ΑΠΟΨΕΙΣ

O Λαός εικονογραφεί την Ιστορία του

Υπάρχει αυτό το τόσο ιδιαίτερο και γοητευτικό κεφάλαιο της λαϊκής εικονογραφίας, προσφιλές στις παλαιότερες γενιές, ελκυστικό για τους νεότερους που συναντούν σ’ αυτό την αθωότητα μιας περασμένης εποχής. Οι λαϊκές λιθογραφίες ήταν για 100 περίπου χρόνια (1840 – 1940) η κινητή διαφήμιση της εποχής, μόνο που αντί για προϊόντα προπαγάνδιζε ιδέες και πρόσωπα… H ιστορία ολόκληρη της Ελλάδας, αρχαιότητα, Αγιά Σοφιά, Βαλκανικοί, Βενιζέλος και Βασιλιάς, αλλά και Γενοβέφες και βεζυροπούλες, όλα μαζί σε ένα καταιγισμό εικόνων, μορφών, συμβόλων και χρωμάτων, εύληπτων για τους πολλούς τότε, γοητευτικών για τους σημερινούς τώρα με την απόσταση του χρόνου…

Ενα νέο λεύκωμα, με τίτλο «O λαός εικονογραφεί την ιστορία του» παρουσιάζει τη σπάνια συλλογή του Γιάννη Γιαννέλλη – Θεοδοσιάδη, που με το δαιμόνιο του συλλέκτη έχει συγκεντρώσει ορισμένες από τις πλέον αντιπροσωπευτικές και πολύτιμες λαϊκές εικόνες, που κοσμούσαν άλλοτε σπίτια, μαγαζιά, υπηρεσίες… Το λεύκωμα, με την πλούσια ελκυστική εικονογράφηση, είναι μία συνέκδοση του Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής και του ιστορικού εκδοτικού οίκου I. Σιδέρης.

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου, Ιωάννης Βαρβιτσιώτης, γράφει έναν ιδιαίτερα γλαφυρό πρόλογο, εξιστορώντας λίγο πολύ την παράδοση αυτών των λαϊκών εικόνων και τη σημασία τους. «Οι μνήμες μας», γράφει, «είναι (…) εμποτισμένες με ανεξίτηλα στοιχεία λαϊκών εικόνων. Αλλά και σε ό,τι αφορά γνωστά ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα όπως πολιτικούς (π.χ. Μαυρογορδάτος, Κωλέττης, Τρικούπης, Δηλιγιάννης, Μακρυγιάννης και πλήθος άλλοι) ή σημαντικές μάχες της Επανάστασης και των Βαλκανικών Πολέμων, για τα οποία η γνώση μας στηρίζεται σε ποικίλες άλλες πηγές -επίσημα πορτρέτα και γλυπτά, προϊόντα του τυπογραφείου, φωτογραφίες, ακόμη και τον κινηματογράφο- συνειδητοποιούμε ότι η λαϊκή λιθογραφία κατάφερε να αφήσει τη σφραγίδα της στην κυρίαρχη εντύπωση»…

Εντυπωσιακή, πράγματι, η συλλογή του Γιάννη Γιαννέλλη – Θεοδοσιάδη, και το αποτέλεσμα της έκδοσης ανταποκρίνεται στην ποιότητα του υλικού.