Να ξαναϋπάρξει Ελλάδα

4' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μοιάζει να είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του ελλαδικού κράτους που τόσοι πολλοί συμφωνούν τόσο πολύ σε τόσες πολλές διαπιστώσεις: Για τα κακουργήματα, από πρόθεση ή ανικανότητα, των επαγγελματιών της πολιτικής. Για τη διαφθορά, πρωτογενή ή από μεθοδικό εκμαυλισμό, της ελλαδικής κοινωνίας. Για τη γενοκτονική απανθρωπία, εν ψυχρώ σχεδιασμένη ή εκμεταλλευτική συγκυριών, της διεθνούς τοκογλυφίας.

Πρόσθετες αναλύσεις των διαπιστώσεων περιττεύουν, αν και, κάθε τόσο, μας ξαφνιάζουν συμπτώματα συλλογικής εθελοτυφλίας ή ευήθειας. Ναι, απίστευτο κι όμως αληθινό: υπήρξαν διακόσιες τριάντα έξι χιλιάδες εκατόν πενήντα ένας συμπολίτες μας, που χωρίς να τους εξαναγκάσει κανένας και ενώ η εκλογή του συγκεκριμένου αρχηγού στο κόμμα τους ήταν δεδομένη, πήγαν να δηλώσουν με την ψήφο τους τη βοσκηματώδη υποταγή τους στο ποιμνιοστάσιο. Συγκριτικά είναι ασήμαντος αριθμός, περίπου το 3% του εκλογικού σώματος. Αλλά παραμένει δραματικά δυσοίωνο ποσοστό αυτευνουχισμού της λογικής, απώλειας επαφής με την πραγματικότητα, όταν τα γεγονότα βοούν, τουλάχιστον τα δύο τελευταία χρόνια, με πρωτοσέλιδες απηχήσεις σε παγκόσμια κλίμακα και στον κάθε πολιτικής απόχρωσης Τύπο. Βοούν τη μικρόνοια και ανικανότητα ή την εγκληματική ανοχή των κυβερνώντων που υπέταξαν την Ελλάδα στο εφιαλτικό ΔΝΤ. Οσες διαπιστώσεις κι αν προστεθούν, όσο κι αν τεκμηριωθούν, οι παραιτημένοι από τη νοημοσύνη τους δεν μεταπείθονται. Με κομμένη τρεις και τέσσερις φορές τη σύνταξή τους, με περιορισμένο σε επίπεδο λιμού τον μισθό τους, με άνεργα τα παιδιά τους, θα στήνονται στην ουρά για να δηλώσουν αφοσίωση στον τύραννο άρχοντα προαγωγό τους. Ας μην ξεχνάμε ότι η δημοκρατία (ακόμα και το ερζάτς: η λεγόμενη «κοινοβουλευτική») είναι άθλημα, όχι θαυματουργική συνταγή, και το άθλημα έχει προϋποθέσεις γι’ αυτό και οι επιδόσεις ποικίλλουν. Είναι συνάρτηση τής κατά κεφαλήν καλλιέργειας η πραγμάτωση της δημοκρατίας, ανέφικτη για συλλογικότητες συμβιβασμένες με τη φαυλότητα, τη μικρόνοια, τον μηδενισμό. Οι συντεχνίες της ασυδοσίας στην Ελλάδα, οι επονομαζόμενες «κόμματα», έχουν κατορθώσει, με πολύχρονες μεθοδεύσεις εξηλιθίωσης του λαού, να ταυτίζεται στις συνειδήσεις το άθλημα με τη θέα του αθλήματος – ονομάζουμε «φιλάθλους» (ότι αγαπούν το άθλημα) τους θεατές του αθλήματος, όχι τους αθλούμενους. Είτε για το ποδόσφαιρο πρόκειται είτε για τη δημοκρατία.

Θα μπορούσαμε να περιορίσουμε τις φιλοδοξίες συν-εννόησης στο ελάχιστο ποσοστό του πληθυσμού που αρνείται συνειδητά να παγιδευτεί στην υποκατάσταση του αθλήματος από το θέαμα, της πραγματικής μετοχής από την ψυχολογική ομηρεία. Στην ασήμαντη αριθμητικά μειονότητα που απορρίπτει (για λόγους αυτοάμυνας της ανθρωπιάς) αυθωρεί το ερώτημα: «τι ομάδα είσαι;», «τι κόμμα είσαι;». Να περιοριστούμε στους απροσκύνητους, όχι για να συνεχίσουμε τις αδιέξοδες διαπιστώσεις, αλλά για να ψάξουμε μήπως και συμπίπτουμε σε συγκεκριμένους στόχους. Στο τι θέλουμε να μας εξασφαλίζει η δημοκρατία, ποιες ανάγκες μας να υπηρετεί, ποια ιεράρχηση – αξιολόγηση αναγκών να προϋποθέτει.

Και εδώ αρχίζουν τα δυσκολότερα: Διότι τους βοσκηματώδεις των «φιλαθλητικών» ποιμνιοστασίων είναι λογικό να τους αντιπαρέλθεις, εφαρμόζεις το «άφετε τους νεκρούς θάπτειν τους εαυτών νεκρούς». Αλλά πώς να αγνοήσεις συμπολίτες με εντυπωσιακά τεκμήρια καλλιέργειας (τίτλους σπουδών, περγαμηνές αναγνώρισης, προϋπηρεσία σε πόστα υψηλών απαιτήσεων) που αρνούνται τον προβληματισμό; H συντριπτική πλειονότητα, σχεδόν η ολότητα των «καλλιεργημένων» στην Ελλάδα, η «διανόηση» της χώρας (τουλάχιστον αυτή που προβάλλεται και κυριαρχεί στη δημοσιότητα) δεν διανοείται να συζητήσει στόχους, ανάγκες που να τις υπηρετήσει η δημοκρατία, ιεράρχηση των αναγκών. Αυτά όλα είναι αυτονοήτως δεδομένα: οι κοινωνικοί στόχοι, τα ζητούμενα από τη δημοκρατία, η ιεράρχηση των ζητουμένων, προσφέρονται ολοκληρωμένα στο ευρωπαϊκό υπόδειγμα, σαρκώνονται στα κράτη και στις κοινωνίες της Ευρώπης. Κάθε αναζήτηση ιδιαιτερότητας αναγκών και στόχων, ιδιοπροσωπίας στην πραγμάτωση του επικαιρικού «παραδείγματος», είναι αδιανόητη, επικίνδυνη, συνιστά απειλή. Απορρίπτεται χωρίς να κριθεί – ή απλώς χλευάζεται, διακωμωδείται. Για τα προβλήματα του ελλαδικού κράτους και της ελλαδικής κοινωνίας υπάρχει μία και μόνη λύση: η μίμηση, ο μεταπρατισμός, η αντιγραφή του δεδομένου προτύπου.

Δεν θέτει καν το ερώτημα η εξουσιαστική αυτή στην Ελλάδα αντίληψη, γιατί εκατόν ογδόντα χρόνια τώρα ακριβώς (1832 – 2012) προσπαθεί αυτός ο λαός να μιμηθεί, να αντιγράψει, να αναπαραγάγει το δυτικό υπόδειγμα και δεν τα καταφέρνει: το κράτος χρειάζεται συνεχώς επανίδρυση, η κοινωνία δεν πετυχαίνει να λειτουργήσει με τους δάνειους άξονες συνοχής και αναφοράς της ατομικής ευθύνης, οι συμπεριφορές εκχυδαΐζονται, η παιδεία είναι για την κοινή συνείδηση ανίατο πρόβλημα, η πολιτική, από την εποχή του Μακρυγιάννη ώς την εποχή του Ροΐδη και ώς σήμερα, ίδια και απαράλλαχτα διεφθαρμένη, σάπια και ανίκανη. Γιατί;

Η πεισματική άρνηση να συζητηθεί αυτό το ερώτημα στην Ελλάδα, μοιάζει διαπλεκόμενη με βολικούς ψυχολογικούς εφησυχασμούς, ιδεολογικές μονομανίες, συμφέροντα επενδυμένα στον εφησυχασμό ή στις μονομανίες, συμπλεγματικές αγκυλώσεις «υπεραναπληρώσεων» μειονεξίας – ή απλώς σε καλοαμειβόμενο (όχι οπωσδήποτε με χρήματα) πρακτοριλίκι. Αλλά τώρα, εντελώς τώρα, η ιστορική μας πορεία των Νεοελλήνων έφτασε σε ένα όριο που μοιάζει με ενδεχόμενο ιστορικού τέλους. Ζούμε μια κυριολεκτική καταστροφή, που δεν περιορίζεται στην οικονομική χρεοκοπία και στην απώλεια της εθνικής κυριαρχίας, αλλά διευρύνεται και στον πρωτοφανή διεθνή διασυρμό, στην πάγκοινη χλεύη του ελληνικού ονόματος. Ζούμε την καταστροφή της γλώσσας, τον αφανισμό της ιστορικής συνείδησης, το ρήμαγμα του σχολείου και τον εξευτελισμό του πανεπιστημίου, την οικιστική μας αυτοχειρία και τον ασύδοτο βανδαλισμό της αισθητικής του τοπίου, τη ριζική αλλοτρίωση της λαϊκής ευσέβειας και παράδοσης.

Ας μου συχωρεθεί η απρέπεια να κάνω μια έκκληση: Σε κάποια κέντρα αποφάσεων, κομματικά, εκπαιδευτικά, επιχειρηματικά, να αρχίσουν να συζητούνται τα συγκεκριμένα ρεαλιστικά ζητούμενα: Να ξαναϋπάρξει Ελλάδα που να τη χρειάζονται οι κοινωνίες των εθνών και να τη σέβονται. Να επανιδρυθεί το κράτος ξαναχτίζοντας εξ υπαρχής την ελληνική του ταυτότητα. Οχι με ιδεολογήματα ελληνικότητας, αλλά με προτεραιότητα των ελληνικών αναγκών: γλώσσα, ιστορική συνείδηση, κατά κεφαλήν καλλιέργεια, δημιουργική φαντασία, σέβας του ιερού. Να οργανωθεί με σοβαρότητα και ευφυΐα η πολιτική επιδίωξη αυτού του στόχου.

Να θεωρήσουμε ευκαιρία τη δεδομένη σήμερα καταστροφή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή