Η «βία» έγινε viral

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας πραγματοποιεί σημαντικό έργο τα τελευταία χρόνια, ως επί τω πλείστον αθόρυβα. Ηταν, λοιπόν, αξιοσημείωτη η πρόσφατη δημόσια τοποθέτησή του, με την οποία ζήτησε την απόσυρση διαφήμισης γνωστής αλυσίδας εμπορικών καταστημάτων, το περιεχόμενο της οποίας, και συγκεκριμένα η φράση «χτύπα σαν άνδρας», στο τέλος της, παροτρύνει στην άσκηση βίας κατά των γυναικών. «Η εν λόγω διαφήμιση ενισχύει και προκαλεί την αναπαραγωγή έμφυλων στερεοτύπων και προκαταλήψεων, καθώς και την εκδήλωση σεξιστικών συμπεριφορών. Με αυτόν τον τρόπο θίγεται η αξιοπρέπεια των γυναικών και διαιωνίζονται οι έμφυλες ανισότητες», καταλήγει η ανακοίνωση.

Ομολογώ ότι σάστισα όταν διάβασα το πρώτο σχόλιο που συσχέτιζε τη διαφήμιση με την ενδοοικογενειακή βία. Επέστρεψα αμέσως στο βίντεο για να δω αυτό που προφανώς μού διέφυγε την πρώτη φορά. Πάλι τίποτα. Η ατάκα, αν μη τι άλλο, μου φάνηκε συνεπής με το προφίλ μιας γυναίκας που όσο η νύχτα προχωρά τον συλλογίζεται, θέλει να ’ρθει να τον αρπάξει από την άλλη και, γενικά, δίνει πόνο. Ατάκα Αντζελας.

Ομως, όπως είναι ασφαλές να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να ήταν πρόθεση του διαφημιστή ή του επιχειρηματία να «διαιωνίσουν τις έμφυλες ανισότητες», είναι επίσης λογικό να υποθέσουμε ότι ο επίσημος φορέας για την ισότητα των φύλων ξέρει κάτι παραπάνω στον τομέα της ανίχνευσης σεξιστικών στερεοτύπων. (Οι υπόλοιποι μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ εάν βρεθήκαμε να συζητάμε για το θέμα επειδή μας ενόχλησε πραγματικά ή επειδή κάποιος μας είπε ότι πρέπει να μας ενοχλήσει.)

Σε κάθε περίπτωση, για την εταιρεία ισχύει το ρητό ότι δεν υπάρχει κακή δημοσιότητα: το βίντεο έγινε viral, οι online αναφορές έφτασαν τις 15.000 μέσα σε λίγες ώρες, έναντι 3.100 το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι («Monitor»). Ισχύει όμως ο ίδιος κανόνας για το ΚΕΘΙ και τη μάχη για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών;

Η ενδοοικογενειακή βία είναι έγκλημα και τιμωρείται, βάσει του νόμου (3500/2006), με ποινές φυλάκισης. Ωστόσο οι γυναίκες ακόμα και σήμερα διστάζουν να καταγγείλουν την κακοποίησή τους. Σύμφωνα με το τελευταίο Ευρωβαρόμετρο, το 34% των Ελλήνων γνωρίζει στον περίγυρό του κάποια γυναίκα που έχει πέσει θύμα ενδοοικογενειακής βίας, ποσοστό που έχει διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια και είναι σήμερα το τρίτο υψηλότερο στην Ευρώπη. Μονάχα η τηλεφωνική γραμμή «SOS 15900» έχει δεχθεί περισσότερες από 20.000 κλήσεις σε 4 χρόνια. Στην Ε.Ε. κάθε χρόνο 3.500 γυναίκες πεθαίνουν λόγω ενδοοικογενειακής βίας, ενώ, σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά, μία στις τρεις γυναίκες θα πέσει κάποια στιγμή στη ζωή της θύμα σωματικής ή σεξουαλικής βίας.

Υπάρχουν χίλιοι λόγοι και άλλες τόσες αφορμές να διατηρήσουμε τη συζήτηση ζωηρή. Δεν βλέπω κανέναν λόγο να τη φθηναίνουμε ασχολούμενοι με πταίσματα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή