το πλήθος των επισκεπτών για να τα δει, ήρθε η ώρα για να επιστραφούν. Το Μουσείο της Ακροπόλεως, απέναντι στον Παρθενώνα, χτίζεται ακριβώς για να τα στεγάσει και θα είναι έτοιμο τον Αύγουστο του 2004, ώστε με τα κύματα των επισκεπτών από όλο τον κόσμο που θα έρθουν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, μαζί με την επιστροφή του ολυμπιακού ιδεώδους στην Ελλάδα, να επιστρέψουν τα γλυπτά, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα ενός ενιαίου μνημείου – παγκοσμίου συμβόλου, του Παρθενώνος.

Ολα αυτά, γνωστά και ειπωμένα, όχι μόνο από την ελληνική πλευρά αλλά και από την σκεπτόμενη αγγλική, όπως η περίπτωση του Αγγλου ιστορικού και ερευνητή Γουίλιαμ Σεν Κλερ, ο οποίος έχει εκθέσει στο βιβλίο του «O λόρδος Ελγιν και τα Μάρμαρα» (εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα 1999) όλο το ιστορικό του βανδαλισμού και της περιπέτειας των Μαρμάρων, με αποκορύφωμα την αποκάλυψη για την εις βάθος καταστροφή των Γλυπτών από «καθαρισμό» με οξέα και αιχμηρά όργανα το 1932.

Τώρα η συνέχεια… Οπως μετέδωσε το BBC στο «πολιτιστικό δελτίο ειδήσεων», ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου έχει απορρίψει αιτήματα και εκκλήσεις από τον πολιτικό κόσμο της Αγγλίας, καθώς και από σταυροφορία επώνυμων ηθοποιών, ανάμεσά τους και ο σερ Σον Κόνερι, για την επιστροφή των Μαρμάρων. Με άρθρο του στους Times ο κ. Ρόμπερτ Αντερσον λέγει ότι «τα Γλυπτά του Παρθενώνος είναι από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του Βρετανικού Μουσείου», ότι η έκθεσή τους στο Μουσείο «ξεπερνά εθνικά σύνορα», ότι το Βρετανικό Μουσείο παρόλο το όνομά του «δεν ήταν ποτέ ένα μουσείο βρετανικής κουλτούρας, αλλά ένα μουσείο όλου του κόσμου και αντί να ζητεί η Ελλάδα να τα δανεισθεί για να τα εκθέσει για τους Ολυμπιακούς του 2004, ας φροντίσει η Ελλάδα να δείξει κατάλληλα όλα τα αρχαία γλυπτά που δεν έχει εκθέσει». Με κορωνίδα των γραφομένων του το ότι «κακώς δυσφημίστηκε ο λόρδος Ελγιν όλα αυτά τα χρόνια από το θόρυβο για την επιστροφή των Μαρμάρων»! Στην εποχή του, ισχυρίζεται ο κ. Αντερσον, ο Παρθενώνας δεν ήταν παρά ένα ερείπιο που είχε καταστραφεί από έκρηξη στα τέλη του 17ου αιώνα.

Από τον Αύγουστο του 1982, όταν η υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη ζήτησε την επιστροφή των Μαρμάρων στον τόπο που τα δημιούργησε «γιατί αυτά είναι η ταυτότητά μας, ο πολιτιστικός μας θησαυρός και η θέση τους είναι εκεί που ανήκουν, στον Παρθενώνα, μνημείο – σύμβολο παγκόσμιου πολιτισμού», κύλησε πολύ νερό και έκανε τη σκεπτόμενη μερίδα των Αγγλων αλλά και την κοινή γνώμη να αναθεωρήσει. Δεκατέσσερις Αγγλοι βουλευτές, ανάμεσά τους και ο πρώην υπουργός και πρόεδρος του τμήματος Πολιτισμού της Βουλής των Κοινοτήτων Τόνι Μπανκς, ζητούν από την αγγλική κυβέρνηση να επιστρέψει τα Μάρμαρα. Επίσης, στη σταυροφορία για την Επιστροφή των Μαρμάρων μετέχουν γνωστοί ηθοποιοί, όπως η Βανέσα Ρεντγκρέιβ, η ντέιμ Τζούντι Ντεντς, η Τζοάνα Λάμλεϊ και ο σερ Σον Κόνερι. Συμμετέχουν και 90 βουλευτές, σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση.

Η κίνηση αυτή θα έχει, σήμερα Τετάρτη, την επίσημη εμφάνισή της με ένα όνομα που σημαίνει πολλά «Υποστηρικτές του Παρθενώνα 2004», συνδέοντας τους Ολυμπιακούς του 2004 με τον Παρθενώνα ως ενιαίο όλο μετά την επιστροφή των Γλυπτών που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Δίκαιος ο πανικός του διευθυντού κ. Αντερσον που αναγκάζεται ακόμη μια φορά να τονίσει «πως θα μείνουν στο Μουσείο, δεν υπάρχει θέμα δανείου ούτε δικαίωμα του Μουσείου να τα δανείσει, γιατί δεν υπάρχει βεβαιότης επιστροφής»!!!

Από την πρεσβεία μας

στο Λονδίνο

Ο εκπρόσωπός της κ. Νίκος Παπαδάκης δήλωσε, χθες, ότι «υφίσταται θέμα και ισχύει το αίτημα για την επιστροφή των Μαρμάρων στην Αθήνα». Αρνήθηκε τον ισχυρισμό Αντερσον ότι «οι Ελληνες παραμέλησαν τα γλυπτά τους».

«Τα τελευταία 25 χρόνια έχουμε το μεγαλύτερο Πρόγραμμα Αποκατάστασης στην Ακρόπολη, το οποίο αφορά τη συντήρηση του μνημείου του Παρθενώνα. Τα γλυπτά που αφαιρέθηκαν θα περάσουν από σύνθετη διαδικασία συντήρησης και θα επιδειχθούν μαζί με τα Μάρμαρα, μετά την επιστροφή τους στο νέο Μουσείο Ακροπόλεως, αξίας 55 εκατομμυρίων λιρών που κτίζουμε».

Ευθύνη όλων η ακεραιότητα του Παρθενώνα

Στο πεζοδρόμιο του Μαξίμου, χθες το μεσημέρι, ο υπουργός Πολιτισμού κ. Ευ. Βενιζέλος, βγαίνοντας από τη σύσκεψη για τον προϋπολογισμό των Ολυμπιακών Αγώνων 2004, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού κ. Κώστα Σημίτη, απάντησε σε σχετικές με τα Μάρμαρα και τη νέα τροπή ερωτήσεις των δημοσιογράφων.

«Υπάρχει» είπε «πολύ μεγάλη κινητικότητα στη M. Βρετανία, στο εσωτερικό της βρετανικής κοινωνικής, πολιτικής, επιστημονικής και δημοσιογραφικής ζωής γύρω από τα Μάρμαρα. Θα έλεγα ότι υπάρχει ένα αίσθημα ευθύνης, για να μην πω ενοχής, διότι πρέπει να προστατεύσουμε την ενότητα και την ακεραιότητα ενός ακινήτου μνημείου, του πιο σημαντικού συμβολικά μνημείου του πολιτισμού μας, του δυτικού πολιτισμού τουλάχιστον. Το γεγονός ότι κατασκευάζουμε το Μουσείο της Ακρόπολης, ότι τίθεται ο θεμέλιος λίθος, ότι το Μουσείο θα είναι έτοιμο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ασκεί από μόνο του πολύ έντονη πίεση. Επίσης, πρόσθεσε ο κ. Βενιζέλος, πολύ έντονη πίεση έχει ασκήσει το γεγονός πως εμείς δηλώσαμε ότι δεν μας ενδιαφέρει το τυπικό, νομικό μέρος των τίτλων ιδιοκτησίας, αλλά το πραγματικό και ουσιαστικό μέρος της επιστροφής των Μαρμάρων στη φυσική θέση του, στο Μουσείο της Ακρόπολης. Χαιρετίζω κάθε πρωτοβουλία δημοσιογραφική, κοινοβουλευτική, κοινωνική, επιστημονική που αναλαμβάνουν Βρετανοί πολίτες και που έχει ως στόχο το σεβασμό της ακεραιότητας του Παρθενώνα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT