ΑΠΟΨΕΙΣ

Ιππότες ζουν και ανάμεσά μας

Αν ο «Σκοτεινός Ιππότης» ήταν η σπίθα που πυροδότησε την παράνοια του Τζέιμς Χολμς μένει να αποδειχθεί. Ο 24χρονος, πάντως, διδακτορικός φοιτητής Νευροεπιστημών που θέρισε 12 ανθρώπους και τραυμάτισε 58 στο σινεμά του προαστίου Ορόρα, στο Ντένβερ του Κολοράντο, στη μεταμεσονύκτια πρεμιέρα της ταινίας «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή», την περασμένη Παρασκευή, παραδόθηκε στους αστυνομικούς με βαμμένα κόκκινα μαλλιά όπως το πρότυπό του, ο Τζόκερ (ο εντυπωσιακά κακός στον Μπάτμαν). Χθες καταγράφηκαν άλλα τρία περιστατικά σε διαφορετικά σημεία των ΗΠΑ. Τρία άτομα κατηγορήθηκαν για απειλές και διατάραξη της δημόσιας τάξης, με αφορμή την ταινία.

Το μακελειό σε μια επιβαρυμένη από παρόμοια περιστατικά περιοχή, όπως το Κολοράντο, λόγω και της εκτεταμένης οπλοκατοχής, αποσταθεροποίησε κι άλλους που ακολουθούσαν ανεξέλεγκτες διαδρομές του νου. Κατά καιρούς όλο και κάποιος δολοφόνος εμφανίζεται επηρεασμένος από κόμιξ, κινηματογραφικούς ήρωες, εικόνες του Διαδικτύου, ταυτίζεται με το χειρότερο και πιο ακραίο και επιτίθεται στην κοινωνία σκορπίζοντας τον θάνατο και τον τρόμο.

Ως εδώ δεν υπάρχει κάτι νεότερο να καταγραφεί εκτός από την όλο και μεγαλύτερη απαξίωση της ανθρώπινης ζωής. Η πιο οδυνηρή εικονική πραγματικότητα βιώνεται πλέον ως καθημερινότητα. Κάθε εποχή έχει να επιδείξει ταινίες που συνδέθηκαν με γεγονότα, κάποτε και αιματηρά, άνοιξαν συζητήσεις, προκάλεσαν αντιδράσεις. Αλλά τίποτα περισσότερο.

Το πρόσφατο περιστατικό στο Κολοράντο έχει διπλή ανάγνωση. Η πρώτη αφορά το κοινό της αίθουσας: η κοινωνική του χαρτογράφηση, όπως επιχειρήθηκε σε αμερικανικό ιντερνετικό περιοδικό, δίνει τα εξής στοιχεία: τρία από τα δώδεκα θύματα πέθαναν στην προσπάθειά τους να προστατεύσουν τη γυναίκα που συνόδευαν, η μεταμεσονύκτια προβολή είχε πολλά βρέφη και νήπια (οι μητέρες δεν είχαν πού να τα αφήσουν), αρκετούς άνεργους και μοναχικούς. Η δεύτερη ανάγνωση στρέφεται στην οθόνη: ο κακός της ταινίας κυκλοφορεί με μάσκα στο πρόσωπο και σκοτώνει αδιακρίτως σε έναν κόσμο ζοφερό και χωρίς ελπίδα.

Η οικονομική κρίση μπορεί να αναπροσδιορίζει ρόλους και αξίες, να δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για να εκδηλώνονται κάθε είδους παθήσεις, να οξύνονται καταθλίψεις και κρίσεις ταυτότητας, να πυκνώνουν οι ασθένειες και οι ασθενείς. Παράλληλα, η άνεση οπλοκατοχής και οπλοχρησίας (τελευταία και στην Ελλάδα) προσφέρει εύφορες συνθήκες για το επόμενο μακελειό.

Ποια είναι η αντίσταση και η διαχωριστική γραμμή; Οι τρεις θεατές που σκοτώθηκαν στην ενστικτώδη κίνηση να προστατεύσουν τον άνθρωπό τους. Η αυτοθυσία, η αλληλεγγύη, η συμπαράσταση στον άλλο είναι τα συστατικά του σύγχρονου ήρωα. Του «εντυπωσιακά» καλού. Του διπλανού μας, εκείνου που ζει ανάμεσά μας.