Προσωπα

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Ιωάννης Καλβίνος, μορφή της θρησκευτικής μεταρρύθμισης της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, μεταγενέστερος του Λούθηρου και του Ζβίγγλιου πάλεψε για τον εγκόσμιο ασκητισμό. Κάποια στιγμή της ζωής του, ο Γάλλος θεολόγος συγκρούστηκε με το γαλλικό θρησκευτικό κατεστημένο και μετοίκησε στην Ελβετία το 1536, επιβάλλοντας στους μαθητές του να προσηλυτίζουν σημαντικά στελέχη της κοινωνίας. Οι Ρωμαιοκαθολικοί θεολόγοι ονόμασαν τα συγγράμματά του «Το Κοράνι και το Ταλμούδ των αιρετικών» και η Σορβόννη έδωσε διαταγή να καούν δημοσίως. Σήμερα, ο Καλβίνος αναπαύεται στο κοιμητήριο των Βασιλέων στη Γενεύη δίπλα σε μια πόρνη!

Η Γκριζελιντίς Ρεάλ περιγράφεται από τον Τύπο ως ενδιαφέρουσα συγγραφέας και επαναστάτρια πόρνη. Τα τελευταία χρόνια της ζωής της εργάστηκε σκληρά για να αποκτήσουν οι ιερόδουλες αναγνώριση και αξιοπρέπεια. Πέθανε σε ηλικία 76 χρόνων και ετάφη σε νεκροταφείο της Γενεύης. Οι αρχές της πόλης, ωστόσο, έκριναν ότι τής άξιζε μια θέση στο κοιμητήριο των Βασιλέων. Τα οστά της μεσοαστής Ελβετίδας, λοιπόν, που γοητεύτηκε από την πορνεία σε σχετικά ώριμη ηλικία, μεταφέρθηκαν προ εβδομάδων στο κοιμητήριο των Βασιλέων και θάφτηκαν με κάθε επισημότητα δίπλα στον μεγαλύτερο πουριτανό όλων των εποχών, τον Ιωάννη Καλβίνο, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων στους φεμινιστικούς κύκλους. Προσβολή στα θεία ή στη γυναικεία υπόσταση; Στα καφέ γύρω απ’ τη λίμνη, όλοι κοιτάζουν προς την πλευρά του αγάλματος του Καλβίνου και αναζητούν την μέση οδό, καθώς φέτος τιμώνται τα 500 χρόνια από τη γέννηση του εκκλησιαστικού μεταρρυθμιστή, αλλά χωρίς πολλές τυμπανοκρουσίες και υπερβολικές αναφορές. Η στάση του εξακολουθεί να ξενίζει.

Ο Ουίλιαμ Νάφι είναι Βρετανός ιστορικός, καθηγητής στο πανεπιστήμιο Αμπερντίν της Σκωτίας. Στο βιβλίο του «Σεξουαλικά Εγκλήματα: Από την Αναγέννηση ώς τον Διαφωτισμό», ο καθηγητής επισημαίνει ότι ο άνθρωπος, προκειμένου να ικανοποιήσει τα σεξουαλικά του ένστικτα, πηγαίνει ακόμη και με τον Σατανά, ακόμη και με μια αγελάδα. Στο ίδιο βιβλίο, ο Νάφι αφιερώνει ένα κεφάλαιο στα ήθη που επικρατούσαν στην καλβινιστική Γενεύη του 16ου αιώνα. Σ’ αυτή την πόλη αρκούσε κάποιος να κοιμηθεί με λάθος άτομο για να βρεθεί το πρωί κρεμασμένος. Επιθυμία και σεξουαλική ικανοποίηση ήταν ο προθάλαμος της Κόλασης. Εκατοντάδες δημογέροντες και ιερωμένοι ήλεγχαν τις συμπεριφορές των πολιτών και αλίμονο σ’ αυτούς που συλλαμβάνονταν να συνουσιάζονται εκτός γάμου. Οι αρχές παρότρυναν τους πολίτες να κατασκοπεύουν τους γείτονες και τους φίλους. Η πολιτική της κλειδαρότρυπας σε πλήρη λειτουργία, αλλά και οι ποινές, ποινές. Ο Ουίλιαμ Νάφι αναφέρει τη περίπτωση δύο νέων που πέθαναν στη φυλακή επειδή αγκαλιάστηκαν την ώρα που χόρευαν. Αναφέρει επίσης την περίπτωση μιας γυναίκας, η οποία έμεινε έγκυος ύστερα από βιασμό. Ο δικαστής την καταδίκασε επειδή ήταν πεπεισμένος ότι η γυναίκα μένει έγκυος μόνον όταν φτάσει σε οργασμό!

Ο Μπόρχες, ένας από τους «γείτονες» του Καλβίνου και της Ρεάλ στο νεκροταφείο της Γενεύης, έγραψε το 1971: «Πάντοτε φοβόμουν τους καθρέφτες. Στο δωμάτιό μου όταν ήμουν παιδί είχα τρεις και τους φοβόμουν, γιατί μέσα στο θαμπό φως έβλεπα τον εαυτό μου τριπλό και τρόμαζα στη σκέψη ότι αυτές οι τρεις φιγούρες θα άρχιζαν να κινούνται από μόνες τους». Ισως στη Γενεύη του 16ου αιώνα,

οι καθρέφτες παραμόρφωναν την εικόνα των ανθρώπων σε τέτοιο βαθμό, ώστε τους έκαναν να μοιάζουν με δραπέτες εκείνης της πραγματικότητας…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή