Ανεμοδεικτης

4' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λένε όσοι υποστηρίζουν ότι γνωρίζουν το παρασκήνιο και τα μυστικά ευρήματα των δημοσκοπήσεων, πως η υπόθεση με το πολυσυζητημένο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, έτσι όπως ξεκίνησε (μικροπολιτικά, με προφανέστατη διάθεση καπηλείας της επιστήμης – που φυσικά μπορεί να κάνει και λάθη, αλλά μόνη αρμόδια να τα διορθώσει είναι η ίδια…) και χρησιμοποιήθηκε στην «ξεχειλωμένη» προεκλογική περίοδο, έκανε μεγαλύτερη ζημιά στην κυβερνώσα Ν. Δ., από ό, τι το ζήτημα με τους «κουμπάρους», ακόμη και από τον σάλο για τα ομόλογα. Δεν αμφιβάλλουμε πως μπορεί να έχουν έτσι τα πράγματα. Αλλωστε, ο διάλογος και η δημόσια αντιπαράθεση που έγινε για το βιβλίο, σε πολύ μικρό (και πάντως όχι επαρκώς προβεβλημένο…) βαθμό χαρακτηρίστηκε από σοβαρότητα και υπευθυνότητα – τον τόνο, τον έδωσαν οι κραυγές και οι στείροι «πατριωτισμοί» που εκτοξεύονταν από τα τηλεοπτικά παράθυρα από… «ειδικούς» που σε καμιά σοβαρή χώρα δεν θα διανοούνταν να τους δώσουν δημόσιο βήμα για να εκφράσουν τις άναρθρες εξαλλοσύνες… Οι πραγματικοί ειδικοί είτε περιορίσθηκαν σε αρθρογραφίες (εκ των πραγμάτων μικρότερης απήχησης από τις τηλεοπτικές πασαρέλες…) είτε «ταπώθηκαν» από τον ορυμαγδό των αυτόκλητων «εθναμυντόρων» (παπάδων, πολιτευτάδων και παντός είδους λαϊκιστών…) που καλούσαν τον «λαό να ξεσηκωθεί».

Προς τιμήν της (μια «τιμή» πάντως, που την πλήρωσε εκλογικά) η τέως υπουργός Παιδείας κ. Γιαννάκου, όχι μόνο δεν υπέκυψε στις σειρήνες (ακόμη και τις προεκλογικές) του λαϊκισμού και των ακραίων απόψεων για το βιβλίο που διατυπώθηκαν και μέσα στο κυβερνών κόμμα (για τον… φόβο του Καρατζαφέρη – αλλά όχι μόνο…), αλλά ευθαρσώς είπε πως ακόμη και αν υπάρχουν λάθη και ακρότητες στο βιβλίο, η «διόρθωση ημαρτημένων» (όπως υπήρχαν στα παλιά σχολικά βιβλία!) η επαναδιατύπωση σχολίων και οι από-ευαισθητοποιημένες περιγραφές γεγονότων, θα έπρεπε να γίνουν από τους ειδικούς επιστήμονες της ιστοριογραφίας και όχι από το πλήθος των «εξεγερθέντων»… «ειδικών».

Καλώς ή κακώς, υιοθετήθηκε αυτή η διαδικασία της διόρθωσης, δηλαδή κάποιων «επίμαχων σημείων». Συμφώνησε και το (καθ’ ύλην αρμόδιο για την έκδοση των σχολικών βιβλίων) Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, οι ίδιοι οι συγγραφείς του επίμαχου βιβλίου παραδέχθηκαν πως σε αρκετές περιπτώσεις όχι μόνο χωρεί, αλλά είναι και επιβεβλημένη η διόρθωση. Χωρίς, όμως, να κοπάσει ο θόρυβος και η μικροπολιτική εκμετάλλευση της όλης υπόθεσης, με τους λαϊκιστές να απαιτούν (ακόμη και όταν είχε αποφασιστεί η διαδικασία αναθεώρησης του βιβλίου) «να αποσυρθεί, να καεί εδώ και τώρα!»

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, όταν ρωτήθηκε στη διάρκεια του προεκλογικού ντιμπέιτ αν το επίμαχο βιβλίο θα αποσυρθεί ή όχι (όταν είχε ΗΔΗ επιλεγεί η λύση της διόρθωσής του και είχαν συμφωνηθεί τα αμφισβητούμενα σημεία) επιχείρησε να αντιδράσει θεσμικά: «Το βιβλίο θα αξιολογηθεί και μετά θα αποφασισθεί αν θα αποσυρθεί ή όχι…», είπε πει. Με δεδομένο, όμως, πως ΗΔΗ είχε αποφασισθεί η διαδικασία της διόρθωσης του βιβλίου, και στις συγκεκριμένες διορθώσεις είχαν συμφωνήσει οι θεσμικοί «διαφωνούντες» (μεταξύ των οποίων και η Ακαδημία Αθηνών) αλλά και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, αυτό που απέμενε ήταν η πραγματική αξιολόγηση του βιβλίου, που βεβαίως δεν θα μπορούσε να γίνει παρά… μόνο κατά τη φάση της χρησιμοποίησής του, δηλαδή στην πράξη, μέσα στις σχολικές τάξεις όπου και θα κρινόταν ή αποδοχή ή όχι από δασκάλους και μαθητές…

Να, όμως, που κυριολεκτικά την επαύριο των εκλογών, με την κυβερνητική πλειοψηφία συρρικνωμένη και με κοινοβουλευτική παρουσία των λαϊκιστών του κ. Καρατζαφέρη στη Βουλή, όλα δείχνουν πως το επίμαχο βιβλίο οδεύει προς… απόσυρση, πριν καν αξιολογηθεί, όπως είχε πει ο πρωθυπουργός και «λέει» και η λογική μα και η εκπαιδευτική πρακτική. Διαβουλεύσεις επί διαβουλεύσεων, μισόλογα (παντελώς αναρμόδιων, πλην… βορειοελλαδιτών – και μάλιστα ενώπιον φανατικού ακροατηρίου!) υφυπουργών που προϊδεάζουν για απόσυρση του βιβλίου, και διοχετευόμενες πληροφορίες πως «πιθανόν» και «μέχρι νεωτέρας», θα… ξανατυπωθεί το παλιό βιβλίο της Ιστορίας για την ΣΤ΄ Δημοτικού, που είχε αποσυρθεί ως ξεπερασμένο και θα διανεμηθεί στα σχολεία για το μάθημα!

Αν το ρεπορτάζ είναι ακριβές, σε όλη αυτήν την… εσπευσμένη διαδικασία «προβληματισμού» για το ποιο βιβλίο, τελικά, θα διανεμηθεί στα σχολεία για να διδαχθεί το μάθημα της Ιστορίας για τα νεότερα και σύγχρονα χρόνια, το απολύτως αρμόδιο και ειδικό Παιδαγωγικό Ινστιτούτο δεν ρωτήθηκε καν, δεν είχε την παραμικρή θεσμική συμμετοχή, ούτε καν σε επίπεδο γνωμοδότησης. Με το συμπάθιο, αλλά τέτοιες μεθοδεύσεις και «μηχανισμοί», όχι μόνο στερούνται σοβαρότητας, αλλά προσδίδουν χαρακτηριστικά μικροπολιτικαντισμού στη νέα κυβέρνηση.

Πολύ σωστά είχε αντιδράσει η κυβέρνηση, όταν στην κορύφωση της προεκλογικής εκστρατείας, κάποιοι από το ΠΑΣΟΚ προσπάθησαν να εκμεταλλευθούν μια λανθασμένη «λεζάντα» σε έναν χάρτη που περιλαμβάνεται στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου, της συγγραφικής ομάδας του κ. Σβολόπουλου, λέγοντας πως τέτοια «κόλπα» είναι γεμάτα μικροπολιτικάντικο λαϊκισμό – κάτι που επιβεβαίωσε με τον δικό του χαρακτηριστικό τρόπο ο κ. Πάγκαλος, τονίζοντας ότι «όποιοι δεν καταλαβαίνουν πως πρόκειται για λάθος, είναι… ηλίθιοι»!

Τώρα, τι συνέβη και η κυβερνώσα Ν. Δ. παίρνει τα όσα έλεγε προεκλογικά πίσω και επιχειρεί και αυτή πολιτικάντικες και λαϊκίστικες προσεγγίσεις; Και επιτέλους, έχουν «κάποιοι» σκεφθεί πως… με τούτα και μ’ εκείνα (είτε το ένα διορθωμένο βιβλίο σταλεί στα σχολεία για μάθημα, είτε… ανασυρθεί από την εφεδρεία το «παλιό, ξεπερασμένο» του 1989), τα παιδιά της ΣΤ΄ Δημοτικού δεν πρόκειται να ανοίξουν (κανένα!) βιβλίο Ιστορίας, αφού δεν είχε ληφθεί η μέριμνα (έστω ως «πισινή») να τυπωθεί ούτε το ένα ούτε το άλλο, μια διαδικασία που απαιτεί τουλάχιστον ενάμιση μήνα;

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή