Κώστας Αχ. Καραμανλής στην «Κ»: Η Ελλάδα κόμβος υποδομών της περιοχής

Κώστας Αχ. Καραμανλής στην «Κ»: Η Ελλάδα κόμβος υποδομών της περιοχής

7' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για τον ρόλο των υποδομών στην εθνική προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας και επιστροφής στην ανάπτυξη, μιλά στη συνέντευξή του στην «Κ» ο υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής, σημειώνοντας πως έχει εκπονηθεί από το υπουργείο ένα ρεαλιστικό πλάνο έργων συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ. Παράλληλα σημειώνει πως η νέα στρατηγική έχει στόχο να εξελιχθεί η Ελλάδα σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής. Τέλος, μιλά για τον ένα χρόνο κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών και την τουρκική προκλητικότητα. 

– Κύριε Καραμανλή, η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση λόγω της πανδημίας του κορωνοιού. Τι θέση και τι ρόλο μπορούν να παίξουν τα μεγάλα έργα υποδομών ώστε να επιστρέψουμε στην ανάπτυξη;

– Τα έργα υποδομών κατέχουν κεντρική θέση και μπορούν να παίξουν κομβικό ρόλο στην «επιστροφή» της Ελλάδας σε τροχιά ανάπτυξης, στην οποία θυμίζω πως βρισκόμασταν πριν ξεσπάσει η υγειονομική κρίση. Κύριε Παπαντωνίου,  για να μπει ξανά η οικονομία σε υγιείς βάσεις, είναι αναγκαίο να επενδύσουμε στους παραγωγικούς τομείς. Τα έργα υποδομών είναι ένας κατεξοχήν  τέτοιος τομέας. Γι’ αυτό και έχουμε εκπονήσει ένα  ρεαλιστικό πλάνο έργων, συνολικού ύψους  13 δισ. ευρώ. Εργα τα οποία  έχει ανάγκη ο  τόπος, μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στο ΑΕΠ της χώρας, να ενισχύσουν σημαντικά  την απασχόληση και εντέλει να βοηθήσουν καίρια σε αυτό που ρωτάτε: να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα που έχουμε μπροστά μας και είναι η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη επιστροφή στην ανάπτυξη. 

– Μπορείτε ενδεικτικά να μας αναφέρετε ορισμένα από τα έργα που υπάρχουν στον σχεδιασμό σας; 

– Πρώτα απ’ όλα, έχουμε μία σειρά από εμβληματικά έργα που ταλαιπωρήθηκαν επί χρόνια.  Μέσα σε αυτόν τον χρόνο έχουμε δώσει λύσεις για να ξεμπλοκάρουν, από το μετρό της Θεσσαλονίκης έως τον «πολύπαθο» οδικό άξονα  Πάτρα – Πύργος  και την ολοκλήρωση του Ε65.   Δεύτερον,   έχουμε  προς υλοποίηση το επόμενο διάστημα νέα έργα όπως είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και η  νέα  Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης, το γνωστό  FlyOver, που πρόσφατα παρουσιάσαμε. Αλλά και  ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη  είναι ουσιαστικά ένα εντελώς νέο έργο, αφού δεν παραλάβαμε απολύτως τίποτα από την προηγούμενη κυβέρνηση. Τρίτον, υπάρχουν τα έργα που βρίσκονταν ήδη σε εξέλιξη και δουλεύουμε μεθοδικά για την ολοκλήρωσή τους.  Αύριο  με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη θα δώσουμε στην  κυκλοφορία  τρεις  νέους  σταθμούς: Αγία Βαρβάρα,  Κορυδαλλό,  Νίκαια.  Και επιτρέψτε μου με αυτή την ευκαιρία ένα σχόλιο, αμιγώς πολιτικό. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ του νυν πρωθυπουργού με τον τέως πρωθυπουργό. Ο κ. Τσίπρας «εγκαινίαζε» μουσαμάδες στη Θεσσαλονίκη, ενώ ο  κ. Μητσοτάκης  παραδίδει στους πολίτες ένα ολοκληρωμένο έργο. Είναι στον πυρήνα της κυβέρνησής μας να απαντάμε στον εύκολο λαϊκισμό, με ολοκληρωμένα έργα.

Κλείνω την παρένθεση και συνεχίζω με τον τέταρτο άξονα. Στο στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου  μας κεντρική θέση έχουν έργα πραγματικού εκσυγχρονισμού της χώρας. Ξεχωρίζω δύο επιμέρους κατηγορίες: Τα αντιπλημμυρικά έργα, ύψους σχεδόν 500 εκατομμυρίων, για τα οποία  έχουμε  ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Και βέβαια, η δεύτερη κατηγορία είναι τα έργα οδικής ασφάλειας. Τέλος, ο πέμπτος άξονας αφορά τον σχεδιασμό για τη νέα γενιά έργων της επόμενης 15ετίας, με κύριο χαρακτηριστικό τον σεβασμό  στο περιβάλλον. Στο επίκεντρο θέτουμε τις συνδυασμένες μεταφορές, τα σιδηροδρομικά έργα και την ηλεκτροκίνηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η μερική υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην Πάτρα και η σύνδεσή του με το λιμάνι, έργο το οποίο παρουσιάσαμε προχθές.

Κι εδώ θέλω να σταθώ λίγο, για να σας πω το εξής: Το Ταμείο Ανασυγκρότησης δίνει μια μεγάλη ευκαιρία στη χώρα μας. Να επενδύσουμε σε τομείς που έχουμε συγκριτικά πλεονεκτήματα. Λόγω, λοιπόν, της στρατηγικής θέσης της χώρας μας, τέτοιοι τομείς είναι τα Logistics, τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, τα έργα υποδομών που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματά της. Κι αυτή νομίζω πρέπει να είναι η νέα εθνική μας στρατηγική: η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής. 

– Εχετε στο πρόγραμμα, όμως, και αλλαγές στον νόμο για την ανάθεση των έργων… 

– Είμαστε στην τελική ευθεία.  Ο 4412 είναι ένας  πολύπαθος  νόμος, ο οποίος σχεδιάστηκε  με μεγάλη προχειρότητα το 2016  και  στη συνέχεια η ίδια η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον τροποποίησε ξέρετε πόσες φορές; Ούτε  μία,  ούτε  δύο,  ούτε τρεις, αλλά… 385 φορές! Τώρα, προχωρούμε αποφασιστικά στην  αλλαγή κρίσιμων διατάξεών του. Ξέρετε στη χώρα μας παρουσιάζεται το εξής οξύμωρο:  Στο όνομα δήθεν της διαφάνειας θεσπίζουμε ένα τέτοιο δαιδαλώδες θεσμικό πλαίσιο, που τελικά λειτουργεί εναντίον όλων: και των έργων, λόγω γραφειοκρατίας και της διαφάνειας λόγω πολύπλοκων διαδικασιών. Εφτασε η στιγμή να μπει ένα τέλος σε όλα αυτά.  Οι αλλαγές που θα έρθουν έχουν διττό στόχο, χωρίς καμία έκπτωση σε κανέναν από τους δύο: Θέλουμε  και απόλυτη διαφάνεια και  τα έργα να γίνονται στην ώρα τους. 

– Στις αστικές συγκοινωνίες και ιδίως στα λεωφορεία, κ. υπουργέ, μπορεί να βελτιωθεί η κατάσταση;

– Υπάρχουν συσσωρευμένα προβλήματα που δεν λύνονται μέσα σε μια νύχτα, αλλά σταδιακά βελτιώνουμε την κατάσταση σε όλα τα επίπεδα. Ξέρετε, η προηγούμενη κυβέρνηση επί 4,5 χρόνια δεν πήρε ούτε ένα νέο λεωφορείο, ενώ πάνω από 1/3 των συρμών του μετρό βρίσκονται σε ακινησία. Εμείς προχωράμε τον διαγωνισμό για την προμήθεια  νέων λεωφορείων που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πολλά από αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα. Μέχρι τότε προσπαθούμε να βελτιώσουμε όσο γίνεται την καθημερινότητα των πολιτών, συνδυάζοντας λύσεις.  Ενδεικτικά αναφέρω πως τον Ιούλιο του ’19  στην Αθήνα  βρήκαμε να κυκλοφορούν μόλις 850 λεωφορεία και σήμερα στους δρόμους βρίσκονται 1.150.  Στη  δε  Θεσσαλονίκη η κατάσταση ήταν τραγική, αποτέλεσμα της πρωτοφανούς για τα ευρωπαϊκά δεδομένα κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ από τον ΣΥΡΙΖΑ. Αμεσα εκπονήσαμε ένα σχέδιο συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, ενώ προγραμματίζουμε να προστεθούν λεωφορεία και με  leasing.

– Εχετε δεχθεί κριτική για την «απελευθέρωση» της χρήσης των τετράτροχων μοτοσικλετών στα νησιά. Μιλάω για τις γνωστές «γουρούνες». Σκέφτεστε να μπουν κανόνες, ένα θεσμικό πλαίσιο, στη χρήση τους; 

– Πρώτα απ’ όλα, το να λέμε ότι «απελευθερώθηκε» η χρήση τους είναι μισή αλήθεια. Η πλήρης αλήθεια είναι ότι μεταφέραμε στην Αυτοδιοίκηση τη δικαιοδοσία να αποφασίζει για το  θέμα, με βασικό σκεπτικό, που το έχουμε εφαρμόσει και σε άλλες περιπτώσεις, ότι δεν μπορεί το κράτος να αποφασίζει για όλα και παντού. Η φιλοσοφία αυτή είναι λάθος για μένα. Κρίναμε, λοιπόν, ότι το να αποφασίσουν οι ίδιες οι τοπικές κοινωνίες είναι η ενδεδειγμένη λύση. Οι πολιτικοί ωστόσο πρέπει να ακούμε την κοινωνία και τους προβληματισμούς που εκφράζονται. Στο πλαίσιο αυτό σκοπεύω να συσταθεί μια επιτροπή ώστε να εξετάσει το θέμα σε συνεννόηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και αν χρειαστεί να υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις.

– Το τελευταίο διάστημα είδαν το φως της δημοσιότητας αποκαλυπτικές συνομιλίες του τέως υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Παππά με τον επιχειρηματία  Σάμπυ  Μιωνή. Το σχόλιό σας;

– Σε αυτή τη σκοτεινή υπόθεση, τα γεγονότα μιλάνε από μόνα τους. Χωρίς να έχω καμία διάθεση να παρέμβω στα εσωτερικά άλλου κόμματος, αλλά επειδή το θέμα αφορά την αξιωματική αντιπολίτευση, δηλαδή έναν θεσμικό πυλώνα για τη Δημοκρατία μας, θα ήταν ιδιαίτερα θετικό αν ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε την πολιτική γενναιότητα και διαχώριζε τη θέση του από αυτές τις αντιθεσμικές πρακτικές συγκρότησης μιας παράλληλης δομής εξουσίας. 

– Συζητείται  αρκετό καιρό η πιθανότητα πρόωρης προσφυγής στην κάλπη με βασικό επιχείρημα να «καεί» η απλή αναλογική. Εσείς πώς βλέπετε ένα τέτοιο ενδεχόμενο; 

– Το θέμα το έχει κλείσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Και να σας πω κάτι; Η Νέα Δημοκρατία, από ιδρύσεώς της, έχει στο DNA της να λειτουργεί με βάση αυτό που είναι το συμφέρον για τον τόπο. Αυτή είναι η κληρονομιά του Κωνσταντίνου Καραμανλή  κι αυτήν ακολουθεί η παράταξή μας. 

– Κύριε Καραμανλή, η  Αγκυρα ανεβάζει διαρκώς το θερμόμετρο της αντιπαράθεσης με την Αθήνα σε όλα τα επίπεδα. Φοβάστε ένα θερμό επεισόδιο; 

– Η Ελλάδα είναι έτοιμη  να κάνει  ό,τι  χρειαστεί για να υπερασπίσει τα δίκαιά της. Και σε αυτό το πλαίσιο ακολουθούμε τη διπλωματική οδό, ισχυροποιώντας την θέση της χώρας μας διαρκώς σε διεθνές επίπεδο. Είναι σαφές σε όλους, συμμάχους και μη, πως η Ελλάδα δεν προκαλεί και σέβεται απόλυτα το Διεθνές Δίκαιο. Την ίδια ώρα, όμως, δεν εκχωρεί και τίποτα. Και το πιο σημαντικό  –επειδή με ρωτάτε αν φοβάμαι ένα θερμό επεισόδιο– είναι κάτι που δεν το εύχομαι και δεν το προβλέπω, αλλά σίγουρα η Ελλάδα δεν φοβάται.

Πρώτος χρόνος διακυβέρνησης

– Σε δύο ημέρες η κυβέρνηση συμπληρώνει ένα έτος στη διακυβέρνηση της χώρας. Πώς κρίνετε το έργο της; 

– Η κυβέρνηση έχει αφήσει τον ένα αυτό χρόνο θετικό αποτύπωμα σε μία σειρά πραγμάτων. Στέκομαι ωστόσο ειδικά στα δύο έκτακτα γεγονότα, που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πέρυσι τέτοια εποχή. Αναφέρομαι στην κρίση του Εβρου, με την επιχείρηση «εισβολής» στα χερσαία σύνορά μας και βεβαίως την υγειονομική κρίση, τα οποία αντιμετωπίσαμε αμφότερα με εξαιρετική επιτυχία. Και δεν το λέω εγώ. Το λένε οι Ελληνες πολίτες όπως αποτυπώνεται σε όλες τις μετρήσεις, αλλά και όπως το εισπράττουμε στις καθημερινές μας συζητήσεις. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Με την ίδια συνταγή, τη δουλειά και την ετοιμότητα, δουλεύουμε και για την επόμενη μέρα, ώστε να συνεχίσουμε να δικαιώνουμε την εμπιστοσύνη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή