ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ξαναπαίρνουν μπροστά οι μηχανές της ΣΙΔΕΝΟΡ

xanapairnoyn-mprosta-oi-michanes-tis-sidenor-2376519

Στις 30 Μαρτίου η ανακοίνωση αναστολής λειτουργίας των εργοστασίων της ΣΙΔΕΝΟΡ ήταν ένα ισχυρό και ταυτόχρονα δραματικό μήνυμα προς όσους πίστευαν πως οι επιπτώσεις της πανδημίας περιορίζονται στον τουρισμό ή στην εστίαση και πως η βιομηχανία συνεχίζει τον έτσι κι αλλιώς δύσκολο δρόμο στον οποίο πορεύεται τις τελευταίες δεκαετίες. Ο γενικός διευθυντής του ομίλου ΣΙΔΕΝΟΡ, Νίκος Μαρίου, σε συνέντευξή του στην «Κ», επιβεβαιώνει ότι από τις 4 Μαΐου οι μονάδες χάλυβα τίθενται και πάλι σε πλήρη λειτουργία, όπως είχε ανακοινωθεί. Σημειώνει ότι η βιομηχανία και η χαλυβουργία θα πρέπει να έχουν σημαντικό ρόλο στην επανεκκίνηση της οικονομίας, ειδικά τώρα που η πανδημία έδειξε πόσο ευάλωτοι σε εξωτερικά σοκ είναι άλλοι κλάδοι. Η ισόρροπη ανάπτυξη και οι συνέργειες μεταξύ των κλάδων είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για μια υγιή και εύρωστη οικονομία. Ωστόσο, υπογραμμίζει πως για να μπορεί να ανταγωνιστεί η ελληνική βιομηχανία τους διεθνείς ανταγωνιστές της, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα μείωσης του κόστους ενέργειας, του μεταφορικού και του μη μισθολογικού κόστους.

– Η επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας είναι πλέον το κεντρικό θέμα συζήτησης σε όλο τον κόσμο. Οι δικές σας μονάδες πότε θα επαναλειτουργήσουν και πώς;
– Από την 4η Μαΐου αίρεται το μέτρο της προσωρινής παύσης λειτουργίας των εργοστασίων της ΣΙΔΕΝΟΡ και της ΣΟΒΕΛ και της διαθεσιμότητας των εργαζομένων μας. Τα εργοστάσιά μας επαναλειτουργούν κανονικά με τα απολύτως απαραίτητα μέτρα προσαρμογής, τα οποία λαμβάνονται προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και να συνεχιστεί η πορεία της εταιρείας μας. Στην ουσία αρχίζει και πάλι η παραγωγή, γιατί οι δραστηριότητες πωλήσεων διανομής και παραλαβής πρώτων υλών και σκραπ δεν σταμάτησαν καθόλου.

– Ησαστε από τις πρώτες επιχειρήσεις που ανακοίνωσαν αναστολή λειτουργίας. Γιατί;
– Διακόψαμε την παραγωγική λειτουργία με στόχο στο διάστημα αυτό να μειωθούν τα αποθέματά μας και παράλληλα να βελτιωθεί η ζήτηση, ούτως ώστε να μη χρειαστεί να ξαναξεκινήσουμε με πολύ μειωμένη παραγωγή. Ο χάλυβας είναι πάρα πολύ ακριβό προϊόν για να το αποθηκεύσεις. Η παραγωγή πρέπει να συμβαδίζει με τη ζήτηση. Φτάσαμε λοιπόν σε αυτό το σημείο. Πάμε σε πλήρη επανεκκίνηση, ακριβώς με την άρση των μέτρων από την πλευρά της πολιτείας, με την παραγωγή στο 50%-80% της προ πανδημίας παραγωγής μας. Και θα την αυξάνουμε σταδιακά, όσο αυξάνεται η ζήτηση.

– Ποια είναι η εικόνα που έχετε από την πλευρά της ζήτησης;
– Η ζήτηση στον κλάδο μας έχει υποστεί μια πολύ σοβαρή μείωση της τάξης του 50% σε σχέση με την περίοδο πριν από την πανδημία, καθώς έχουν σταματήσει τα περισσότερα έργα. Και στις ξένες αγορές η εικόνα ήταν η ίδια. Στην Ιταλία είχαν σταματήσει όλα τα έργα κι είχαν κλείσει τα εργοτάξια. Στην Ισπανία μόλις την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησαν και πάλι σταδιακά.

– Και ποιες είναι οι εκτιμήσεις για τις προοπτικές;
– Προσβλέπουμε σε αύξηση της ζήτησης. Εχουμε μια κυβέρνηση που τα πήγε πολύ καλά στην αντιμετώπιση της πανδημίας, ενώ νωρίτερα είχαν ληφθεί μέτρα που οδήγησαν σε ανάπτυξη τις κατασκευές και την οικονομία. Αυτό μας δίνει την πεποίθηση ότι θα ληφθούν τα αναγκαία μέτρα και στη φάση της επανεκκίνησης. Περιμένουμε μέτρα τόνωσης της ιδιωτικής και δημόσιας κατασκευαστικής δραστηριότητας, ώστε με τη βοήθεια ενός πακέτου χρηματοδοτικής στήριξης από τις τράπεζες, που θα διατεθεί με δίκαιο και σωστά κατανεμημένο τρόπο, να περάσουν σε φάση υλοποίησης μεγάλα έργα που είναι ώριμα. Το Ελληνικό, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης, ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου, διάφορες μαρίνες πρέπει επιτέλους να ξεκινήσουν. Ελπίζω ότι, μετά και τη συνάντηση του πρωθυπουργού με τους κατασκευαστές, θα προχωρήσουν πολύ πιο γρήγορα. Η ταχεία επανεκκίνηση του κατασκευαστικού τομέα θα είναι σημαντική γιατί θα μπορέσει να απασχολήσει και σημαντικό αριθμό μη εξειδικευμένων εργαζομένων που απασχολούνταν στον τουρισμό.

– Τι θα κάνετε ως εταιρεία, εάν δεν προχωρήσουν όλα αυτά με τις ταχύτητες που πρέπει;
– Δεν δουλεύουμε στη βάση ενός τέτοιου σεναρίου. Αν όμως η ζήτηση παραμείνει στο 50% κι εμείς παράγουμε στο 100%, κάποια στιγμή προφανώς θα πρέπει να πάρουμε μέτρα μείωσης της παραγωγής. Αλλά δεν είναι το βασικό μας σενάριο και εργαζόμαστε ούτως ώστε να μη γίνει.

– Από την πλευρά της προσφοράς, τι μπορεί να γίνει; Τι μπορεί να γίνει για τους συντελεστές κόστους και ειδικότερα για το κόστος ενέργειας;
– Είμαστε μια εξαγωγική βιομηχανία, άρα, μιλώντας για κόστος, μιλάμε για διεθνώς ανταγωνιστικό κόστος. Σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, Ισπανούς, Γερμανούς, Ιταλούς, ξεκινούμε με ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε ό,τι αφορά το κόστος χρήματος και το κόστος μεταφοράς, στην τιμολόγηση των μεταφορικών υποδομών (λιμάνια, τρένα κλπ.), και στο μη μισθολογικό κόστος. Και σε όλα αυτά προστίθεται και το υψηλό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Υπάρχουν τα χρηματιστήρια ενέργειας και μπορεί ο οποιοσδήποτε να δει τις τιμές. Πληρώνουμε πολύ υψηλότερο κόστος ενέργειας από τους ανταγωνιστές μας. Αναγκαζόμαστε να κάνουμε υπερεπενδύσεις και πρωταθλητισμό σε όλα τα άλλα επίπεδα για να καλύψουμε το μειονέκτημα από τα προηγούμενα και να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Εχουμε από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια, αν όχι στον κόσμο, τουλάχιστον στην Ευρώπη.

– Με τη διακοψιμότητα τι γίνεται;
– Ο θεσμός της διακοψιμότητας είναι ένα σημαντικό μέτρο που πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Μας δίνει μια ελάφρυνση στην τιμή του ρεύματος. Αλλά από τις 6 Φεβρουαρίου που διεκόπη για τη ΣΙΔΕΝΟΡ και τις άλλες ενεργοβόρες βιομηχανίες της χώρας, σημαίνει κόστος 800.000 με 1 εκατ. ευρώ επιπλέον τον μήνα για τη ΣΙΔΕΝΟΡ και τη ΣΟΒΕΛ. Η κυβέρνηση κάνει κάθε προσπάθεια με την Ε.Ε., αλλά δυστυχώς δεν έχει λυθεί ακόμα το θέμα. Είναι αναγκαίο όμως τώρα να ληφθούν γρήγορα αποφάσεις.

– Εκτός από τη διακοψιμότητα, τι άλλο θα μπορούσε να γίνει για να μειωθεί το ενεργειακό κόστος;
– Στο θέμα της ενέργειας υπάρχουν ευκαιρίες οι οποίες δημιουργούνται και μέσα από τις ΑΠΕ και μέσα από το σταδιακό κλείσιμο λιγνιτικών μονάδων. Γίνονται συζητήσεις με τα εμπλεκόμενα μέρη και την Ε.Ε., που θα πρέπει να οδηγήσουν στη μείωση του ενεργειακού κόστους της ενεργοβόρου βιομηχανίας.

– Πολλές πτυχές του ενεργειακού κόστους, ωστόσο, προϋποθέτουν τη σύμφωνη γνώμη της Ε.Ε.
– Βεβαίως. Γι’ αυτό πρέπει ως χώρα να αξιοποιήσουμε τις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί. Η πανδημία και οι επιπτώσεις σε άλλους κλάδους της οικονομίας κατέδειξαν τη σημασία της βιομηχανίας και το έλλειμμα που δημιούργησε η μεταφορά παραγωγικών μονάδων από την Ευρώπη στην Κίνα και αλλού. Υπό τις νέες αυτές συνθήκες η Ε.Ε. βλέπει κι ακούει διαφορετικά τα πράγματα. Ξέρετε, σύμφωνα με διεθνείς και ελληνικές μελέτες, κάθε θέση εργασίας στη χαλυβουργία δημιουργεί έξι θέσεις απασχόλησης σε άλλους τομείς, στις μεταφορές, σε βιοτεχνίες κ.λπ. Ο σχεδιασμός για την ανάκαμψη της οικονομίας πρέπει να περιλαμβάνει και τη βιομηχανία χάλυβα.

Η αναδιάρθρωση του κλάδου επιταχύνεται

– Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ο κλάδος χρειάζεται αναδιάρθρωση για να αποφύγει την περαιτέρω συρρίκνωση.
– Κατ’ αρχάς, η εταιρεία μας άντεξε τη μείωση του ελληνικού ΑΕΠ κατά 25% και της ζήτησης κατά 85% τη δεκαετία που μας πέρασε. Αντέξαμε, κάναμε επενδύσεις, στραφήκαμε στις εξαγωγές και αυξήσαμε την παραγωγή και τα μερίδιά μας.

Αλλά είναι σημαντικό να έχουμε ανταγωνιστικούς συντελεστές κόστους. Θα ξεπεράσουμε κι αυτή τη δύσκολη συγκυρία, θα κάνουμε και άλλες επενδύσεις αν χρειαστεί, αρκεί να βελτιωθεί το πλαίσιο εντός του οποίου παράγουμε.

Τώρα, σε ό,τι αφορά το θέμα που θέσατε, πιστεύω ότι η συνολική παραγωγική δυναμικότητα παραμένει πολύ μεγάλη και μετά την έξοδο της Χαλυβουργικής και ο δρόμος είναι ανοιχτός για επιπλέον μεταβολές.

Η σημερινή συγκυρία κάνει πιο επιτακτική την ανάγκη για αυτές τις μεταβολές και η τάση είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

– Ολες οι προβλέψεις συντείνουν ότι φέτος η οικονομία θα γνωρίσει μεγάλη ύφεση. Πώς μπορεί να έρθει η ανάκαμψη;
– Αν κάνουμε τα σωστά πράγματα για την επανεκκίνηση της οικονομίας, όπως τα κάναμε στην αντιμετώπιση της πανδημίας, και αν δουλέψουμε γι’ αυτά από σήμερα, θα πάμε καλά.

Οι διαθέσιμοι πόροι θα είναι σίγουρα λιγότεροι από άλλων χωρών. Οπως όμως τα καταφέραμε με λιγότερες κλίνες εντατικής από άλλες χώρες να τις κάνουμε να περισσέψουν, έτσι θα πρέπει να δράσουμε και για την επανεκκίνηση.

Πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, ώστε να αναστηλωθεί η βιομηχανική παραγωγή που αποδείχθηκε πόσο απαραίτητη είναι για την εθνική οικονομία και για την Ευρώπη συνολικά, να τεθούν οι βάσεις για να γίνει ανταγωνιστική και παράλληλα να αποκατασταθούν οι εφοδιαστικές αλυσίδες.

Τέλος, θα πρέπει το τραπεζικό σύστημα να στηρίξει έγκαιρα και επαρκώς τις επιχειρήσεις, ώστε να νιώσει ασφαλής, σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση, ο ιδιωτικός τομέας για να συνεχίσει τα αναπτυξιακά του σχέδια και να προχωρήσουν απρόσκοπτα η οικοδομική δραστηριότητα και τα έργα.