ΑΠΟΨΕΙΣ

Σπουδές με το ζύγι

Η δήλωση του γενικού γραμματέα Διά βίου Μάθησης στη χθεσινή «Κ», ότι «σε ένα μαζικό πανεπιστήμιο με σκληρό πρόγραμμα μαθημάτων και ωρών διδασκαλίας, όπως το ελληνικό, οι διδακτικές μονάδες αποτυπώνουν καλύτερα τον φόρτο εργασίας των φοιτητών», θα μπορούσε να κάνει και καριέρα ανεκδότου. Δεν πρόκειται, όμως, για λεπτή, έστω, ειρωνεία αλλά για πεποίθηση, με θεσμικό βάρος. Τώρα, αν η «πεποίθηση» αυτή προσαρμόζεται, ώστε να εξυπηρετεί και μια συγκεκριμένη συνθήκη, είναι άλλης τάξεως θέμα. Το ρεπορτάζ της «Κ» περιέγραφε πώς κλονίζεται το σύστημα αναγνώρισης των ελληνικών πτυχίων στην Ευρώπη μέσα από διαφορετική διαδικασία «ζυγίσματος» των μαθημάτων, την οποία προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Θα περιοριστούμε στη φράση του γενικού γραμματέα: «Σκληρό πρόγραμμα μαθημάτων και ωρών διδασκαλίας». Εδώ και αρκετά χρόνια, δύσκολα θα βρει κανείς ελληνική οικογένεια που δεν έχει εικόνα του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν τα ελληνικά πανεπιστήμια. Πρόσφατα, θείος ρώτησε την ανιψιά του, πρωτοετή φοιτήτρια σε τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, πόσες ώρες μαθημάτων έχει την εβδομάδα. Απάντησε 18 ώρες. Ο θείος γέλασε με νόημα, αντιτείνοντας τις 42 δικές του ώρες υποχρεωτικής παρακολούθησης, όταν ήταν φοιτητής σε ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο. Δεν έχει, όμως, σημασία. Γιατί, προφανώς, οι ελληνικές ώρες είναι πιο περιεκτικές, με εργασίες μία φορά την εβδομάδα, στενή συνεργασία με τους καθηγητές, απαιτητικό διάβασμα που βασίζεται σε συνθετική σκέψη και συνδυασμό γνώσεων για ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Πώς όχι; Ο πρωθυπουργός, χθες στη Βουλή, αντέδρασε για τη συστηματική απαξίωση του δημόσιου πανεπιστημίου. Από ποιους; Από τους εκπροσώπους της νεοφιλελεύθερης συγκυβέρνησης του 2011, που υπερψήφισαν τον τότε νόμο για την Παιδεία. Γι’ αυτό και η νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προωθεί μεταρρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, εμφανίζοντας αλλεργία, κυρίως, σε οτιδήποτε αφορά αξιολόγηση. Σωστά. Γιατί με την αξιολόγηση περιορίζεται, όσο να ’ναι, η αυθαιρεσία. Πώς να πεις ότι «οι διδακτικές μονάδες αποτυπώνουν καλύτερα τον φόρτο εργασίας των φοιτητών», χωρίς να προκαλέσεις κύματα; Γέλιου, τουλάχιστον.