Ο CEO της Blueground στην «Κ»: Σχέδιο επέκτασης σε 50 πόλεις – Δεν κοιτάμε εξαγορά της εταιρείας μας

Ο CEO της Blueground στην «Κ»: Σχέδιο επέκτασης σε 50 πόλεις – Δεν κοιτάμε εξαγορά της εταιρείας μας

Μετά τη Βραζιλία η ελληνική startup μπαίνει στην Ασία και στο βάθος κοιτάζει χρηματιστήριο, τονίζει στην «Κ» ο Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου

10' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Blueground μπορεί να φτάσει τα 40.000 διαμερίσματα σε 50 πόλεις μέχρι το 2025 και να πετύχει αποτίμηση άνω των 10 δισ. δολαρίων. Τότε ενδεχομένως να μπει και στο χρηματιστήριο. Ετσι περιγράφει στην «Κ» τα σχέδια της ελληνικής startup ο CEO και συνιδρυτής της, Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου, ο οποίος θεωρεί ότι η εταιρεία του δεν έχει λόγο να εξαγοραστεί καθώς είναι «παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της ενοικίασης ακινήτων». Αναφερόμενος στην πρόσφατη επένδυση στην όμορη startup Tabas, τονίζει ότι έφερε νωρίτερα την είσοδο της Blueground στη Βραζιλία, η οποία ήταν αρχικά προγραμματισμένη για το 2024. Ο ίδιος αναλύει τους λόγους για τους οποίους η εταιρεία συγκέντρωσε 180 εκατ. δολάρια στον πρόσφατο γύρο χρηματοδότησης από επενδυτές, μοιράζεται τους τρόπους με τους οποίους ενίσχυσε το κίνητρο της ομάδας του και καταθέτει τις απόψεις του για τους παράγοντες που θα κρίνουν τις επιδόσεις της ελληνικής startup σκηνής. Μιλάει επίσης για το σκεπτικό και τη διαδικασία πίσω από τη διακόσμηση των 6.500 διαμερισμάτων της εταιρείας αλλά και για την πιθανή είσοδο της Blueground… στο Metaverse.

– Πριν από λίγες εβδομάδες επενδύσατε 14 εκατ. δολάρια στη βραζιλιάνικη Tabas. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της βραζιλιάνικης αγοράς, αλλά και της συγκεκριμένης εταιρείας, που σας οδήγησαν σε αυτή την απόφαση;

– Η Tabas μόλις ολοκλήρωσε έναν γύρο χρηματοδότησης κοντά στα 14 εκατ. δολάρια. Η Blueground ηγήθηκε της επένδυσης – υπήρχαν κι άλλοι επενδυτές, από τη Βραζιλία και αλλού. Η Tabas είναι και αυτή μια proptech startup, όπως η Blueground, αλλά σε πρώιμη φάση, όπως η Blueground το 2016-17, δηλαδή περίπου στα 300-400 ακίνητα. Περνάει τώρα από τα ίδια στάδια που περάσαμε κι εμείς. Θεωρήσαμε λοιπόν ότι μπορούμε να συμβάλουμε σημαντικά, δίνοντας γνώση σε μια startup με εξαιρετική ομάδα και φιλοδοξία να επεκταθεί εκτός Βραζιλίας, στην υπόλοιπη Λατινική Αμερική. Προσεγγίσαμε επομένως τη συμφωνία ως φυσική συνέργεια μεταξύ των δύο εταιρειών. Και με την Tabas αποκτάμε ουσιαστικά πρόσβαση στην αγορά της Λατινικής Aμερικής νωρίτερα απ’ ό,τι ήταν στο πλάνο μας, δηλαδή το 2024. Επομένως είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι με αυτή την κίνηση, που ήταν η πρώτη, και ίσως ακολουθήσουν κι άλλες στο μέλλον.

Ο CEO της Blueground στην «Κ»: Σχέδιο επέκτασης σε 50 πόλεις – Δεν κοιτάμε εξαγορά της εταιρείας μας-1

– Να τονίσουμε εδώ, γιατί έχει αξία για μια ελληνική εταιρεία, ότι δραστηριοποιείστε σε Ηνωμένες Πολιτείες, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, και τώρα πλέον και στη Βραζιλία. Εκτός από την Ελλάδα φυσικά. Η ελληνική αγορά τι μερίδιο έχει περίπου στο σύνολο των ενοικιάσεων;

– Στην ελληνική αγορά έχουμε περίπου το 15% των διαμερισμάτων συνολικά και κοντά στο 10% από πλευράς τζίρου. Ο τζίρος είναι λίγο χαμηλότερος σε σχέση με το ποσοστό των διαμερισμάτων γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι χαμηλότερες σε σχέση με άλλες αγορές. Ωστόσο, η Ελλάδα παραμένει η βάση μας. Από τα 600 άτομα που έχουμε στην ομάδα, περισσότερα από 250 βρίσκονται στην Ελλάδα, από όπου αναπτύσσουμε την τεχνολογία μας και παρέχουμε μια σειρά υποστηρικτικών υπηρεσιών για όλες τις αγορές διεθνώς.

– Τι θα λέγατε ότι οφείλει να ζυγίζει κανείς κάθε φορά, προτού πάρει την απόφαση να ανοίξει κι άλλο τη βεντάλια για την εταιρεία του, δηλαδή να δοκιμάσει τις δυνάμεις του σε ακόμη μία ξένη αγορά; Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να το κάνει κανείς;

– Νομίζω ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει κανείς είναι να πατήσει πρώτα τα πόδια του γερά στην Ελλάδα. Να πετύχει πρώτα αυτό που λέμε product market fit, δηλαδή να αναπτύξει ένα προϊόν ή μία υπηρεσία που μια ομάδα πελατών θέλει να το αγοράσει ή να τη χρησιμοποιήσει. Και φυσικά να υπάρχει περιθώριο κέρδους πάνω σε αυτό. Από εκεί και ύστερα, ανάλογα με το αντικείμενο, μια εταιρεία μπορεί να κινηθεί γρηγορότερα ή αργότερα, ανάλογα με το μέγεθος της ευρύτερης αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται. Στην Blueground, για παράδειγμα, όπου η ιδέα ξεκίνησε από την προσωπική μου εμπειρία, καθώς ζούσα σε πολλές διαφορετικές πόλεις στον κόσμο και ήθελα έναν ευκολότερο τρόπο να νοικιάσω διαμέρισμα, από την αρχή γνωρίζαμε ότι θα βγούμε γρήγορα στο εξωτερικό. Οπότε κάναμε τα πρώτα βήματα νωρίς, ξεκινώντας από Κωνσταντινούπολη, Ντουμπάι και Νέα Υόρκη. Και τώρα πια βρισκόμαστε σε περίπου 20 πόλεις.

Ξεκινήσαμε από Κωνσταντινούπολη, Ντουμπάι και Νέα Υόρκη και τώρα πια βρισκόμαστε σε περίπου 20 πόλεις.

– Λίγο πριν μπείτε στην αγορά της Βραζιλίας, συγκεντρώσατε από επενδυτές 180 εκατ. δολάρια. Δεν είναι και λίγα. Εσείς πού αποδίδετε αυτό το ενδιαφέρον των funds αυτή τη χρονική στιγμή;

– Οποιος επενδύει σε μια εταιρεία εκτιμά ότι θα έχει σημαντικές αποδόσεις σε βάθος χρόνου. Στη δική μας περίπτωση οι επενδυτές έβαλαν χρήματα για τρεις λόγους: Πρώτον, επένδυσαν σε μια πολύ μεγάλη αγορά: η ενοικίαση ακινήτων παγκοσμίως ανέρχεται σε τρισεκατομμύρια δολάρια. Δεύτερον, το προϊόν της Blueground είναι καλύτερο από τον παραδοσιακό τρόπο να νοικιάζεις ένα διαμέρισμα. Το κάνεις με τη διευκόλυνση της τεχνολογίας και έχεις συγκεκριμένα στάνταρ στην ποιότητα και υψηλό επίπεδο υπηρεσιών. Τρίτον, ίσως το πιο σημαντικό, η Blueground πλέον είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα και τα τελευταία χρόνια έχουμε πολύ καλύτερη επίδοση συγκριτικά με τους υπόλοιπους παίκτες.

– Τελευταία βλέπουμε μία τάση εξαγορών επιτυχημένων ελληνικών startups από διεθνείς κολοσσούς. Είναι κάτι που θα μπορούσαμε να δούμε κάποια στιγμή και στην περίπτωση της Blueground, υπό συνθήκες και προϋποθέσεις;

– Είναι πάντα ευχάριστο να βλέπουμε τέτοιες συμφωνίες, γιατί έτσι έρχονται περισσότερα χρήματα στους ιδρυτές και στα funds, τα οποία στη συνέχεια μπορούν να επανεπενδυθούν. Στην Blueground δεν κοιτάμε κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή, διότι η αγορά είναι πολύ μεγάλη και είμαστε η μεγαλύτερη εταιρεία στον τομέα. Επομένως, σκοπός μας είναι να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε όσο θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα, με σκοπό στο μέλλον ενδεχομένως να μπούμε στο χρηματιστήριο, όταν φτάσουμε τα πολύ μεγάλα μεγέθη, τα οποία πιστεύω ότι η εταιρεία μπορεί να καταφέρει.

– Να δούμε λίγο τη δραστηριότητα αυτή καθαυτήν; Περισσότερο μηνιαίες ή περισσότερο ετήσιες οι ενοικιάσεις των ακινήτων της Blueground; Επίσης, σε τι επίπεδα κινούνται οι πληρότητες σε αυτή τη φάση;

– Το 2013 ξεκινήσαμε με ελάχιστη περίοδο ενοικίασης τον ένα μήνα και σήμερα έχουμε το παράδειγμα ενός από τους πρώτους πελάτες μας, ο οποίος συνεχίζει ακόμη και σήμερα, δηλαδή για περισσότερα από 8 χρόνια. Για πολλούς δηλαδή η Βlueground, θα μπορούσαμε να πούμε, είναι το σπίτι τους. Η μέση διάρκεια διαμονής διεθνώς είναι κοντά στους 4,5 μήνες. Στην Ελλάδα είναι λίγο μεγαλύτερη, κοντά στους 7 μήνες. Δύο ενθαρρυντικά στοιχεία είναι ότι 1 στους 4 πελάτες επεκτείνει τη διαμονή τους και 1 στους 6 έχει μείνει σε περισσότερα από ένα διαμερίσματα της Blueground. Το 2021 «κλείσαμε» με 94% πληρότητα.

Δίνουμε προτεραιότητα στην άνεση και στη λειτουργικότητα

– Η πανδημία πώς σας επηρέασε συνολικά; Ηταν οριζόντια η επίπτωση ή είδατε διαφορές από αγορά σε αγορά; Βεβαίως, υπήρξε το αντιστάθμισμα της τηλεργασίας λόγω των περιοριστικών μέτρων, η οποία ώθησε και τους λεγόμενους ψηφιακούς νομάδες, δηλαδή τους εργαζομένους που μετακινούνται από χώρα σε χώρα δουλεύοντας από το laptop τους.

– Τα επαγγελματικά ταξίδια ουσιαστικά εκμηδενίστηκαν στην αρχή. Από την άλλη όμως πολλοί πελάτες επέκτειναν τη διαμονή τους για να παραμείνουν στα διαμερίσματα στα οποία βρίσκονταν. Λόγω της αβεβαιότητας, αλλάξαμε το πλάνο ανάπτυξης και είδαμε και διαφορετική επίπτωση ανάλογα με την αγορά. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ είχαμε μεγάλη αλλαγή στη Νέα Υόρκη και στο Σαν Φρανσίσκο, καθώς πολλοί άνθρωποι έφυγαν από τα δύο μεγάλα αυτά αστικά κέντρα και τα ενοίκια έπεσαν έως και 30% μέσα σε λίγους μήνες. Σε βάθος χρόνου όμως εμφανίστηκαν και οι θετικές τάσεις. Από τη μία ο κόσμος δεν μπορούσε να προγραμματίσει και άρα να νοικιάσει σε ορίζοντα έτους, από την άλλη λόγω της τηλεργασίας μπορούσε να δουλέψει σε διαφορετικά σημεία και ήταν πολλοί αυτοί που το εκμεταλλεύτηκαν. Στην κατηγορία αυτή είχαμε μεγάλη αύξηση. Πριν από την πανδημία μόλις το 5% των πελατών μας δήλωνε ότι μένει σε διαμέρισμα της Βlueground για να αλλάξει σκηνικό. Αυτό στη συνέχεια πενταπλασιάστηκε κι έφτασε στο 25%. Βλέπουμε τώρα να συγκλίνει το κομμάτι του επαγγελματικού ταξιδιού και του ταξιδιού αναψυχής, καθώς ο κόσμος τα συνδυάζει. Και είμαι βέβαιος ότι η τάση του remote work ήρθε για να μείνει, καθώς έχει πλεονεκτήματα και για τους εργαζομένους και για τους εργοδότες. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον έχουμε αναπτύξει το Blueground Pass, που ουσιαστικά δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη με μία σύμβαση να μείνει οπουδήποτε επιθυμεί.
 
– Ποιο θα έλεγες ότι είναι το προφίλ του βασικού πελάτη της Blueground; Millennials; Επαγγελματίες; Τουρίστες; Κάτι άλλο;

– Είναι τρεις οι μεγάλες ομάδες πελατών: α) όσοι μετακομίζουν για μερικούς μήνες ή και για περισσότερο σε μια πόλη για επαγγελματικό σκοπό, β) όσοι για οποιονδήποτε λόγο έχουν προσωρινή ανάγκη διαμονής, γ) όσοι εργάζονται με τηλεργασία και επιθυμούν να το κάνουν από διαφορετικά μέρη του κόσμου.
 
– Η αγορά του real estate αναπτύσσεται και στο metaverse πλέον. Θα δούμε κι εκεί ίσως την Blueground;…

– Ναι, μπορεί μετά τη Βραζιλία να είναι το metaverse ο επόμενος σταθμός της Blueground… τι καλύτερο από το να μένεις σε ένα διαμέρισμα όπου τη μία φορά έχεις θέα το Παρίσι και σε μερικά δευτερόλεπτα μεταφέρεσαι στο Μανχάταν, χωρίς να χρειαστεί να πάρεις το αεροπλάνο και να χάσεις 10 ώρες. Προφανώς αστειεύομαι, είναι νωρίς ακόμη για όλα αυτά. Εχει ακόμη πολλή εξέλιξη ο συγκεκριμένος χώρος για να δούμε πώς θα πάει. Αλλά τον παρακολουθούμε και ενδεχομένως κάποια στιγμή να το κοιτάξουμε κι εμείς, καθώς το metaverse δείχνει ότι είναι εδώ και θα αποτελέσει σημαντική τάση στο μέλλον.
 
– Η διακόσμηση στα διαμερίσματα της Blueground αν μην τι άλλο είναι σήμα κατατεθέν τους. Και ασφαλώς βγάζει νόημα η επιλογή της ομοιογένειας, και για λόγους κόστους και για λόγους ταυτότητας. Ομως με ποια κριτήρια επιλέξατε εξαρχής αυτό το στυλ διακόσμησης; Υπάρχουν ίσως σκέψεις για αλλαγή ή μετεξέλιξή της; 

– Λειτουργικότητα, άνεση, και αμέσως μετά αισθητική, είναι οι προτεραιότητες στην επιλογή της διακόσμησης. Εχουμε ομάδα εσωτερικά που ασχολείται με την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ουσιαστικά είναι καθετοποιημένη. Εχουμε δηλαδή παραγωγούς από την Ασία, και από άλλες περιοχές, που παράγουν τα έπιπλα και τον εξοπλισμό. Η αισθητική της διακόσμησης έχει οριστεί από την ομάδα design της Blueground. Ωστόσο παρά την ομοιογένεια, που επιλέξαμε για να ξέρει ο πελάτης ότι υπάρχουν κάποιες σταθερές όταν μένει σε ένα διαμέρισμα της Blueground, έχουμε 50 διαφορετικούς τύπους εσωτερικής διακόσμησης, οι οποίοι έχουν προκύψει από τη δουλειά της ομάδας αλλά και από έρευνα στους πελάτες μας. Εξετάζουμε πάντα και την παράμετρο της βιωσιμότητας, προσπαθώντας για παράδειγμα να συντηρούμε τα έπιπλα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Πάντως, το 2022 θα εντείνουμε πολύ την έμφαση στον τοπικό χαρακτήρα της κάθε πόλης, με στόχο κάθε πόλη να έχει τη δική της αισθητική. Αλλη στην Αθήνα, άλλη στο Ντουμπάι, άλλη στη Νέα Υόρκη.
 
– Και στην Ελλάδα λοιπόν, κάποιες λίγες εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες και η Blueground, αρχίζουν να αποτιμώνται σε επίπεδα unicorn, δηλαδή κοντά στο 1 δισ. δολάρια. Κάποιοι βέβαια θεωρούν ότι αργήσαμε ως χώρα και ότι θα μπορούσαμε να έχουμε τρέξει πιο γρήγορα. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τη δυναμική της ελληνικής startup σκηνής;

– Το οικονομικό οικοσύστημα βρίσκεται σε σταθερά ανοδική πορεία. Υπάρχουν έρευνες που έδειξαν ότι το 2021 οι ελληνικές startups σήκωσαν πάνω από 500 εκατ. ευρώ χρηματοδότηση, ξεπερνώντας όλες τις προηγούμενες χρονιές. Η Endeavor κατονόμασε 10 εταιρείες που θα ξεπεράσουν το 1 δισ. δολάρια σε αποτίμηση. Υπάρχουν γενικώς πολλά καλά νέα και αυτές οι εξελίξεις έχουν οδηγήσει σε έναν βαθμό και στην ανατροπή του brain drain. Στην Blueground έχουμε δεκάδες Ελληνες που έχουν επιστρέψει για να δουλέψουν σε μια ελληνική εταιρεία η οποία αναπτύσσεται και έχει καλές προοπτικές. Αυτό που βλέπουμε διεθνώς είναι ότι τα παραδοσιακά οικοσυστήματα –Σαν Φρανσίσκο, Σίλικον Βάλεϊ, Νέα Υόρκη, Βερολίνο και Λονδίνο– παραμένουν ισχυρά, αλλά δεν είναι τα μόνα που αναδεικνύουν σημαντικές startups. Τα μεγάλα funds του εξωτερικού αρχίζουν και επενδύουν και σε άλλες πόλεις, όλο και περισσότερο. Στην Ελλάδα θα πρέπει να είμαστε εξωστρεφείς, να κοιτάζουμε κι άλλες αγορές, και να κτίζουμε μακροπρόθεσμα. Για να φτιάξεις μια εταιρεία που θα κρατήσει σε βάθος χρόνου και θα είναι ηγέτης στον χώρο της μπορεί να πάρει 10 χρόνια, αν όχι περισσότερα. 

40.000 διαμερίσματα έως το 2025

– Ποιο θα λέγατε ότι ήταν το πιο έξυπνο πράγμα που κάνατε από τη στιγμή που ξεκινήσατε αυτήν τη διαδρομή;

– Η επένδυση στην ομάδα ήταν η πιο έξυπνη κίνηση που έχω κάνει προσωπικά. Συγκεκριμένα, από νωρίς κάναμε σαφή το όνομα και τις αξίες της εταιρείας, ώστε να ξέρουν όλοι πού στοχεύουμε. Επίσης, κάναμε σαφές και προσφέραμε διαφάνεια ως προς το πώς μπορεί ο καθένας να ανέλθει μέσα στην εταιρεία, δίνοντας ευκαιρίες promote from within. Επιπλέον, δώσαμε μετοχές της εταιρείας σε όλα τα μέλη της, γεγονός που βοήθησε στο να ευθυγραμμίσει στόχους και κίνητρα.
 
– Επόμενος στόχος της Blueground;

– Βρισκόμαστε σε τροχιά ανάπτυξης. Στόχος μας είναι –από 6.500 διαμερίσματα σε περίπου 20 πόλεις σήμερα– να φτάσουμε τις 40.000 διαμερίσματα σε 50 πόλεις έως το 2025. Αφού το πετύχουμε αυτό, πιστεύω ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε την αποτίμηση των 10 δισ. δολαρίων, που είναι φιλόδοξος αλλά εφικτός στόχος, λόγω του μεγέθους της αγοράς. Το 2022 θα μπορέσουμε να ανοίξουμε μία καινούργια πόλη κάθε μήνα. Μπαίνουμε στην αγορά της Ασίας και θα κοιτάξουμε επενδύσεις και σε άλλες εταιρείες, πλέον της Τabas στη Βραζιλία. 

Δείτε το βίντεο της συνέντευξης στο moneyreview.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή