ΑΠΟΨΕΙΣ

Εκθεση «Σπύρος Βασιλείου, ο Ποιητής της Καθημερινότητας», εγκαίνια σήμερα, ώρα 20.00

ekthesi-spyros-vasileioy-o-poiitis-tis-kathimerinotitas-egkainia-simera-ora-20-00-2057110

Θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί «Φάτνη αγάπης» για τη νεοελληνική τέχνη η έμπνευση της διεύθυνσης του ξενοδοχείου Radisson Blu Park να επιλέξει τον εξαίρετο υμνητή του ελληνικού αστικού τοπίου Σπύρο Βασιλείου για τη συνέχεια αφιερώματος στο θέμα «Πολιτισμός – Τουρισμός». Σήμερα εγκαινιάζεται η έκθεση, ώρα 20.00, από την υπουργό Τουρισμού, κ. Ολγα Κεφαλογιάννη, τιμώντας μ’ αυτόν τον τρόπο έναν κορυφαίο εκπρόσωπο της γενιάς του ’30. Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 31 Ιανουαρίου 2015, καλύπτοντας όλη την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων – νέου Ετους, γίνεται σε συνεργασία με την ιστορικό τέχνης Ελένη Αθανασίου, στο γενικό πλαίσιο του αφιερώματος «Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη», όπου κατά καιρούς παρουσιάζεται το έργο καταξιωμένων Ελλήνων καλλιτεχνών για το ελληνικό κοινό, αλλά και για τους ξένους επισκέπτες μας. Τα έργα της έκθεσης προέρχονται από το Μουσείο Βασιλείου, καθώς και από ιδιωτικές συλλογές και θα εκτίθενται συνεχώς στον χώρο της έκθεσης του Radisson Blu Park Hotel, Λεωφόρος Αλεξάνδρας 10, Αθήνα.

Στην έκθεση κυριαρχούν η θέα της Αθήνας και του Υμηττού, ο κόσμος στο Ζάππειο, ο χαμηλός ορίζοντας της Ερέτριας, όπου το εξοχικό σπίτι του Σπύρου και της Κικής Βασιλείου, όπου μεγάλωσαν κόρες και εγγόνια μιας αγαπημένης ελληνικής οικογένειας πολυζωγραφισμένης από τον Βασιλείου. Ξεχωρίζουν ακόμη τα καΐκια, οι μεταμορφώσεις της θάλασσας, η Θεσσαλονίκη και τα «τραπεζάκια έξω» στην παραλία, αντικείμενα που στολίζουν το εσωτερικό των σπιτιών και, φυσικά, η Ακρόπολη, ο Παρθενώνας από την οδό Γουέμπερ, όπου το σπίτι και ατελιέ του, με τις στριφτές σιδερένιες σκάλες, που λες κι ανεβαίνουν στον ουρανό! Ενδιαφέρουσα η παρατήρηση της ιστορικού τέχνης κ. Ελένης Αθανασίου για τον Σπύρο Βασιλείου, ο οποίος, επηρεασμένος από τους ζωγράφους των Κάτω Χωρών (17ος αιώνας), κάνει ζωγραφικό θέμα την καθημερινότητα του αστικού χώρου, στιγμιότυπα στο σπίτι και στον δρόμο, αλλά και στο παραδοσιακό γλέντι, χαρακτηριστικά της ολλανδικής ζωγραφικής του μπαρόκ. «Ο Βασιλείου έκανε για τη νεοελληνική τέχνη ό,τι έκαναν οι Ολλανδοί ζωγράφοι του μπαρόκ για τη βορειοευρωπαϊκή», παρατηρεί. Ομως το συναίσθημα –παρεμβαίνει η στήλη– είναι πολύ πιο δυνατό στην απλότητα των θεμάτων του που αφορούν την ελληνική καθημερινή πραγματικότητα, τοπία εξοχής και τη χρωματική ραψωδία του ηλιοβασιλέματος στον Κορινθιακό.

Λουσμένα στο χρωματικό φως τα τοπία του εδραιώνουν τον Σπύρο Βασιλείου ως έναν από τους μεγαλύτερους κολορίστες στη ζωγραφική των τελευταίων ετών. Ποιητής των χρωμάτων και των σχημάτων, με έντονες μετα-ιμπρεσιονιστικές τάσεις, ο Σπύρος Βασιλείου έκανε pop art πριν από την pop art και στη δεκαετία του ’60, πριν ακμάσει ο σουρεαλισμός, χρησιμοποιεί στη ζωγραφική του μια πιο συνοπτική λακωνική και εκφραστική γλώσσα, η εξιδανίκευση του αστικού τοπίου μέσα στην καθημερινότητά του δίνει χαρακτήρα μνημειώδη όσο και ποιητικό, και το διατηρεί, παρά τη βαθμιαία εξαφάνισή του, στη μνήμη μας ως σημείο αναφοράς της πρωτεύουσας που έχει στέμμα της τον Παρθενώνα. Χορηγός Atelier Spyros Vasileiou, χορηγός επικοινωνίας «Η Καθημερινή».

«Ημερίδα για τα Μουσεία» την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου στο Μπενάκη της Πειραιώς

«Εστίν Δίκης οφθαλμός ός τα πάνθ’ ορά», η προειδοποιητική ρήση ταιριάζει στο ερευνητικό «Μάτι» που είναι το σήμα για την «Ημερίδα για τα Μουσεία» με τίτλο «Το Μέλλον είναι εδώ» και στοχεύει στην εξέλιξη της στρατηγικής του προγραμματισμού και της επικοινωνίας Μουσείων και Πολιτιστικών Οργανισμών. Αύριο, 4 Δεκεμβρίου, το Μουσείο Μπενάκη, η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα και το Βρετανικό Συμβούλιο διοργανώνουν συνέδριο ακριβώς γι’ αυτόν τον σκοπό. Πρόκειται για το τέταρτο, σε συνέχεια, συνέδριο που πραγματοποιείται πάνω σε θέματα μουσειακών πρακτικών. Απευθύνεται σε επιμελητές, διοικητικά στελέχη και καλλιτέχνες που ενδιαφέρονται να ενημερωθούν σχετικά με τις αλλαγές και καινοτομίες στη χάραξη στρατηγικής πολιτιστικών οργανισμών στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στον τρόπο με τον οποίο οι πολιτιστικοί οργανισμοί ανανεώνονται για να ανταποκριθούν σε ένα νέο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον και στο πώς χρησιμοποιούν το Design και τις νέες τεχνολογίες στον σχεδιασμό προγραμμάτων και στην επικοινωνία με διαφορετικές κοινότητες.

Ομιλητές

• Η Cynthia Round, αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ και Εξωτερικών Σχέσεων του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης. Θα μιλήσει για τον σχεδιασμό της νέας παγκόσμιας εταιρικής ταυτότητας του μουσείου και τη στρατηγική προγραμματισμού και επικοινωνίας. Υπήρξε διευθύντρια μάρκετινγκ στον μεγαλύτερο μη κερδοσκοπικό οργανισμό παγκοσμίως, το United Way Worldwide, που προσελκύει δωρεές ύψους 5 δισ. δολαρίων τον χρόνο σε 40 χώρες, ενώ είναι επισκέπτρια – ομιλήτρια για θέματα εταιρικής ταυτότητος και μάρκετινγκ μέσω κοινωνικών δικτύων στα πανεπιστήμια Yale, Columbia, Georgetown και New York University.

• Η Susan Sellers, επικεφαλής του Τμήματος Σχεδιασμού του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, θα παρουσιάσει τους τρόπους με τους οποίους το Design επαναπροσδιορίζει την ταυτότητα του μουσείου, τον σχεδιασμό των εκθέσεων και την εμπειρία των επισκεπτών – φυσικών προσώπων και διαδικτυακών. Εχει μακρά προϋπηρεσία στον χώρο του Design, τόσο στη δημιουργία έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού όσο και στον σχεδιασμό εκθέσεων και στη διαμόρφωση δημοσίων χώρων. Εχει συνεργαστεί με το Μουσείο Guggenheim, το Brooklyn Museum, την Αμερικανική Ακαδημία της Ρώμης, το Μουσείο Τέχνης του Harvard και με εταιρείες όπως η Prada, η Nike και το μουσικό κανάλι MTV. Εχει επίσης διδάξει Design σε πολλά ιδρύματα, όπως το Columbia Graduate School of Architecture, Planning and Preservation και το Harvard Graduate School of Design.

• Last but not least, είναι ο Sam Thorne, καλλιτεχνικός διευθυντής του μουσείου Tate St Ives. Θα μιλήσει για την εξέλιξη της στρατηγικής του μουσείου και την προσπάθεια προσέλκυσης νέων κοινών και υποστηρικτών. Εχει ιδρύσει ένα ανεξάρτητο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για καλλιτέχνες στο ανατολικό Λονδίνο. Εχει μακρά εμπειρία στη διοργάνωση διεθνών συνεδρίων και μουσικών εκδηλώσεων, όπως η σειρά συνεδρίων Frieze Talks στη Νέα Υόρκη το 2013, καθώς και διαλέξεων στην Tate Modern και στην γκαλερί Serpentine. Είναι επισκέπτης ομιλητής στο Royal College of Art του Λονδίνου.

Αυτές οι προσωπικότητες που, ανάλογα με τις ικανότητές τους, προσγειώνουν ή απογειώνουν την κίνηση στα μουσεία και στους πολιτιστικούς οργανισμούς, λόγω της ειδικευμένης μόρφωσής τους και της πείρας τους από τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα, έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: ομνύουν στο Design, πιστεύουν στη στρατηγική προγραμματισμού και επικοινωνίας, αποτείνονται στο κοινό των μουσείων αλλά και του Διαδικτύου. Τα δύσκολα οικονομικά των χωρών όπου βρίσκονται τα μουσεία είναι οι Συμπληγάδες Πέτρες που πρέπει να περάσουν ομοίως οι άνθρωποι των μουσείων και το κοινό. Στη συζήτηση θα πάρουν μέρος και στελέχη ελληνικών μουσείων και πολιτιστικών ιδρυμάτων. Η ημερίδα θα γίνει από τις 10 το πρωί έως τις 4.30 το απόγευμα στο Μουσείο Μπενάκη – κτίριο οδού Πειραιώς, με ελεύθερη είσοδο. Ευτυχώς –ας επιτραπεί στη στήλη να παρατηρήσει– που δεν έγινε στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως. Μια ματιά να έριχναν απέναντι, θα καταλάβαιναν ότι το Design έχει βαθιές ρίζες στην Ιστορία και φέρνει αποτέλεσμα όταν είναι σε επαφή με το συναίσθημα. Αυτό που κάνει τους ξένους επισκέπτες της Ακρόπολης με αναπηρία να έρχονται με το αναπηρικό καροτσάκι για να ανέβουν στον Παρθενώνα (υπάρχει τώρα ανελκυστήρας). «Εδώ αποκτώ φτερά», όπως είπε ένας υπερήλικας που είχε πραγματοποιήσει το όνειρό του.

ΥΓ. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία σε ελληνικά και αγγλικά. Οι εγγραφές ξεκινούν στις 9 π.μ.

ΤΗΛΕΦΟΣ