ΑΠΟΨΕΙΣ

Πληροφορική ανοργανωσιά…

Οταν πριν από δέκα και περισσότερα χρόνια τα στελέχη του υπουργείου Παιδείας άρχισαν να εξετάζουν το ζήτημα της εισαγωγής της πληροφορικής στα σχολεία, οι λύσεις ήταν δύο: ή να οργανωθούν σε κάθε σχολείο εργαστήρια πληροφορικής στα οποία θα πήγαιναν οι μαθητές εγκαταλείποντας την τάξη τους ή κάθε μαθητής θα έπαιρνε τον δικό του ηλεκτρονικό υπολογιστή. Επελέγη η πρώτη λύση. Δόθηκαν χρήματα από τα ευρωπαϊκά κονδύλια, οργανώθηκαν τα εργαστήρια, έστω κι αν πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί δεν ήξεραν να τα λειτουργήσουν, και φρόντιζαν απλώς να μη… σκονίζονται οι υπολογιστές. Ο χρόνος πέρασε και ήρθε μία ακόμη εκλογική αναμέτρηση. Πρόσφατα οι ηγεσίες των υπουργείων Οικονομικών και Παιδείας εξήγγειλαν τη διάθεση ενός φορητού υπολογιστή σε κάθε μαθητή της Α΄ γυμνασίου. Αρα, θα διατεθούν περίπου 120.000 λάπτοπ στους πρωτοετείς των γυμνασίων της χώρας. Εγκαταλείπεται, λοιπόν, η πρώτη επιλογή; Τι θα γίνουν τα περισσότερα από 4.000 εργαστήρια πληροφορικής που δημιουργήθηκαν; Σταδιακά θα παροπλιστούν.

Από την άλλη, κάθε χρόνο θα πρέπει το υπουργείο Παιδείας να πληρώνει πάνω από 50 εκατ. ευρώ για να αγοράζει υπολογιστές στους μαθητές της Α΄ γυμνασίου. Δεδομένου ότι ο χρόνος ζωής τους είναι περίπου τρία χρόνια, όταν οι μαθητές φτάσουν στην Α΄ λυκείου θα πρέπει τα λάπτοπ να αντικατασταθούν. Και άλλα χαμένα χρήματα…

Εκπαιδευτικοί, μιλώντας στην «Κ», ανέφεραν ότι, όπως συμβαίνει συχνά στην Ελλάδα, η εφαρμογή της νέας στρατηγικής άρχισε… από το τέλος, την αγορά των υπολογιστών δηλαδή. Οι απαραίτητες ενέργειες που θα έπρεπε να προηγηθούν δεν έχουν γίνει. Δεν υπάρχει σύνδεση κάθε τάξης με το Διαδίκτυο, δεν υπάρχει αρκετή ηλεκτρική ισχύς ούτε πρίζες στις τάξεις, αλλά -το κυριότερο- το εκπαιδευτικό υλικό δεν έχει παραχθεί γι’ αυτόν τον σκοπό. Σε κάθε υπολογιστή θα υπάρχουν τα διδακτικά βιβλία, τα οποία όμως οι μαθητές θα τα έχουν ήδη εκτυπωμένα, απ’ όπου είναι πιο ευανάγνωστα. Επίσης, στο εκπαιδευτικό υλικό θα περιλαμβάνονται τα συνοδευτικά cd-rom, τα οποία θα είναι εγκατεστημένα στο laptop σε συμπιεσμένη μορφή, ώστε οι μαθητές να τα αποσυμπιέσουν για να τα γράψουν σε cd και κατόπιν να τα εγκαταστήσουν στον υπολογιστή τους. Αυτά όλα θα τα κάνουν οι μαθητές, οι οποίοι δεν έχουν καμία επίσημη εκπαίδευση στη χρήση υπολογιστή στο δημοτικό! Σε ολόκληρο το γυμνάσιο η χρήση υπολογιστή διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα. Θα αυξηθούν οι ώρες; Πώς; Ηδη, οι 13χρονοι φορτώνονται με πέντε επτάωρα στην Α΄ γυμνασίου.

Και οι απορίες συνεχίζονται: Πώς θα διδαχθεί μέρος της ύλης με τη χρήση των cd-rom; Εχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα οι καθηγητές ή θα κληθούν ν’ αυτοσχεδιάσουν, ως συνήθως;

Ολα δείχνουν ότι ούτε λίγο ούτε πολύ οι μαθητές θα πάρουν τον υπολογιστή και θα συνεχίζουν να κάνουν ό,τι έκαναν, με αποτέλεσμα να θριαμβεύσει το… facebook.

Ακόμη ένα μέτρο χρήσιμο (όπως η αξιοποίηση της πληροφορικής στην εκπαίδευση) ακυρώνεται στην πράξη λόγω της καιροσκοπικής σπουδής και της κλασικής ανοργανωσιάς μας.