Σπύρος Παπαλουκάς, η Ζωγραφική του Περιπέτεια, επιτέλους μας καλεί στο Ιδρυμα Θεοχαράκη στο κέντρο της Αθήνας

Σπύρος Παπαλουκάς, η Ζωγραφική του Περιπέτεια, επιτέλους μας καλεί στο Ιδρυμα Θεοχαράκη στο κέντρο της Αθήνας

3' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ολόφωτο μέσα στην αθηναϊκή νύχτα, σε υψηλή γειτνίαση με τη Βουλή των Ελλήνων, όρθωσε το δικό του πολιτιστικό ανάστημα το νέο Ιδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη. Ηταν η μεγάλη ημέρα των εγκαινίων του, προχθές, 5 Δεκεμβρίου 2007 με τον πρωθυπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, τον υπουργό Πολιτισμού κ. Μιχάλη Λιάπη και τον επίτιμο πρόεδρο της Ν.Δ. κ. Κώστα Μητσοτάκη να δίνουν με την παρουσία τους τιμή και υπόσταση στη νέα πολιτιστική δημιουργία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Ο επιχειρηματίας και ζωγράφος κ. Βασίλης Θεοχαράκης και η σύζυγός του Μαρίνα, ζευγάρι αγαπημένο, με δεμένη οικογένεια και φίλους στην ελληνική κοινωνία, άνοιξαν, όπως άλλοι το σπίτι τους, Τόπο Τέχνης και Μουσικής αλλά και επικοινωνίας, προσιτό σε όλους.

Και συγκέντρωσαν σε τρεις καλλιμάρμαρες, θαυμάσια φωτισμένες αίθουσες των επάνω ορόφων του γνώριμου κτιρίου του Μεσοπολέμου, επί της Βασιλίσσης Σοφίας και Μέρλιν, στο κέντρο της Αθήνας, τη συλλογή Θεοχαράκη με έργα Σπύρου Παπαλουκά συν αυτά που του χάρισε, όπως δημόσια είπε ο κ. Βασίλης Θεοχαράκης, η κόρη του ζωγράφου Μίνα Παπαλουκά, όταν κατάλαβε ότι πλησίαζε το τέλος της. «Του τα εμπιστεύτηκε» θα ήταν μία σωστή διατύπωση, λένε όσοι γνώριζαν την αείμνηστη Μίνα Παπαλουκά που ανάλωσε όλη της τη ζωή ως άγρυπνος φύλακας του έργου ζωγραφικής του πατέρα της. Οι πολύ λίγοι που είχαν μπει στο διαμέρισμά της – φρούριο και προσκυνητάρι μαζί του έργου του Παπαλουκά, στην πολυκατοικία της οδού Χαλεπά, στη συνοικία Κυπριάδου, μιλούν για το δέος της εμπειρίας – να ‘ναι όλοι οι τοίχοι και τα ταβάνια του διαμερίσματος καλυμμένα με τους πίνακες του ζωγράφου, και το δικό του πορτρέτο, ψηλά, όπως ο Παντοκράτορας στον τρούλο της εκκλησίας. Δέσποζε έξω στον περίβολο του κτιρίου η μεγάλη σε μέγεθος αφίσα με την αυτοπροσωπογραφία του Σπύρου Παπαλουκά που το έργο του, για πρώτη φορά, σε τέτοια έκταση παρουσιαζόταν, με τις καλύτερες προϋποθέσεις, στα μάτια του κόσμου. Να το δει, να το μελετήσει, να το θαυμάσει, βήμα βήμα και σκαλί σκαλί γιατί η Εκθεση Παπαλουκά είναι χωρισμένη στους τρεις επάνω ορόφους ανάλογα με τους σταθμούς της ζωγραφικής του – Παρίσι, Αγιον Ορος, Αίγινα, Πάρος, Σαλαμίνα, Μυτιλήνη. «Εάν επρόκειτο ποτέ ν’ αλλάξουμε τη σημαία, αυτή τη θάλασσα με τα χρώματα της Πάρου, θα διάλεγα», ελέχθη μπροστά στον πίνακα της Πάρου. Στο βιβλίο Επισκεπτών υπάρχουν γραμμένες οι επίσημες εντυπώσεις. Λακωνικός και στην ουσία ο πρωθυπουργός κ. Κώστας Καραμανλής έγραψε, αφήνοντας ένα φύλλο κενό «Συγχαρητήρια για μια σπουδαία προσφορά στον πολιτισμό», Κ. Καραμανλής. Στα επόμενα φύλλα, «Θερμά συγχαρητήρια για τη θαυμάσια πρωτοβουλία. Είθε να βρεθούν πολλοί μιμητές», Κ.Κ. Μητσοτάκης. Συγχαρητήρια και από τον υπουργό Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη. Ιδιαίτερα επαινετικός για την πρωτοβουλία της δημιουργίας του ιδρύματος «που ξεκινάει από Ελληνες και ανοίγεται στην κοινωνία» ήταν ο πρωθυπουργός κ. Κώστας Καραμανλής. «Ο πολιτισμός και η Παιδεία είναι αξίες που συνέχουν τον λαό σε μια κοινή πορεία προς τη δημιουργία και την προκοπή». Για το έργο του Σπύρου Παπαλουκά αναφερόμενος στην Εκθεση που εγκαινιάστηκε, τόνισε ότι «γίνεται επιτέλους προσιτό στους επισκέπτες, στο κοινό. Πενήντα χρόνια από τον θάνατό του συνεχίζει να προσφέρει πειστικές απαντήσεις στο πάντα επίκαιρο ζήτημα του ορισμού της ελληνικότητος».

Κι όταν οι επίσημοι έφυγαν και μαζί οι τηλεοπτικές κάμερες της κάλυψης, το πλήθος των επισκεπτών που συνωστίζονταν στη μεγάλη αίθουσα της εισόδου με κρυστάλλινες προθήκες και αντικείμενα, ένα εκθετήριο-πωλητήριο μαζί, άρχισαν να ανηφορίζουν προς τις αίθουσες όπου η Εκθεση Παπαλουκά. Μαζί οι οικοδεσπότες Βασίλης και Μαρίνα Θεοχαράκη που φωτογραφήθηκαν σε συμβολική φωτογραφία από τον φακό της «Κ» δίπλα στην αυτοπροσωπογραφία του μεγάλου Ελληνα ζωγράφου.

Ο κόσμος μαζεύτηκε επάνω, έβλεπε σιωπηλός τα έργα. Η τέχνη είχε επιβληθεί. Κι ο χώρος σαν ν’ αγιάστηκε.

Ανοιχτή στο κοινό μια Αίθουσα με επιλεγμένα έργα Παπαλουκά

«Η έκθεση αυτή» είπε στην «Κ» ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος κ. Βασίλης Θεοχαράκης, μαθητής του Δάσκαλου Σπύρου Παπαλουκά και αφοσιωμένος στο έργο του, πράγμα που εκτιμήθηκε από την αείμνηστη κόρη του Μίνα Παπαλουκά «θα μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη και στην Κωνσταντινούπολη, αργότερα, ελπίζω και σε άλλα μέρη της Ελλάδος. Θα φροντίσω, δήλωσε, να υπάρχει μια Αίθουσα με επιλεγμένα έργα Παπαλουκά, όχι όλα, δεν χωράνε. Θα υπάρξει και άλλη Εκθεση με έργα του, εκκλησιαστικού περιεχομένου».

Οι κλειστές πόρτες που έκαναν απρόσιτο στο κοινό το έργο του Παπαλουκά, άνοιξαν, στη Βασιλίσσης Σοφίας και Μέρλιν. Αδιόρατο το χαμόγελο στο βλέμμα της αυτοπροσωπογραφίας του, μας γνέφει, από την αφίσα μέσα στη νύχτα. Το μέλλον θα δείξει… Η καλή αρχή έγινε, μεγάλο το όφελος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή