Ο καπιταλισμός των νέων ποπ ειδώλων

Ο καπιταλισμός των νέων ποπ ειδώλων

3' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ανεβάζει ακαταπαύστως τα selfie της στον καθρέφτη ποζάροντας διαρκώς. Εκατομμύρια οι followers τα καταναλώνουν σαν φρέσκα κουλουράκια και δεν χορταίνουν. Πρωταγωνίστρια ενός μοναδικού προσωπικού story στην ιστορία της ποπ κουλτούρας η Κιμ Καρντάσιαν θεωρείται φαινόμενο, με τα εκατομμύρια των φαν και την ικανότητά της να συντηρείται στη δημοσιότητα χωρίς να κάνει τίποτε άλλο από το να υποδύεται τον εαυτό της. Ενα pop idol, το οποίο αναδείχθηκε από την τηλεόραση των ριάλιτι και εδραιώθηκε αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες του φεϊσμπουκικού και τουϊτερικού σύμπαντος με τέτοια μάλιστα τέχνη ώστε να θεωρείται –εμπορικά τουλάχιστον– το ιερό τοτέμ τους. Με άλλα λόγια, ο μαραθώνιος των selfie του φετινού καλοκαιριού που κόσμησε τα σόσιαλ μίντια με απίθανες φατσούλες σε κλίμα διακοπών ήταν και ένας φόρος τιμής στο απόλυτο είδωλο της κουλτούρας του είδους, την Κιμ Καρντάσιαν.

Η μορφή της πλαστικοποιημένη και μοναδικό της ταλέντο να μπορεί να παραμένει στη δημοσιότητα. Εχει όμως καταφέρει να διαμορφώσει ολόκληρη αγορά. Είδος μοναδικό καθώς έχει επιβάλει την εικόνα της, την διατηρεί μάλιστα αναλλοίωτη προβάλλοντας το life style χάρη στο οποίο επιτυγχάνει κάτι τέτοιο. Τόσο δε ατσαλάκωτη και ίδια, που θαρρείς και δεν έχει ζωή –και πιθανόν δεν έχει– παρά μόνο στις ειδικές συνθήκες του παράδοξου ριάλιτι στο οποίο πρωταγωνιστεί μαζί με την οικογένειά της. Ενα σόου το οποίο ξεκίνησε να προβάλλεται το 2007 και συνεχίζεται κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον των φαν ανά τον κόσμο, με τη ζωή της Κιμ και της οικογένειάς της να εκτίθεται σε κάθε λεπτομέρεια.

Κάπως έτσι έφτασε η ιστορία της Κιμ Καρντάσιαν να αποτελεί φαινόμενο και μοντέλο των ακροτήτων του καπιταλισμού, όπου ο ίδιος ο παραγωγός είναι και το προϊόν, με μια εξωφρενικά ανόητη και κενή ουσίας, αλλά σκανδαλωδώς δημοφιλή και ως εκ τούτου εξαιρετικά ευφυή διαδικασία πώλησης της «προσωπικής εικόνας».

Οπως κι αν έχει, κατάφερε να θεωρείται ποπ είδωλο υποδηλώνοντας έτσι και το επίπεδο της κουλτούρας της εποχής μας. Αλλωστε, μπορεί μόνον στα αμερικανικά πανεπιστήμια να διατηρείται η μνήμη, ότι από τα πρώτα ποπ είδωλα των Ευρωπαίων εποίκων της αμερικανικής ηπείρου ήταν ο Ντίκενς, του οποίου τα βιβλία γίνονταν ανάρπαστα και ο ίδιος αποθεώθηκε σαν ροκ σταρ όταν επισκέφθηκε την Αμερική, αλλά τηρουμένων των αναλογιών τα ίδια ήθη λατρείας διατηρήθηκαν στο πέρασμα των αιώνων, για να πάρει σήμερα θέση στο «πάνθεον» και η Κιμ Καρντάσιαν. Απλώς μιλάμε για νέες αγορές.

Στα αμερικανικά μίντια το «φαινόμενο Καρντάσιαν» αναλύεται σαν εκείνο, το οποίο έχει καταλάβει μέρος του χώρου που άφησαν μορφές της ποπ κουλτούρας σαν τον Μάικλ Τζάκσον και τη Μαντόνα. Και για όσους μοιάζει ανίερη η σύγκριση με ιερά τέρατα της μουσικής βιομηχανίας, οι «ιδιότητες» της Κιμ Καρντάσιαν έχουν αναδειχθεί με τη σειρά τους τα απαραίτητα υλικά για τη σύγχρονη βιομηχανία της διασκέδασης. Η ίδια δηλώνει «μπιζνεσγούμαν», σχεδιάστρια μόδας, ηθοποιός, κοσμική κ.λπ. Αλλά η υποτιθέμενη πολυπραγμοσύνη αποδεικνύει ακριβώς ότι πρόκειται για «κατασκευή» περσόνας. Αλλωστε πουλάει συμβολισμούς και όχι προϊόντα.

Φαινόμενο των καιρών της κενότητας και της αφασίας, της τηλεοπτικής ευκολίας, ιδανικό μοντέλο επικοινωνιακού αμοραλισμού, όπου το περιτύλιγμα συμπυκνώνει όλες τις φαντασιώσεις, τις οποίες καλλιέργησε επί μακρόν η μαζική κουλτούρα και οι οποίες αφορούν την εμφάνιση και το life style, χωρίς κανένα ανθρώπινο χαρακτηριστικό να αποκαλύπτει το παραμικρό ψυχικό και πνευματικό βάθος. Είναι η ζωή χωρίς εμπόδια, η πολυτέλεια χωρίς κόστος, η «ομορφιά» της πλαστικής βλεφαρίδας και του λιπ-γκλος αναλλοίωτα ακόμη και στον ύπνο, σαν φυσικά χαρακτηριστικά ενός ατσαλάκωτου προσώπου με μάγουλα θαύμα της προσθετικής και στήθος αντιστοίχως.

Μπορεί για τον Μάικλ Τζάκσον η σχεδόν φρανκενσταϊνική μεταμόρφωση των χαρακτηριστικών του να αποτελούσε σύμπτωμα του ταραγμένου ψυχισμού του. Αποτέλεσμα ως φαίνεται των εσωτερικών συγκρούσεων και των βιωμάτων μιας ευάλωτης προσωπικότητας σε διαρκή αναμέτρηση με τη χολιγουντιανή βιομηχανία εμφάνισης, της οποίας η βίαιη καθιέρωση ξεκινούσε στην εποχή της δικής του ανόδου.

Οσο για τη Μαντόνα, διέθετε την ευφυΐα να μετατρέψει τον εαυτό της σε πρωτοποριακό μοντέλο συνδυασμού εμφάνισης και τραγουδιστικού σουξέ. Μια βιομηχανία η ίδια παραγωγής στυλ, του μυώδους, ανδροειδούς θηλυκού με ψηλοτάκουνα και επιθετικά σέξι εσώρουχα. Εγινε μούσα των απανταχού μόδιστρων, μακιγιέζων και λοιπών επαγγελματιών του γυναικείου ρεκτιφιέ. Κατόπιν αυτών η εικόνα της αποτελεί από μόνη της ολόκληρη αφήγηση για την εποχή της έξαρσης των φαινομένων του καπιταλισμού με επίκεντρο τη μιντιακή βιομηχανία. Ουδείς μπορεί να της αμφισβητήσει όμως και ταλέντο στην αξιοποίηση των φωνητικών και χορευτικών της προσόντων.

Δίπλα τους η Καρντάσιαν μοιάζει με επαρχιώτισσα κουμπάρα ντυμένη μονίμως για γλέντι γάμου. Κι όμως, είναι η πιο φωτογραφημένη στο κόκκινο χαλί των Οσκαρ. Εχει επιβάλει την εποχή της και την έχει κατακλύσει με τα selfie της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή