ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο επικοινωνιακός φερετζές

Ολα τα ’χε η Μαριωρή, ο επικοινωνιακός φερετζές τής έλειπε. Ετσι η Ελλάδα απέκτησε και Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής (ΣΕΕΠ), στην πρώτη συνεδρίαση του οποίου ο κ. Αλέξης Τσίπρας δήλωσε ότι «η στρατηγική διαχείριση της εικόνας της χώρας δεν αποτελεί επιλογή, αλλά αναγκαιότητα εθνικής σημασίας… Σε αυτή την ιστορική στιγμή έχουμε τη δυνατότητα να ξαναφτιάξουμε την εικόνα και τη φήμη της Ελλάδας και να προκαλέσουμε εκούσια ένα ντόμινο θετικών εξελίξεων». Να σημειώσουμε ότι όλα αυτά τα λέει ένας πρωθυπουργός που περιφέρεται στα διεθνή fora ντυμένος σαν Ιρανός δημόσιος υπάλληλος, ενώ οι υπουργοί του πήγαιναν σε κρίσιμες διεθνείς συναντήσεις με τα πουκάμισα έξω.

Να σημειώσουμε, βεβαίως, ότι ο κ. Τσίπρας έχει δίκιο όταν λέει ότι «η φήμη και η εικόνα μιας χώρας αποτελούν ένα άυλο κεφάλαιο που επηρεάζει άμεσα τον τουρισμό, τις επενδύσεις, τις εξαγωγές καθώς και κάθε άλλη πτυχή της οικονομικής και πολιτικής ζωής της ίδιας της χώρας και των κατοίκων της». Κρίμα που δεν τα αντελήφθη πριν από τα «γκόου μπακ, μίσις Μέρκελ» και τα «φρόζεν γουόρ». Η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό είναι κατεστραμμένη και όπως απέδειξε το πρόσφατο ντιμπέιτ στην Ισπανία, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι παράδειγμα προς αποφυγήν. Αλλά ποτέ δεν είναι αργά. Η εικόνα της χώρας μπορεί να βελτιωθεί αισθητά, όχι με ΣΕΕΠ και άλλα περίτεχνα αρκτικόλεξα, ούτε φυσικά με διπλασιασμό των δαπανών για την τουριστική προβολή· είναι απίστευτο ότι το πρώτο μέτρο κάθε πρωτοβουλίας που εξαγγέλλει η κυβέρνηση είναι η αύξηση των δαπανών. Η εικόνα της χώρας μπορεί να βελτιωθεί αν γίνει μια κανονική δυτική χώρα, έχοντας τα πολλά συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Αν γίνει μια χώρα η οποία τιμά την υπογραφή της, δεν κάνει δημοψηφίσματα σε μια βδομάδα με περίεργα ερωτήματα στα αγγλικά, οι υπουργοί δουλεύουν αντί να συχνάζουν στα τηλεπαραθύρια, πάνε στις διεθνείς συναντήσεις γνωρίζοντας αγγλικά και τα θέματα προς συζήτηση, δεν εκτοξεύουν αρλούμπες περί Αρμαγεδδώνων και εκβιασμών. Α, ναι… Πρέπει επίσης να ντύνονται σαν άνθρωποι που τιμούν τον συνομιλητή τους. Θα μας κοστίσει λιγότερο να αγοράσουμε γραβάτες στους υπουργούς από το να διπλασιάσουμε τα διαφημιστικά κονδύλια. Μπορεί στον κόσμο των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να μετράει μόνο ο εσωτερικός κόσμος, αλλά στις τηλεοράσεις του κόσμου ουδείς γνωρίζει πόσο έξω καρδιά είναι ο κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος. Αυτό που βλέπουν είναι έναν τσαλακωμένο υπουργό που επαιτεί λεφτά χωρίς να κάνει μεταρρυθμίσεις. Είναι δύσκολη δουλειά η ανόρθωση της εικόνας μιας χώρας και χρειάζεται προσοχή στις λεπτομέρειες. Οι βαρύγδουπες πρωτοβουλίες περί nation branding είναι κενό γράμμα προς εσωτερική κατανάλωση εάν δεν υπάρχουν ουσία και κάποιο σχέδιο ανόρθωσης της χώρας, πριν από τα συμβούλια ανόρθωσης της εικόνας της. Η επικοινωνία ενός έργου είναι επικουρική του έργου· δεν μπορείς να διαφημίσεις το τίποτε. Επομένως, έχει δίκιο ο κ. Τσίπρας όταν λέει ότι «έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε μπροστά μας και απαιτείται δέσμευση από όλους προκειμένου να έχουμε τα επιθυμητά για όλους μας αποτελέσματα». Ας σκουπίσει, λοιπόν, τα δάκρυα από τα μάτια των υπουργών του και ας τους βάλει να δουλέψουν. Ή, έστω, αν δεν μπορούν να κάνουν κάτι χρήσιμο πέρα από τις τηλεοπτικές σαπουνόπερες, να τους αντικαταστήσει.