ΑΠΟΨΕΙΣ

Οι Ανεξάρτητες Αρχές α λα Συριζα

Σε δύσβατα, δαιδαλώδη νομικά μονοπάτια και στις βραχώδεις περιοχές της σύγχρονης τεχνολογίας κινήθηκε αγύμναστος ο υπουργός Επικρατείας Νικόλαος Παππάς, καταθέτοντας βιαστικά το νομοσχέδιο «για την αδειοδότηση παροχών περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις».

Το πνεύμα του νομοσχεδίου αναδίδει άρωμα άλλης δεκαετίας. Θυμίζει την εποχή της αναλογικής τεχνολογίας. Αδειες διατίθενται ελευθέρως σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη σε όσους αποδεικνύουν ότι διαθέτουν την αναγκαία τεχνική και οικονομική υποδομή. Την αδειοδότηση και την εποπτεία των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών την έχει εκ του νόμου η αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη.

Ο υπουργός θα μπορούσε να παίξει άλλο ρόλο, πιο ουσιαστικό, και να διασφαλίζει τις λεγόμενες «δημόσιες αξίες», διαπαιδαγώγηση, υψηλή αισθητική στην ψυχαγωγία και αξιολόγηση της ενημέρωσης. Η θέση του διαπραγματευτή δεν ταιριάζει σε σύγχρονο υπουργό.

Η αυθαίρετη και κατά πολλούς αντισυνταγματική κατάργηση του άρθρου 110 §12 του Ν. 4055/2012 με την § 10 του άρθρου 55 του Ν. 4339/2015 προκάλεσε αιφνιδιασμό και παράλογη αναστάτωση σε όλες τις Ανεξάρτητες Δικαστικές Αρχές. Οπως εξάλλου επικυρώνει το ΝΣΚ με τη γνωμοδότησή του, σύμφωνα με τον Ν. 3051/2002 (άρθρο 3), η θητεία των μελών του ΕΣΡ ορίστηκε σε τέσσερα (4) έτη, προβλέφθηκαν δύο θητείες (διαδοχικές ή μη) ως ανώτατο όριο θητείας τούς οκτώ (8) έτη και παράταση της ληξάσης θητείας των παλαιών μελών μέχρι τον προσδιορισμό των νέων.

Ολα τα μέλη των Ανεξάρτητων Αρχών που είχε λήξει η αρχική τους θητεία αυτοδικαίως έχουν παυθεί, βάσει του νέου νόμου, έως ότου η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής διορίσει τα νέα μέλη. Συνεπώς το ΕΣΡ στην πιο κρίσιμη ώρα για τον υπουργό ακινητοποιείται.

Η απορία διογκώνεται και μένει αναπάντητη, γιατί ο υπουργός δεν φρόντισε να καλύψει τις υπάρχουσες εδώ και καιρό κενές θέσεις, αλλά προχώρησε στην αντικατάσταση και των νομίμως λειτουργούντων μελών του ΕΣΡ. Θέμα μη νόμιμης συγκρότησης του Δ.Σ. του ΕΣΡ δεν υπήρξε, το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο της Βουλής με απόφασή του (17-08-2015) είχε ξεκαθαρίσει το θέμα, καθώς και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την υπ’ αριθμ. 199/2015 γνωμοδότησή του. Αδυνατώ να συλλάβω σε τι απέβλεπε ο παροπλισμός του ΕΣΡ, που εφεξής θα συνεδριάζει μόνο για τις διαχειριστικές ανάγκες και τα κατεπείγοντα περιστατικά των Αρχών, έως ότου φανούν στον ορίζοντα τα νέα μέλη. Τα μέλη του ΕΣΡ όπως και όλων των Ανεξάρτητων Αρχών είναι ανώτατοι κρατικοί λειτουργοί και απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας, και κατά τη διάρκεια της θητείας τους, όποια και αν είναι αυτή, δεν μπορούν να απομακρυνθούν από τη θέση τους με απόφαση κανενός κρατικού φορέα, ούτε και αυτού που το υπέδειξε, γράφει ο καθηγητής Γ. Καράκωστας («Το Δίκαιο των ΜΜΕ», σελίς 66).

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με γνωμοδότησή της (5/2015) τονίζει πως η θητεία των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι τον διορισμό νέων (αρθρ. 61 ν. 4055/12).

Απλά ο χρόνος παράτασης της θητείας δεν μπορεί να υπερβεί σε κάθε περίπτωση τους έξι μήνες.

Ανευ λόγου οδηγήθηκε ο υπουργός Επικρατείας σε άστοχα πράγματα, παιδαριώδη και άκρως κινδυνώδη, ως θα έλεγε ο Καβάφης. Δεν αξιολόγησε πως ο διορισμός ενός μέλους του ΕΣΡ απαιτεί τα 4/5 της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, ήτοι 19 ψήφους από τους 24 συνολικά.

Το παρελθόν έχει αποδείξει την αδυναμία των κομμάτων να συνεργασθούν και να βρουν δρόμους συναινετικούς στην επιλογή προσώπων.

Ο υπουργός ακινητοποίησε τον βασικό εξειδικευμένο συνεργάτη που θα μπορούσε να τον περπατήσει με ασφάλεια στην ψηφιακή τεχνολογία. Δυστυχώς πρυτάνευσε προχειροφανατισμός, ασυλλόγιστη βιασύνη και επίδειξη ισχύος. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους μπορεί να έδωσε πράσινο φως στον υπουργό για τη συνταγματικότητα ή μη της επίμαχης διάταξης του άρθρου 55, αλλά το πρόβλημα θα λυθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Το Νομοσχέδιο δεν έλυσε τα προβλήματα ούτε στάθμισε το σημερινό ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, τις δυνατότητες και τις ανάγκες του, σκόρπισε αντιθέτως ανησυχία σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Η ACT (Ενωση Τηλεοπτικών Δικτύων), που εκπροσωπεί σταθμούς σε 37 ευρωπαϊκές χώρες, ζήτησε πληροφορίες και εξηγήσεις για το νέο νομικό καθεστώς, καθώς και η Κομισιόν που απέστειλε επιστολή στην κυβέρνηση ζητώντας πληροφορίες για το θέμα της κρατικής τηλεόρασης ΕΡΤ – Net.

Oλοι συμφωνούν ν’ αλλάξουν τα πράγματα επί τα βελτίω, η στασιμότητα όμως αποτελεί νέκρωση και οπισθοδρόμηση.

Ο κλειστός αριθμός των αδειών και η μονοκρατορία του υπουργού τοποθετούν τον νόμο σ’ ένα συντηρητικό, αναχρονιστικό και αναποτελεσματικό πλαίσιο. «Ως τώρα είχαμε», γραφεί ο Μακρυγιάννης, «Βλαχική, Κεφαλλονίτικη, Φαναργιώτικη δικαιοσύνη, ας έρθει τώρα και η Αρβανιτική, να κυβερνήται των νέων Ελλήνων». Είδαμε πολλά, ας δούμε και τις Ανεξάρτητες Αρχές α λα Συριζα! Εκτός αν δρομολογηθεί κάτι ανέλπιστο.

* Ο κ. Γ. Στεφανάκης είναι δικηγόρος-μέλος του ΕΣΡ