«Δεν μας φοβίζει η έλευση της Amazon»

«Δεν μας φοβίζει η έλευση της Amazon»

Για την αύξηση και τη διαχείριση των παραγγελιών μιλάει στην «Κ» ο Γιώργος Χατζηγεωργίου, CEO της εταιρείας Skroutz

9' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα 950 εκατ. ευρώ από 644 εκατ. ευρώ το 2019 αναμένεται να προσεγγίσει φέτος ο παραγόμενος τζίρος για τα συνεργαζόμενα με τη Skroutz καταστήματα. Στην αύξηση αυτή, του 48% περίπου, αποτυπώνεται αφενός η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα το 2020, έκρηξη που συνδέεται με την πανδημία του κορωνοϊού, και αφετέρου η προοπτική που ανοίγεται για την ίδια τη Skroutz και την επέκτασή της ή τη συμβολή της σε ένα πλέγμα υπηρεσιών που διασυνδέονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Υπηρεσίες όπως αυτές των πληρωμών, οι οποίες εξελίσσονται συνολικά στον ευρύτερο κλάδο του fintech, ή των ταχυμεταφορών, κλάδος για τον οποίο η Skroutz εκτιμά ότι διαθέτει τα απαραίτητα δεδομένα και την ανάλυσή τους για να συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση του λεγόμενου last mile –της παράδοσης στον τελικό πελάτη– καθώς και τον απαιτούμενο όγκο για να δουλέψει μια εταιρεία. 

Τον απολογισμό της χρονιάς που φεύγει, αλλά και μια πρόγευση για το τι θα ακολουθήσει, κάνει μιλώντας στην «Κ» ο κ. Γιώργος Χατζηγεωργίου, εκ των ιδρυτών της Skroutz και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, η οποία το 2020 έκλεισε 15 χρόνια ζωής.

– Το 2020, μαζί με κάποιους άλλους, λιγοστούς κλάδους, συγκαταλέγεστε στους κερδισμένους της πανδημίας. Με τι τζίρο θα κλείσει η χρονιά και τι εκτιμάτε σχετικά με την κερδοφορία;

– Το 2020 ήταν μια σημαντική χρονιά για τη Skroutz. Κατ’ αρχάς, εδραιώθηκε η δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου στην ελληνική αγορά. Δεύτερον, ανταποκριθήκαμε με επιτυχία στις προκλήσεις που προέκυψαν από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και πλέον θέτουμε τις βάσεις να επιταχύνουμε την αναπτυξιακή μας πορεία. Φέτος, η Skroutz συμπλήρωσε 15 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας. Ξεκινήσαμε ως μια μηχανή σύγκρισης και αναζήτησης προϊόντων και τιμών και, σήμερα, η Skroutz έχει αναδειχθεί στη μεγαλύτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα και σε ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο e-commerce marketplace που προσφέρει δυνατότητα για online αγορές σε κάθε κατηγορία προϊόντων.
Συνεχίζουμε να προχωρούμε με ένα απλό και ταυτόχρονα ιδιαιτέρως φιλόδοξο όραμα: να προσφέρουμε «τη βέλτιστη εμπειρία ηλεκτρονικών αγορών» σε κάθε βήμα, από την αρχή έως το τέλος, για τα εκατομμύρια επισκεπτών της πλατφόρμας, και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες για τις 7.300 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις. Το 2020 προσεγγίσαμε ακόμα πιο κοντά σε αυτό το όραμα. Πετύχαμε μια σημαντική επιχειρηματική συμφωνία με τη CVC, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων (private equity) στον κόσμο. Εισήλθαμε στην αγορά πληρωμών με τη συνεργασία μας με την EveryPay και πετύχαμε και μεγάλη αύξηση του παραγόμενου τζίρου για τα συνεργαζόμενα καταστήματα. Και θέλω να σημειώσω ότι όλα αυτά τα πετυχαίνουμε χάρη στην ομάδα των 420 και πλέον εργαζομένων που θέλω να τους ευχαριστήσω για τον ενθουσιασμό, το πάθος και τη σκληρή δουλειά.

Η αλήθεια είναι ότι η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου ήλθε εμφατικά στο προσκήνιο το 2020. Μέχρι τώρα, οι ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα αποτελούσαν το 7% του συνόλου του λιανικού εμπορίου, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης είναι στο 14% ενώ της Μεγάλης Βρετανίας στο 20%. 
Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης αυτού του ποσοστού ήταν 15% τα προηγούμενα χρόνια, ενώ αυτό άλλαξε κατά πολύ το 2020. Ηδη, το α΄ τρίμηνο του 2020, υπολογίζεται ότι περίπου 1 στους 2 που έχουν πρόσβαση στο Internet έκανε έστω και μία online αγορά.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, και η Skroutz συνέχισε την αναπτυξιακή της πορεία. Χωρίς να μπορούμε να πούμε με ακρίβεια ακόμα, όταν για το 2019 ο παραγόμενος τζίρος για τα συνεργαζόμενα καταστήματα ήταν 644 εκατ. ευρώ, υπολογίζουμε ότι για το 2020 θα πλησιάσει τα 950 εκατ. ευρώ.

– Πόσα είναι πλέον τα συνεργαζόμενα καταστήματα με τη Skroutz και πόσα εξ αυτών δεν έχουν δικό τους e-shop; 

– Πριν από περίπου ένα χρόνο, τοποθετηθήκαμε ως στρατηγικός εταίρος για τις εμπορικές επιχειρήσεις, δημιουργώντας την υπηρεσία Μarketplace. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο και ασφαλές ηλεκτρονικό κανάλι ενίσχυσης των πωλήσεων με 8,5 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες μηνιαίως. Η καινοτομία του Marketplace είναι ότι απευθύνεται ακόμα και σε επιχειρήσεις και καταστήματα που δεν διαθέτουν e-shop και τεχνική υποδομή για ηλεκτρονική διάθεση των προϊόντων τους. 

Μέσα από τέσσερα απλά βήματα, κάθε κατάστημα λιανικής μπορεί, μέσω του Skroutz Marketplace, να προσεγγίσει καταναλωτές σε όλη τη χώρα χωρίς τοπικούς περιορισμούς. Και υπό τις παρούσες συνθήκες στην αγορά λιανικής, το Marketplace στηρίζει σημαντικά την ελληνική λιανική αγορά, καθώς αποτελεί ένα αποδοτικό κανάλι πωλήσεων για τις επιχειρήσεις. Σήμερα, έχουμε συνολικά περίπου 7.300 εμπορικές επιχειρήσεις, εκ των οποίων οι 2.500 από 52 περιφερειακές ενότητες της Ελλάδας δεν διαθέτουν online παρουσία, δηλαδή χωρίς το Marketplace δεν θα είχαν την άμεση δυνατότητα online πωλήσεων. 

Πρόσφατα, συνήψαμε δύο στρατηγικές συνεργασίες με τους Εμπορικούς Συλλόγους Αθηνών και Πειραιά με στόχο την ενημέρωση και την online δραστηριοποίηση των εμπόρων. Επομένως, πιστεύω ότι θα έχουμε ακόμα περισσότερους εμπορικούς συνεργάτες σύντομα.

– Eνα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αναδείχθηκαν, ειδικά στη διάρκεια των lockdowns, ήταν το last mile. Σκέφτεστε να προχωρήσετε σε επενδύσεις στο κομμάτι αυτό μέσω, για παράδειγμα, δραστηριοποίησης αυτόνομα στον τομέα ή μέσω σύμπραξης με εταιρείες του κλάδου;

– Εντός του 2020, το ηλεκτρονικό εμπόριο κλήθηκε να υποστηρίξει έναν πολύ μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων από τον αναμενόμενο και αυτό είχε επίδραση τόσο στους συνεργάτες μας όσο και στους καταναλωτές.

Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι, κατά τη διάρκεια και των δύο lockdowns, αναδείχθηκαν ζητήματα σε μέρος της λειτουργίας του ηλεκτρονικού εμπορίου με χαρακτηριστικότερη την καθυστερημένη παράδοση των παραγγελιών. 

Πολλά μπορούν να ειπωθούν για το τι δεν πήγε καλά, αλλά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος του όγκου που δημιουργήθηκε και τις ιδιαιτέρως πιεστικές συνθήκες, καθώς, μέσα σε λίγες ημέρες, ο όγκος αποστολών τριπλασιάστηκε. Σε κάθε περίπτωση, η εμπειρία αυτή πρέπει να αποτελέσει αφετηρία για να εργαστούμε ακόμα πιο εντατικά ώστε να δημιουργήσουμε ακόμη καλύτερη δυνατή εμπειρία των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές τους.

Αποψή μας είναι ότι τόσο αυτό το ζήτημα όσο και άλλα που προκύπτουν κατά καιρούς θα πρέπει να επιλυθούν σε συνεργασία πάντα με όλους τους εμπλεκομένους. Οσον αφορά τη Skroutz, θα έλεγα ότι ανταποκρίθηκε με επιτυχία στις σημαντικά αυξημένες ανάγκες των e-αγορών κατά τη διάρκεια των lockdowns, σύμφωνα με τους χρόνους παράδοσης των παραγγελιών για τις αγορές που πραγματοποιούνταν μέσω του «καλαθιού». 
Και ένας σημαντικός λόγος ήταν οι κινήσεις που κάναμε, όπως η ανάπτυξη συνεργασιών με οκτώ εταιρείες ταχυμεταφορών ώστε να υπάρχουν πολλαπλές επιλογές και για τον καταναλωτή και για εμάς, αλλά και η βελτίωση των διαδικασιών μας.

– Εξετάζετε λύσεις όπως, για παράδειγμα, οι θυρίδες παραλαβής προϊόντων ή εν γένει pickup points;

– Εξετάζουμε πολλές διαφορετικές εναλλακτικές για το κομμάτι της παράδοσης των προϊόντων. Η κάθε λύση έχει τα υπέρ και τα κατά της. Το last mile είναι ένα πολύ σημαντικό τμήμα του ταξιδιού του χρήστη και μας απασχολεί ιδιαιτέρως. Επομένως, έχοντας στόχο τη βελτιστοποίηση αυτού του ταξιδιού, οφείλουμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν και γι’ αυτό το ζήτημα.

Εντός του 2020 η εταιρεία προχώρησε σε 179 προσλήψεις

«Δεν μας φοβίζει η έλευση της Amazon»-1
Καταλυτικής σημασίας θεωρεί η Skroutz την επένδυση στον αναδυόμενο κλάδο των πληρωμών. 

 

Μέσα στο 2020 η Skroutz επένδυσε στην υπηρεσία πληρωμών EveryPay, υπηρεσία την οποία σκοπεύει να επεκτείνει περισσότερο, αλλά από την άλλη αποεπένδυσε από την πλατφόρμα παραγγελιοληψίας έτοιμων γευμάτων. Το προηγούμενο διάστημα επίσης αποχώρησε από τα εγχειρήματα στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε Αγγλία και Τουρκία. Αν και η ανάπτυξή της θα εστιασθεί στην ελληνική αγορά, δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο εξόδου εκτός συνόρων σε ορίζοντα τριετίας, σε συνεργασία ενδεχομένως με κάποιον ισχυρό τοπικό παίκτη.

– Στο κομμάτι των πληρωμών προχωρήσατε ήδη σε επένδυση με την απόκτηση του 25% της EveryPay. Προσανατολίζεστε σε αύξηση του μεριδίου σας στην εταιρεία ή σε ανάλογη συνεργασία με άλλη εταιρεία-υπηρεσία πληρωμών;

– Συνεχώς διερευνούμε νέες συνεργασίες που αφορούν συνολικά το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οσον αφορά την EveryPay, η επένδυση στον αναδυόμενο κλάδο των πληρωμών είναι καταλυτικής σημασίας στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για βελτιστοποίηση της online αγοραστικής εμπειρίας. Μέσω της συνεργασίας με την EveryPay, προσδοκούμε να αναπτύξουμε καινοτόμους, αξιόπιστες, ευέλικτες και προπάντων ασφαλείς υπηρεσίες πληρωμής προς όφελος των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, όπως είναι η αντικαταβολή και η δυνατότητα πληρωμής μέσω δόσεων με πιστωτική κάρτα.

– Για ποιο λόγο αποφασίσατε να απεμπλακείτε από την πλατφόρμα παραγγελιοληψίας έτοιμων γευμάτων; Εχετε μετανιώσει για την απόφασή σας αυτή μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημειώνουν οι πλατφόρμες αυτές στη διάρκεια της πανδημίας;

– Η δραστηριοποίηση σε αυτή την αγορά φάνηκε ότι τελικά δεν συμβάλλει στην επίτευξη των αναπτυξιακών μας στόχων. Αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τις προοπτικές του ηλεκτρονικού εμπορίου –κυρίως σε μια αναπτυσσόμενη αγορά όπως η ελληνική– λάβαμε τη στρατηγική απόφαση να εστιάσουμε σε αυτό. Αλλωστε είναι αυτό που γνωρίζουμε να κάνουμε καλύτερα εδώ και 15 χρόνια.

– Είχατε κάνει κάποιες απόπειρες επέκτασης στο εξωτερικό. Πώς πήγαν αυτές, πώς αποχωρήσατε από αυτές; Σκέφτεστε να κάνετε νέα βήματα εκτός Ελλάδας;

– Πράγματι, στο παρελθόν έγιναν προσπάθειες επέκτασης της εταιρείας στο εξωτερικό, που όμως αντιμετώπισαν διαφορετικού τύπου δυσκολίες. Στην περίπτωση της Τουρκίας, οι δυσκολίες περιλάμβαναν τη ρευστή πολιτική κατάσταση και νομισματικές εξελίξεις, σε συνδυασμό με το εκεί μοντέλο κατανάλωσης.

Στη Μεγάλη Βρετανία, σημαντικοί παράγοντες ήταν το ευρύτερο περιβάλλον της αγοράς και το επικείμενο Brexit. Πρώτιστος στόχος παραμένει πάντα να εστιάσουμε στον πυρήνα της λειτουργίας της εταιρείας, στο βασικό της αντικείμενο, και στην ανάπτυξη νέων υπηρεσιών που θα βοηθούν στο ταξίδι του χρήστη.

– Θεωρείτε ότι υπάρχει χώρος στην ελληνική αγορά για άλλο Marketplace;

– Πιστεύουμε στον υγιή ανταγωνισμό. Υπάρχουν ήδη αρκετά marketplaces που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά. Καθώς το εμπόριο –τόσο η λιανική όσο και η χονδρική– στρέφεται ολοένα και περισσότερο στο online κανάλι, τόσο η αγορά αυτή θα αναπτύσσεται και θα υποδέχεται νέους παίκτες.

– Σας φοβίζει το ενδεχόμενο έλευσης, για παράδειγμα, της Amazon;

– Οπως προανέφερα, σε ένα περιβάλλον υγιούς ανταγωνισμού, υπάρχει χώρος για πολλούς παίκτες. Η Skroutz διαθέτει ήδη ισχυρή βάση στην ελληνική αγορά, για την ακρίβεια είναι συνώνυμη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και επιπλέον, όπως προανέφερα, είναι μια εταιρεία που συνεχώς εξελίσσεται, μετασχηματίζεται, βελτιώνεται σε μια συνεχώς αναπτυσσόμενη αγορά. Βλέπουμε το μέλλον με αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία, ανεξαρτήτως της έλευσης διεθνούς παίκτη.

– Σύμφωνα με αρκετές έρευνες, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην εύρεση καταρτισμένου προσωπικού. Εχετε αντιμετωπίσει τέτοιο πρόβλημα;

– Πράγματι, αρκετές φορές είναι δύσκολο να βρεθούν εργαζόμενοι με το κατάλληλο προφίλ τόσο επαγγελματικά όσο και από την άποψη της προσωπικότητας, ώστε να ενταχθούν ομαλά και να ταιριάξουν με την κουλτούρα μιας εταιρείας, πόσο μάλλον όταν αυτή συνεχώς αναπτύσσεται. Από την πλευρά μας, συνεχώς αναζητούμε ανθρώπους με ταλέντο και ενθουσιασμό που θα συμβάλουν στην εξέλιξη της Skroutz. Και ήδη η ομάδα μας μεγαλώνει συνεχώς. Σήμερα, απασχολούμε 420 εργαζομένους εκ των οποίων οι 179 προσελήφθησαν εντός του 2020. Οι προκλήσεις, τόσο στην προσέλκυση καταρτισμένων στελεχών όσο και στον χαρακτήρα του εργασιακού περιβάλλοντος στην COVID και post-COVID εποχή, θα είναι πολλές και θα πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε.

Το μέλλον ανήκει στο ψηφιακό εμπόριο

Μονόδρομο για τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις θεωρεί ο Γιώργος Χατζηγεωργίου την ανάπτυξη ηλεκτρονικών πωλήσεων και καλεί τους εμπόρους να αξιοποιήσουν χωρίς δισταγμούς την ευκαιρία που δημιούρ-γησαν οι νέες συνθήκες τις οποίες προκάλεσε η πανδημία.

– Τι θα συμβουλεύατε τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις να κάνουν για να προλάβουν το τρένο της ψηφιοποίησης;

– Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι η εξέλιξη της εμπορικής δραστηριότητας μέσα από το online κανάλι είναι μονόδρομος και έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας. Ενδεικτικά και μόνο θα αναφέρω ότι στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, τον Νοέμβριο του 2020, μόλις το 18% των επιχειρήσεων είχε τη δυνατότητα να πραγματοποιεί πωλήσεις μέσω e-shop. Για να προλάβουμε λοιπόν το τρένο, δεν θα πρέπει να διστάσουμε. Απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η εξοικείωση των επιχειρηματιών με το ηλεκτρονικό εμπόριο, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων και η ενημέρωση για τις νέες δυνατότητες που προσφέρει στην επιχείρησή τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή