ΑΠΟΨΕΙΣ

Προβολείς στην καλή διεθνή φωτογραφία και στην ελληνική τέχνη του Δημήτρη Χαρισιάδη

Από τη Θεσσαλονίκη έρχονται τα καλά τα νέα για υψηλού επιπέδου φωτογραφικές εκθέσεις που προγραμματίζει το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας στο Πολιτιστικό του Κέντρο, το μοναδικής ωραιότητας αρχοντικό της Βασιλίσσης Ολγας 108. Εκεί, από 20 Φεβρουαρίου και με γενικό τίτλο «Αφήγηση στη φωτογραφία» θα συγκατοικήσουν τρεις φωτογραφικές εκθέσεις διαφορετικής τεχνοτροπίας και αισθητικής που θα συστεγαστούν υπό τη σκέπη της παγκοσμιοποίησης. H έκθεση «Πεπρωμένο» του Κορεάτη φωτογράφου Lim Young Kyun, η έκθεση «Φαντάσματα του παιδικού δωματίου» της Βρετανίδας φωτογράφου Deborah Baker και η έκθεση «Από την πρόβα στο χειροκρότημα» του κορυφαίου Ελληνα φωτογράφου Δημήτρη Χαρισιάδη, γεννημένου στην Καβάλα το 1911, θα αποτελέσουν ένα ισχυρό κίνητρο για τους Θεσσαλονικείς να αφήσουν για λίγο την ησυχία του σπιτιού και να κινηθούν προς τον προθάλαμο αυτής της έκθεσης, της γεμάτης σκιές, μνήμες, νοήματα που αφορούν όλους.

Είναι μια εκδήλωση που οργανώνεται στο πλαίσιο του θεσμού της «Φωτοσυγκυρίας 2004» και που τολμάει να φέρει κοντά τρεις διαφορετικές φωτογραφικές προσεγγίσεις. Ισως να είναι μία από τις σπάνιες φορές, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, που οι φωτογραφίες του Δημήτρη Χαρισιάδη, μαυρόασπρες αναφορές σε μια Ελλάδα που ζει μονάχα στο υποσυνείδητό μας πλέον, έρχονται να αναδειχθούν σε διεθνή αντιπαράθεση. Τον Χαρισιάδη, την τέχνη του, τη ματιά του που αγαπήσαμε, η στήλη τον έχει τιμήσει επανειλημμένως, όπως και όλους τους μεγάλους της ελληνικής φωτογραφίας του 20ού αιώνα, τη Nelly΄s, τη Βούλα Παπαϊωάννου, τον Σπύρο Μελετζή, που αποχαιρετίσαμε πρόσφατα. O Χαρισιάδης ανήκει και αυτός σε εκείνη τη γενιά, αν και λίγο νεότερος, στη γενιά που μεγάλωσε στη διάρκεια του Μεσοπολέμου και που έζησε όλη τη φρίκη της δεκαετίας του 1940. Στο υλικό που μας έστειλε το Μορφωτικό της Εθνικής, διαβάζουμε πως ο Χαρισιάδης είχε σπουδάσει Χημεία στη Λωζάννη και πως μυήθηκε στη φωτογραφία μέσα από τα ξένα περιοδικά και τα βιβλία. Την έκθεση στη Θεσσαλονίκη στηρίζει ο πλούτος και η επιστημονική αυθεντία των ανθρώπων του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη και τη συγκεκριμένη έκθεση επιμελήθηκε η ιστορικός φωτογραφίας Αλίκη Τσίργιαλου. Ενα γεγονός που ξεχωρίζει στην πολιτιστική Θεσσαλονίκη του Φεβρουαρίου.