ΑΠΟΨΕΙΣ

Η αντιαναπτυξιακή Αθήνα

Την 67η θέση καταλαμβάνει η Αθήνα με βάση το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν ανάμεσα σε 78 μεγάλες πόλεις του κόσμου. Τα στοιχεία ανακοίνωσε την Πέμπτη ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Στις 25 πρώτες θέσεις οι 22 είναι αμερικανικές (πρώτο το Σαν Φρανσίσκο), και μόλις τρεις προέρχονται από την ευρωπαϊκή ήπειρο: το Λονδίνο (13η θέση), το Παρίσι (18η θέση) και το Δουβλίνο (23η θέση). Για να έχουμε ένα μέτρο, η Λισσαβώνα της φτωχότερης από εμάς Πορτογαλίας βρίσκεται στην 55η θέση, ξεπερνώντας τη Βαρκελώνη (58), ενώ ακριβώς ένα σκαλί πάνω από την Αθήνα βρίσκεται το Βερολίνο. Η ελληνική πρωτεύουσα ξεπερνάει μόνο τη Νάπολη (70), την Κρακοβία (75) στα όρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τρεις τουρκικές πόλεις (Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Αγκυρα) που καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις της σχετικής λίστας.

Απαιτεί περισσότερη μελέτη ο κατάλογος του διεθνούς Οργανισμού πέραν της επιφανειακής ανάγνωσης που επιχειρούμε εμείς σήμερα με αφορμή το σχετικό τηλεγράφημα. Για παράδειγμα, προκαλεί ερωτήματα η χαμηλή θέση του Βερολίνου σε μία λίστα που υποτίθεται αποτυπώνει τον οικονομικό δυναμισμό και το βιοτικό επίπεδο διεθνών μητροπολιτικών κέντρων.

Ανεξάρτητα από επιμέρους ενστάσεις, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης καταγράφει μία εικόνα που, τουλάχιστον ως προς τις επιδόσεις της Αθήνας, δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί. Το αναπτυξιακό έλλειμμα της πρωτεύουσας είναι πανθομολογούμενο παρά την εξαιρετικά ευνοϊκή συγκυρία: Ολυμπιακοί Αγώνες πριν από δύο χρόνια και έντονη ανάπτυξη, έστω με τις «πατερίτσες» της ιδιωτικής κατανάλωσης και των δημόσιων επενδύσεων. Δεν υποτιμάμε τα έργα υποδομής της τελευταίας πενταετίας, διαφορετικά θα συναγωνιζόμασταν τη Σμύρνη και την Αγκυρα.

Υπάρχει όμως μία κατεστημένη, αντιαναπτυξιακή κουλτούρα στην Αθήνα που, αν και αόρατη, κάνει το μεγαλύτερο κακό. Οι εξελίξεις στον Πειραιά με την απεργία των λιμενεργατών είναι ενδεικτικές. Η MSC, o μεγαλύτερος πελάτης του ΟΛΠ και μία από τις σημαντικότερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, έχει εκδηλώσει προφορικά την πρόθεσή της για τη σταδιακή μείωση των φορτίων transit που διακινεί μέσω του λιμανιού. Αιτία της επικείμενης αποχώρησης, η εικόνα διάλυσης που επικρατεί στο λιμάνι τις τελευταίες 15 μέρες, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να παραχωρήσει τον εμπορευματικό του σταθμό σε ιδιώτες και τις αντιδράσεις των εργαζομένων οι οποίοι απέχουν από τις υπερωρίες, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί έως και κατά 70% η παραγωγικότητα του λιμανιού. Πέρυσι, επίδοξοι Ολλανδοί επενδυτές, που είχαν εκδηλώσει επιθυμία να προχωρήσουν στην εφαρμογή ενός σημαντικού real estate project σε έκταση πίσω από το Στάδιο Καραϊσκάκη, τα μάζεψαν κακήν κακώς όταν αντέδρασε ο Δήμος Πειραιά. Αντίστοιχες κινήσεις «αναχαιτίστηκαν» την τελευταία στιγμή και στην οδό Πειραιώς. Τα ξένα κεφάλαια ταξίδεψαν γι’ αλλού. Ακόμα και το κυκλοφοριακό χάος που προκαλούν οι διαδηλώσεις έχουν βάλει το χεράκι τους. Επομένως, ας μην γκρινιάζουμε. Μόνοι μας βγάζουμε τα ματάκια μας.