«Γεγονότα, γεγονότα!» α λα γαλλικά

«Γεγονότα, γεγονότα!» α λα γαλλικά

2' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι φωνές των εφημεριδοπωλών έχουν σιγήσει εδώ και χρόνια και μόνον όταν βλέπουμε στην τηλεόραση κάποια παλιά ελληνική ταινία, αντιλαμβανόμαστε ότι κάποτε η Ομόνοια και άλλες πλατείες αντηχούσαν από τις κραυγές «Εφημερίδες!» «Γεγονότα, γεγονότα!» «Εκτακτο παράρτημα!»

Το ίδιο συνέβαινε και στο Παρίσι, εκεί όμως οι εφημεριδοπώλες, που τις τελευταίες δεκαετίες είχαν εξαφανιστεί, ξαναγύρισαν δειλά δειλά σαν τα χελιδόνια. Αρχικά εμφανίστηκαν σε ορισμένους μεγάλους σιδηροδρομικούς σταθμούς, ενώ από την περασμένη Τρίτη διαλαλούν την πραμάτεια τους και σε 11 σταθμούς του μετρό, υλοποιώντας μια προπέρσινη απόφαση του πανίσχυρου συνδικάτου Τύπου (SPQN). Νοσταλγική αναβίωση μιας παράδοσης; Οχι ακριβώς. Η επιστροφή του διαλαλητή δεν είναι παρά μία από τις πολλές προσπάθειες των καθημερινών εφημερίδων να ανακόψουν τη δραματική πτώση της κυκλοφορίας τους, που εν μέρει οφείλεται και στον περιορισμό των σημείων πώλησής τους κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Προς το παρόν στους σταθμούς εργάζονται 20 εφημεριδοπώλες, από τις 6 έως τις 10.30 το πρωί και από τις 4 έως τις 7.30 το απόγευμα, ενώ υπολογίζεται ότι ο καθένας τους πουλάει 100-300 φύλλα.

Επίσης, με τον τρόπο αυτόν, 14 εφημερίδες παν-γαλλικής κυκλοφορίας (η Μοnde, η Figaro κ.ά.) προσπαθούν να απαντήσουν στον ανταγωνισμό του free press, των δωρεάν εφημερίδων που από το 1995, όταν πρωτοκυκλοφόρησε η σουηδική Metro, είναι μια πραγματικότητα σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

«Γεγονότα, γεγονότα!», λοιπόν, α λα γαλλικά. Σε μια εποχή θριάμβου των ηλεκτρονικών μορφών ενημέρωσης στα Μέσα (Ιντερνετ, τηλεόραση στο κινητό, ψηφιακά κανάλια κ.λπ.) επιστρέφουμε στον πιο «οικολογικό» και απλό τρόπο προσέλκυσης του αναγνώστη, στην ανθρώπινη φωνή, στον τελάλη της αγοράς ή μάλλον του σταθμού.

Αναρωτιέται κανείς, σε περίπτωση που το φαινόμενο αυτό (vente a la crie, «πώληση με διαλάληση») επανεμφανιζόταν και στον τόπο μας, πόσοι Ελληνες θα ήταν διατεθειμένοι να κάνουν αυτή τη δουλειά (μάλλον οι Νιγηριανοί θα έδειχναν προθυμία) πόσοι επιβάτες θα ανταποκρίνονταν, αλλά και τι είδους «γεγονότα» θα διαλαλούσαν οι εφημεριδοπώλες. «Εδώ τα καλά τα ντιβιντί, εδώ ο «Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριόνι»!» ή «Εδώ τα «Οικόπεδα με θέα» της Μονής Βατοπεδίου!» ή «Εχω τέσσερα παιδιά, έπρεπε να τα εξασφαλίσω» ή «Μαζί με τους Γαλάζιους Αντάρτες και ένας «Κόκκινος Κουρσάρος» δωρεάν».

Ρόλο παρόμοιο με αυτόν του τελάλη παίζουν και τα τρέιλερ που διαφημίζουν τα κεντρικά δελτία πολλών καναλιών, π.χ., «Απόψε στις οχτώ, ο βουλευτής Τάδε μιλάει για πεντηκοστή φορά έξω από τα δόντια!» ή «Απόψε ο υπουργός Τάδε θα μιλήσει αποκλειστικά στο δελτίο μας καταφέρνοντας για άλλη μια φορά να μη μας πει τίποτα!»

Τα παλιά χρόνια, οι εφημεριδοπώλες κραύγαζαν «Γεγονότα, γεγονότα!» ακόμα και όταν τίποτα το συγκλονιστικό δεν είχε συμβεί. Ποιος ξέρει, ίσως, σε μια κρίση ειλικρίνειας, κάποιο τρέιλερ να έλεγε «Εδώ τα καλά τα ψευδογεγονότα!»

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή