49 χρόνια πρίν… 20.ΙΙΙ.1966

1' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΤΑ ΘΕΜΕΛΗ:  (Από συνέντευξη του ποιητή Γιώργου Θέμελη στον Στέλιο Ι. Αρτεμάκη με αφορμή την αναγγελία παρουσίασης του θεατρικού του έργου «Ταξίδι» από το ΚΘΒΕ.) «Ο τίτλος “Ταξίδι” βγαίνει από την κύρια γραμμή του έργου. Ο Καραγκιόζης, το κύριο πρόσωπο, κάνει ένα παράτολμο ταξίδι. Ξεκινάει “για την Αμέρικα”, όπως λέει κάπου ο ίδιος. Μα η μακρινή “Αμέρικα” είναι μια έξοδος από τον εαυτό του και η μετάβαση σ’ ένα άλλο πρόσωπο, σ’ ένα άλλο εγώ: στο πρόσωπο του Σιόρ-Διονύση, υπό την μορφή του οποίου, μεταμφιεσμένος, παρουσιάζεται ως ο άλλος εκείνος, για να ζητήση σε γάμο τη Βεζυροπούλα. Αυτό είναι όλο το κεντρικό γεγονός, ο πυρήνας της υποθέσεως, γύρω στον οποίο πλέκεται το έργο. Η αλλαγή προσώπου, η πλαστοπροσωπία, είναι, νομίζω, βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα του Καραγκιόζη σ’ όλες τις λαϊκές κωμωδίες. Πάντα παρουσιάζεται ως να μην έχη δικό του πάγιο πρόσωπο από κοινωνική άποψη. Είναι τύπος εξωκοινωνικός από τούτη τη μεριά. Δεν κάνει τίποτα, δεν είναι τίποτα. Για να σταθή και να ζήση μέσα στην Κοινωνία υποδύεται διάφορους ρόλους. Πότε γίνεται γιατρός “με το στανιό”, πότε φούρναρης, φάντασμα, αεροπόρος, και μαμή ακόμα! Μπαίνει πάντα σ’ ένα αλλότριο καλούπι. Ενώ μέσα του είναι έντονος και καθαρός αυτός καθ’ εαυτόν. Και στο “Ταξίδι” το ίδιο. […] Αυτή τη φορά [παίζει], όχι απλώς ένα ξένο ρόλο με το δικό του πρόσωπο -αλλά αλλάζοντας πρόσωπο, σβήνοντας το δικό του. […] Αλλά από ένα σημείο κ’ έπειτα, όταν έξαφνα παίρνει συνείδηση, ότι θάναι πια υποχρεωμένος εκ των πραγμάτων να μείνη για πάντα ο άλλος, ως Σιόρ-Διονύσης, θυσιάζοντας οριστικά τον εαυτό του, η σκευή εκείνη αρχίζει να του γίνεται αποπνιχτική. Ο εαυτός του καταδικάζεται εις θάνατον. Και τότε, αρχίζει μια άλλη κίνηση, αντίστροφη: “ταξίδι” επιστροφής πίσω στο γνήσιο εγώ του. […].»

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή