ΑΠΟΨΕΙΣ

Οι αριστείς της γραφιστικής ως τέχνης, Φρέντυ Κάραμποττ, Μιχάλης Κατζουράκης, Αγνή Κατζουράκη στην έκθεση «Διαδρομές – Design Routes» στο ΜΜΣΤ, στη Θεσσαλονίκη

Ο προβολέας, αμετακίνητος στο τέλος αυτής της εβδομάδος, πέφτει στη Θεσσαλονίκη με την έναρξη της 74ης Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης, την ομιλία του πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή το Σάββατο, ώρα 8 μ.μ. στο «Βελλίδειο» και τη συνέντευξη Τύπου και λοιπών ΜΜΕ το μεσημέρι της Κυριακής. Το σήμα της ΔΕΘ παντού, σε αφίσες και σημαιάκια, δίνει και πάλι το «παρών», σύμφωνα με τους κανόνες της οπτικής επικοινωνίας: βλέπεις, ενδιαφέρεσαι, θυμάσαι, πηγαίνεις…

Εχουν αφήσει εποχή

Κατά ευτυχή συγκυρία, την Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου, στις 20.30, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης γίνονται τα εγκαίνια της αναδρομικής έκθεσης «Διαδρομές – Design Routes» των Φρέντυ Κάραμποττ, Αγνής και Μιχάλη Κατζουράκη, που είχε πραγματοποιηθεί με μεγάλη επιτυχία τον Ιανουάριο του 2008 στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς και που με τη λήξη της έκθεσης, τον Μάη του 2008, το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τραπέζης τη μετέφερε στο ΜΙΕΤ Πολιτιστικό Κέντρο Πατρών. Τώρα, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διοργανώνει την έκθεση στη Θεσσαλονίκη γι’ αυτόν τον Σεπτέμβριο, με εγκαίνια την Παρασκευή και λήξη την Κυριακή 4 Οκτωβρίου. Η έκθεση διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ) και με πρωτοβουλία του Δημήτρη Θ. Αρβανίτη, designer και μέλους της Alliance Graphique Internationale (AGI), ο οποίος έχει επιμεληθεί και τον, πραγματικά, συλλεκτικό κατάλογο – λεύκωμα. Παρουσιάζει την καλλιτεχνική δημιουργία του Φρέντυ Κάραμποττ, της Αγνής Κατζουράκη και του Μιχάλη Κατζουράκη στον χώρο των γραφιστικών τεχνών (Graphic Design) μέσα από αντιπροσωπευτικά δείγματα του έργου τους, ατομικού και αργότερα, περισσότερο συλλογικού, με το Γραφείο Κ&Κ – Διαφημιστικό Κέντρο Αθηνών (Κ&Κ – Athens Publicity Centre) με εταίρους τους Δημήτρη Τσόπελα και Παναγή Καναβό, που ίδρυσαν το 1962. Τόσο στην πρώτη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη και μετά στο ΜΙΕΤ Πάτρας, η μεγάλη προσέλευση θεατών και το ενδιαφέρον του Τύπου μαζί με θετικά σχόλια για την όλη διοργάνωση, αλλά κυρίως για τη σημασία του συνόλου των έργων των πρωτοπόρων δημιουργών, έκανε αναγκαία την πραγματοποίηση παρόμοιων εκδηλώσεων του χώρου των εφαρμοσμένων τεχνών. Η καταγραφή και τεκμηρίωση των πεπραγμένων του ελληνικού design στη διάρκεια της μεταπολεμικής περιόδου στη χώρα μας αξιοποιεί το ενδιαφέρον του κοινού και αναδεικνύει το έργο των δημιουργών που, νεαρότατοι, εμφανίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’50, ύστερα από εξαίρετες σπουδές στο εξωτερικό. Αθηναίος ο Φρέντυ Κάραμποττ, Αθηναία η Αγνή, το γένος Μεγαρέως, Αλεξανδρινός ο Μιχάλης Κατζουράκης, με τη συνεργασία ζωής σφράγισαν τον χώρο της οπτικής επικοινωνίας, κάνοντας το εμπειρικό τότε design μια νέα τέχνη. Οπως επισημαίνει η αναγγελία της έκθεσης στο Μακεδονικό Μουσείο, «ο ορθός λόγος, ο απόλυτος έλεγχος των εργαλείων και των υλικών τους, η χρήση του μινιμαλισμού στην επικοινωνιακή στρατηγική, το καθαρό design και η συνειδητή προσήλωση στις αρχές του μοντερνισμού μαζί με την κοσμοπολίτικη διάθεση των τριών συνεργατών συν τη συνεχή τους ενημέρωση, ανέδειξαν τον γραφίστα, από απλό μακετίστα σε καλλιτέχνη με παγκόσμια αναγνώριση». Ας σημειωθεί πως η τριάδα έχει βραβευθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς με 5 συνολικά βραβεία Rizzoli. Οσο για τον Κατάλογο, η γραφιστική τέχνη – design απέκτησε τη Βίβλο της. Ο δε τίτλος «Design – Διαδρομές» είναι αναφορά στην ομότιτλη έκθεση που οργάνωσε ο Στέργιος Δελιαλής για το Μουσείο Design Θεσσαλονίκης στην Ελληνοαμερική Ενωση Αθηνών την άνοιξη του 2000, όπως αναφέρεται στα Credits του Καταλόγου. Η καλλιτεχνική επιμέλεια είναι του Δημήτρη Θ. Αρβανίτη, οι φωτογραφίσεις των Ελλης Καναβού, Αρετούσας Αρβανίτη, έκδοση Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο και Μουσείο Μπενάκη, κείμενα Φρέντυ Κάραμποττ, Μιχάλη και Αγνή Κατζουράκη, 2008. Περισσότερα, με αφίσες στα ΕΛΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΑ στο «Κ» της κυριακάτικης «Καθημερινής»…