Πρόγραμμα ΠΑΣΟΚ για Παιδεία

Πρόγραμμα ΠΑΣΟΚ για Παιδεία

6' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πρόγραμμα ΠΑΣΟΚ για Παιδεία

Το όραμά μας για την εκπαίδευση

Δίνουμε έμφαση στις νέες τεχνολογίες, στον εφοδιασμό των νέων

μας με όλα τα απαραίτητα προσόντα για την ανταγωνιστική τους

παρουσία στη νέα πραγματικότητα, στην ολοκληρωμένη διαμόρφωση του

χαρακτήρα τους, στο σεβασμό της προσωπικότητάς τους και στις αρχές

της Δημοκρατίας και της ισότητας.

Οι Στόχοι μας

Δίνονται ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας σε όλους.

Διαμορφώνεται ένα εκπαιδευτικό σύστημα ανοικτό, ευέλικτο και

ελκυστικό για παιδιά, νέους και ενήλικες. Η μέθοδος για να

επιτευχθούν αυτά είναι η πολιτική της αποκέντρωσης και της

ενεργητικής συμμετοχής της κοινωνίας, ο δομημένος διάλογος και η

αξιοποίηση των δημιουργικών δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών. Αναγκαία

προϋπόθεση είναι η σημαντική αύξηση των δαπανών για την παιδεία που

θα φτάσουν στο 5% του ΑΕΠ μέχρι το 2008. Ειδικότερα:

Αύξηση του ποσοστού των πτυχιούχων γυναικών: Ενώ σήμερα η σχέση

ανδρών – γυναικών είναι 1 προς 1,7 για τα Πανεπιστήμια και 1 προς

2,7 για τα ΤΕΙ, θέλουμε ως το 2008 να πετύχουμε σχέση 1 προς 1,3

για τα Πανεπιστήμια και 1 προς 2 για τα ΤΕΙ.

Μείωση της σχολικής διαρροής από 6,3% στο 4% το 2008 και στο

1,5% μέχρι το 2010. Ήδη, η Ελλάδα βρίσκεται σε μια από τις

καλύτερες θέσεις στην Ευρώπη, δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει

ως στόχο να περιοριστεί η σχολική διαρροή σε κάθε χώρα στο 10%.

Θεσμοθέτηση, έως το 2008, δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο

νηπιαγωγείο για όλα τα παιδιά 4-6 ετών.

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Η συνεχής διεύρυνση του θεσμού του ολοήμερου νηπιαγωγείου έδωσε

νέα ποιοτική διάσταση στην προσχολική αγωγή, που, ως η πρώτη

βαθμίδα της συστηματικής εκπαίδευσης, θεωρείται ιδιαίτερα

σημαντική, μια και συμβάλλει στην ομαλή ανάπτυξη των νηπίων και

στην προετοιμασία τους για τη σχολική ζωή του Δημοτικού.

Δευτεροβάθμια εκπαίδευση – Ολοήμερο Σχολείο

Προχωράμε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση της λειτουργίας του

Ολοήμερου Γυμνασίου ως σχολείου ελεύθερης επιλογής, με στόχο τη

δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των μαθητών με

προαιρετικά προγράμματα ελεύθερης επιλογής.

Οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν Διδακτική Στήριξη (Γλώσσα,

Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία), Ξένες Γλώσσες, Πληροφορική,

Δημιουργικές Δραστηριότητες (Μουσική, Εικαστικά, Θέατρο, Χορός,

Κινηματογράφος), Αθλητικές Δραστηριότητες και Πολιτιστικές

Δραστηριότητες.

Το Σχολείο Ελεύθερης Επιλογής δεν μπορεί να είναι παρά το

Σχολείο της Συλλογικότητας – Κέντρο Κοινοτικής Δράσης. Σύλλογοι

Γονέων, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ μπορούν να υποβάλλουν και να υλοποιούν

προγράμματα «ελεύθερης επιλογής», εφόσον τα έχουν επιλέξει οι

μαθητές. Τα προγράμματα αυτά χρηματοδοτούνται από την Πολιτεία.

Εγκατάλειψη της πρακτικής του αναλυτικού προγράμματος και

καθιέρωση της διεθνούς πρακτικής της θέσπισης στόχων. Ο τρόπος

υλοποίησης των στόχων θα είναι στην ευχέρεια της σχολικής μονάδας

και του διδάσκοντος.

ΤΕΕ

Από το 2005 καθιερώνεται η διαδικασία της άτυπης κατάρτισης.

Μετά από εξαετή επαγγελματική εμπειρία, τεχνίτες χωρίς τυπικά

προσόντα υποβάλλουν τον επαγγελματικό τους φάκελο στα ΤΕΕ και, μετά

από εξετάσεις σε επιτροπές των ΤΕΕ, μπορούν είτε να ενταχθούν σε

αυτά, είτε να τύχουν πτυχίου επιπέδου ΙΙ ή ΙΙΙ.

Δημιουργούνται σταδιακά, έως το 2006, 105 Γραφεία Σύνδεσης με

την αγορά εργασίας.

Ανάπτυξη της πρακτικής άσκησης σε επιχειρήσεις για μαθητές των

ΤΕΕ (30.000 μαθητές ως το 2006). Οι ασκούμενοι μαθητές καλύπτονται

για δαπάνες ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης σε

κρατικά νοσοκομεία, ενώ μαθητές, εκπαιδευτικοί και στελέχη

επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην πρακτική άσκηση λαμβάνουν

αποζημίωση ανά ώρα, ανάλογα με τη διάρκεια του προγράμματος και τον

τόπο διεξαγωγής του. Επέκταση του προγράμματος έως το 2008.

Λειτουργία εικονικών επιχειρήσεων στις σχολικές μονάδες με

προσομοίωση των συνθηκών, μεθόδων και διαδικασιών που επικρατούν

στην αγορά εργασίας, προκειμένου να αποκτούν οι μαθητές εμπειρία

της επαγγελματικής και επιχειρησιακής νοοτροπίας.

Ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας. Εισαγωγή του μαθήματος της

Επιχειρηματικότητας στο ωρολόγιο πρόγραμμα των ΤΕΕ (έως το 2006) ως

επέκταση του σχετικού προγράμματος που ήδη διεξάγεται.

Ανάπτυξη και ένταξη επαγγελματικού – εκπαιδευτικού λογισμικού

στα μαθήματα ειδικότητας των ΤΕΕ (60 λογισμικά με αντίστοιχη

επιμόρφωση 10.000 εκπαιδευτικών), έως το 2006. Επέκταση της

εφαρμογής έως το 2008.

Υλοποίηση σταδιακά, έως το 2008, της νομοθετημένης δυνατότητας

για σύναψη συμβάσεων μεταξύ των Τ.Ε.Ε. και επιχειρήσεων του

δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Εφαρμογή, από το 2004, του Προεδρικού Διατάγματος που

εναρμονίζει τις διαδικασίες αξιολόγησης των μαθητών των ΤΕΕ με

αυτές του Ενιαίου Λυκείου χωρίς να αλλοιώνεται η ιδιαίτερη

φυσιογνωμία της Τεχνικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Έχουν ολοκληρωθεί 51 κτιριολογικά προγράμματα με στόχο έως το

2008 τη δημιουργία νέων κτιρίων για 72 ΤΕΕ και 24 ΣΕΚ.

Λειτουργία πανελλαδικής εμβέλειας τετραψήφιου κοινού αριθμού

(call center) που θα εξυπηρετεί μαθητές και επιχειρηματίες.

Μεταπτυχιακές σπουδές – Εκπαιδευτικές άδειες

2.395 εκπαιδευτικές άδειες χορηγήθηκαν κατά την περίοδο

2001-2003, για παρακολούθηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων (master και

διδακτορικού). Προγραμματίζεται η αύξηση των χορηγουμένων αδειών

έως το 2008.

Ποιότητα στην Εκπαίδευση

2.817 εκπαιδευτικοί από το 2000 έως το 2003 συμμετείχαν στα

προγράμματα μετεκπαίδευσης. Για το διάστημα 2004-2008 θα συνεχιστεί

η πολιτική αυτή με προσπάθεια αύξησης των αιτούντων και φοιτώντων

και έμφαση στη μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή.

Η αξιολόγηση είναι έννοια συνυφασμένη με την ποιότητα στην

εκπαίδευση.

Οι στόχοι της αξιολόγησης (Ν.2986/2002) διαμορφώνονται με βασικό

άξονα τη διάδραση των εκπαιδευτικών με τους μαθητές -κατά κύριο

λόγο- με την εκπαιδευτική κοινότητα, με τους γονείς και με την

τοπική κοινωνία.

Χρήση νέων τεχνολογιών – Ευρυζωνική Σύνδεση

(ADSL)

Έχει προκηρυχθεί η συγγραφή:

126, συνολικά, διδακτικών πακέτων για Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και

Γυμνάσιο.

25 χαρτών, 37 CD-ROM, 24 DVD-ROM, 13 Audio CD,

1 Visual CD, 360.000 αντίτυπα αφισών, 78.000 αντίτυπα Audio CD

(Μουσικής), 14.000 αντίτυπα Visual CD (διαφάνειες) και 15.000

αντίτυπα του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος

Σπουδών.

Οι σχολικές μονάδες σήμερα είναι συνδεδεμένες με το διαδίκτυο,

μέσα από ένα σχολικό δίκτυο που είναι το μεγαλύτερο δίκτυο στη χώρα

και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης.

Σήμερα, 300 σχολεία είναι ήδη συνδεδεμένα με ταχύτατες

ευρυζωνικές συνδέσεις και μαζικά προχωράμε στην αναβάθμιση 3.000

συνδέσεων σχολείων σε ευρυζωνικές τεχνολογίες εντός του 2004, ενώ

για τα υπόλοιπα σχολεία προγραμματίζεται η αναβάθμιση των συνδέσεών

τους σε ευρυζωνικές συνδέσεις μέχρι το 2005.

Εκπαιδευτική Πύλη

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση -Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών της

Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 1.600 περίπου την

ημέρα, επισκέπτονται την Εκπαιδευτική Πύλη.

ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η Ελλάδα έχει πλέον έναν από τους υψηλότερους δείκτες στην

Ευρώπη (άνω του 60%) ως προς το ποσοστό του πληθυσμού ηλικιών από

18 έως 21 ετών που έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν στην ανώτατη

εκπαίδευση (Δημιουργία 83.000 θέσεων εισακτέων).

Το άνοιγμα της πρόσβασης στην ανώτατη

εκπαίδευση

Για τα ακαδημαϊκό έτος 2004-2005, το ΕΑΠ προσφέρει 6 προπτυχιακά

(3.200 θέσεις) και 18 μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών (1.960

θέσεις). Επίσης, για το ίδιο ακαδημαϊκό έτος, θα εισαχθούν στο ΕΑΠ,

για πρώτη φορά, άτομα με ειδικές ανάγκες, εκτός των θέσεων που

προκηρύχθηκαν σε κάθε προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών και σε ποσοστό

3%.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Για πρώτη φορά συντάσσεται στην Ελλάδα στρατηγικό και χωροταξικό

σχέδιο ανάπτυξης της ανώτατης εκπαίδευσης με ορίζοντα το έτος 2010,

βάσει του οποίου θα πραγματοποιείται στο εξής η δημιουργία νέων

Ιδρυμάτων και η ακαδημαϊκή και χωροταξική επέκταση ή και η

αναδιάρθρωση των ήδη υπαρχόντων. Τη γενική ευθύνη του σχετικού

εγχειρήματος έχει η Ομάδα Στρατηγικού και Χωροταξικού Σχεδιασμού

(ΟΣΧΣ) που συγκροτήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας το 2000.

Δίνονται περισσότερες δυνατότητες πρόσβασης στην τριτοβάθμια

εκπαίδευση μέσω της δημιουργίας μη κρατικών μη κερδοσκοπικών

Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Στρατηγικό και Χωροταξικό Σχέδιο Ανάπτυξης της Ανώτατης

Εκπαίδευσης μέχρι το έτος 2010

Οργάνωση και ενεργοποίηση Εθνικού Συστήματος Διασφάλισης και

Αξιολόγησης της Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Λειτουργία του ΕΣΥΠ ως ανεξάρτητης διοικητικής αρχής για

συγκροτημένο διάλογο και στόχο την δημιουργία συναντίληψης για τα

εκπαιδευτικά θέματα. Για την ενίσχυση του θεσμού το ΕΣΥΠ θα

υπάγεται απευθείας στη Βουλή.

Ενεργοποίηση των Ινστιτούτων Δια βίου Εκπαίδευσης.

Έναρξη λειτουργίας του Διεθνούς Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Ενεργοποίηση των κοινών Ευρωπαϊκών προγραμμάτων μεταπτυχιακών

σπουδών.

Θεσμικές παρεμβάσεις στο πλέγμα διοίκησης και λήψης αποφάσεων

των Πανεπιστημίων.

Θεσμικές παρεμβάσεις στις διαδικασίες εκλογής μελών ΔΕΠ.

Ανασύσταση των Ανώτατων Ιδρυμάτων με ακόμη μεγαλύτερη διεύρυνση

της αυτοτέλειάς τους. Κάθε ίδρυμα θα μπορεί να διαμορφώνει την δική

του φυσιογνωμία. Κάθε ίδρυμα υποβάλλει σχέδιο εσωτερικού κανονισμού

για τη δομή λειτουργίας του, τους στόχους του και τη στρατηγική

του.

Πηγή:

pasok.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή