ΑΠΟΨΕΙΣ

Ας τολμήσουν οι επόμενοι

Θα είχε ενδιαφέρον αν το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών ή ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας αποφάσιζε να «μετρήσει» με τη βοήθεια ενός αξιόπιστου ερευνητικού μηχανισμού την αποτελεσματικότητα του μέτρου της δωρεάν χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς ανήμερα την Ευρωπαϊκή Ημέρα χωρίς Αυτοκίνητο. Η εμπειρία δείχνει ότι ουδόλως μειώνεται η κίνηση στους δρόμους του Λεκανοπεδίου την «ειδική»  αυτή ημέρα. Αν είναι κάπου πραγματικά φθηνή η Αθήνα, είναι στις συγκοινωνίες της· επομένως, δεν θα χαρακτηρίζαμε το θέλγητρο ισχυρό. Πόσω μάλλον για εμάς τους Ελληνες που, παρά τα δεινά της καθημερινής εξοντωτικής καθημερινότητας στους δρόμους της πρωτεύουσας, δεν λέμε να εγκαταλείψουμε το Ι. Χ. με τίποτα. Κανένας κερδισμένος, λοιπόν, την Πανευρωπαϊκή Ημέρα χωρίς Αυτοκίνητο, πέρα από όσους χρησιμοποιούν ούτως ή άλλως τα λεωφορεία, το μετρό, τα τρόλεϊ, το τραμ. Αντιθέτως, ένας μεγάλος χαμένος, τα ελλειμματικά (με εξαίρεση το μετρό) ταμεία των αστικών μας συγκοινωνιών.

Θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο για την επόμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών να εξετάσει με τη δέουσα προσοχή την πρόταση του Εργαστηρίου Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ που δημοσίευσε η «Κ» την Κυριακή. Με την υλοποίηση της πρότασης, μια τεράστια περιοχή στο κέντρο της Αθήνας που περιλαμβάνει το Μοναστηράκι και την Πλάκα, το εμπορικό και διοικητικό τρίγωνο, τους αρχαιολογικούς χώρους, την ενότητα Πλατεία Συντάγματος, Βουλή, Εθνικός Κήπος και Ζάππειο, μέχρι και τον ναό του Ολυμπίου Διός, θα λειτουργήσει ενιαία και χωρίς εσωτερικές περικοπές από οδική κυκλοφορία», εξηγούσε στον Γιάννη Ελαφρό ο συγκοινωνιολόγος κ. Θάνος Βλαστός, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Τοπογράφων του ΕΜΠ. Το σχέδιο προβλέπει τολμηρές πεζοδρομήσεις, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, εκτεταμένες φυτεύσεις.

Είναι τουλάχιστον δύο δεκαετίες, ίσως και περισσότερο, που παρόμοιες προτάσεις και ιδέες βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Το παράξενο είναι ότι συνήθως απορρίπτονται όχι ως ανεδαφικές, γιατί, δηλαδή, δεν μπορούν να εφαρμοστούν, αλλά εξαιτίας του τρόμου που προκαλεί το πιθανολογούμενο «πολιτικό κόστος». Φοβούνται πως ενδεχόμενα μέτρα αποκλεισμού των Ι. Χ. από το κέντρο της Αθήνας θα προκαλέσουν θύελλα διαμαρτυριών. Γιατί δεν διδάσκονται από την υποδοχή που έτυχαν μικρότερης κλίμακας παρεμβάσεις υπέρ των πεζών και της πόλης; Ποιος στενοχωριέται σήμερα που δεν μπορεί να οδηγήσει στην Ερμού, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, στην Αποστόλου Παύλου, στην οδό Αδριανού; Οι πολίτες όχι μόνο δεν αποδοκίμασαν τους θαρραλέους πολιτικούς, συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Ο Στέφανος Μάνος πέρασε από πολλούς υπουργικούς θώκους, αλλά στη συνείδηση χιλιάδων πολιτών είναι ο πολιτικός που έσωσε την Πλάκα. Στους αρμόδιους υπουργούς της επόμενης κυβέρνησης δίνεται μια παρόμοια ευκαιρία. Ας συνδέσουν το όνομά τους με κάτι πραγματικά σπουδαίο. Αρκεί να τολμήσουν.